Amsterdam

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland. Dat weet iedereen. De keren dat ik er voor 2015 geweest was, zijn op twee handen te tellen, maar het afgelopen schooljaar was ik er wekelijks te vinden. Dit omdat ik een deeltijdopleiding volg aan de Hogeschool van Amsterdam. Waarom dan helemaal daar? Nou, omdat je deze opleiding – Media, Informatie & Communicatie – alleen in Amsterdam kan volgen. Op vrijdag zit ik dus meestal van ’s morgens vroeg tot in de avond in Amsterdam.

Eigenlijk heb ik niets met Amsterdam. Ciske de Rat zingt in de musical: “Amsterdam, hé pak me dan!” Maar deze stad heeft mij nog steeds niet gepakt. Ik vind het een veel te grote en drukke stad. Natuurlijk, die grachtenpanden zijn best mooi om eens langs te lopen, het is leuk om er een keer te shoppen, het barst er van de musea, dierentuin Artis is wel leuk… maar verder? Al die mensen, al dat verkeer. Vergeleken met een gemiddeld dorp in de provincie Noord-Brabant is er geen boom te bekennen. Voortuin? Nee. Struiken als afscheiding in de straten? Is ook bijna nergens op het stuk waar ik het meeste kom (Amstel). Groen is er wel in de parken, maar daar staat een hek omheen en de wandelpanden zijn geasfalteerd. Voor een bos moet je toch echt een heel stuk verderop zijn, laat staan voor heide of de duinen. Ik zou er wel kunnen kanoën op de Amstel, dat dan weer wel.

De school zit het dichtste bij station Amsterdam Amstel. Je kunt dan verder met de metro, maar dat is niet echt mijn favoriete vervoersmiddel. Meestal wandel ik het stukje van station naar school door de Wibautstraat. Dat stuk Amsterdam heb ik dus ondertussen oneindig vaak gezien.

Na bijna een jaar weet ik dus de weg in stukken Amsterdam en ben ik de stad iets meer gaan waarderen. Als het een beetje meezit ga ik hier nog drie jaar naar school. Wie weet ben ik tegen de tijd dat ik afgestudeerd ben wel een enorme fan van de hoofdstad geworden.

Tot die tijd blijf ik een natuurminnend provinciaaltje ;>)

i_amsterdam_by_malmos

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Amsterdam

  1. Pingback: Maartjes Tweets Amsterdam https://t.co/gcgk8E7gP2 https://t.co/qVp…

Geef een reactie

