Back to school #1: de brugklas

Op Facebook hadden toevallig diverse mensen het over de brugklas en toen kwam het in mij op om een categorie #Back to school op te nemen op mijn blog. Want ja, hoe zit het met mijn onderwijs-carrière en de keuzes die ik daarin heb gemaakt?

Vandaag dus deel #1 van #Back to school: de brugklas

middelbare school

Na acht jaar op de basisschool was ik 12 jaar oud, maar ik had het daar eigenlijk nog prima naar mijn zin, ik wilde helemaal niet naar de middelbare school. Als er een groep 9 was geweest, dan was ik daar graag naartoe gegaan. Maar ja, basisscholen stoppen toch echt na 8 jaar en met mijn intelligentie was niets mis: ik scoorde de hoogste Cito-score die je kon halen en een VWO-advies.

Na wat open dagen, koos ik voor de middelbare school in mijn eigen woonplaats. Dat was nog een heel nieuw schoolgebouw en zag er dus fris en licht uit, de open dag was wel prima en het was lekker dichtbij huis: slechts 5 minuten fietsen. Het was wel een redelijke grote school, met alle niveaus en zo’n 1200 leerlingen.

Mijn beste vriendin van de basisschool ging naar dezelfde school, maar zij ging naar de brugklas mavo/havo en ik dus naar de brugklas havo/vwo. Dat vond ik toen helemaal niet zo leuk. Ik kwam wel in de klas bij twee meisjes (en een stuk of vijf jongens) van mijn basisschoolklas, maar daar had ik minder contact mee.

De hele zomervakantie zag ik er dus best wel tegenop. Ik ben het oudste kind, dus er was niemand die mij voor was gegaan en er gingen een heleboel geruchten in het rond, waar ik moeite mee had. Waar ik echter niet over na had gedacht, was dat het voor al die andere kinderen ook nieuw was. Ik wende op zich wel op de middelbare school, maar als iemand in de eerste twee jaar had gevraagd of ik terug had gewild naar de basisschool, dan was ik onmiddellijk gegaan. Ik miste echt alles van de basisschool, de rust, de hele dag in hetzelfde lokaal, met dezelfde leraar. Ik vond het op de middelbare school in het begin maar een chaotisch gedoe.

Het brugklaskamp was dan wel weer leuk. Wij hoefden niet te fietsen, omdat het te ver weg was, dus werden gebracht met auto’s. Er waren drie locaties en naar elke locatie ging een brugklas van verschillend niveau: dus eentje vbo/mavo (ja, dat was toen nog, nu zou dat vmbo zijn), eentje mavo/havo en eentje havo/vwo. En ik had het geluk dat de klas van mijn beste vriendin en mijn klas dus aan elkaar gekoppeld waren. Dus zo konden we elkaar op kamp wel een paar keer zien.

Later in het jaar heb ik zelfs nog een werkstuk met die vriendin gemaakt. Dat was voor verzorging en die docent had schijt aan de verschillende niveaus. We hadden er nog een 8 voor ook, meen ik mij te herinneren.

Wat ik mij ook nog goed herinner is dat we aan het einde van het jaar een klassenactiviteit hadden en dat we toen met de klas zijn gaan kamperen in het weiland achter de boerderij van twee klasgenoten (een tweeling). Onze mentor had een hondje en die nam hij ook mee op de fiets, dan stond dat hondje op een plank op de bagagedrager. We gingen toen iets verderop kanoen en daar zijn we op de fiets heengegaan. Op de terugweg is hij toen het hondje verloren en die man was helemaal in paniek, want dat hondje was zijn kind. Gelukkig hebben we het hondje weer terug gevonden. Hij smokkelde het hondje ook wel eens mee in het schoolgebouw, want hij gaf techniek en dat lokaal lag ergens in een aanbouw in een hoekje van de school en had een nooduitgang. Dus wij waren allemaal wel fan van het hondje.

Uiteindelijk rolde ik wel vrij makkelijk dat eerste brugklas-jaar door: ik haalde goede punten en vond alles ook nog niet zo moeilijk. Dus ging ik keurig over naar het tweede brugjaar havo/vwo.

Loesje en visie op school

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

