Back to school #2: de tweede brugklas

In de tweede brugklas havo/vwo zat ik op dezelfde school en had ik voor een groot gedeelte dezelfde klas. Er waren een paar leerlingen naar een andere klas of een andere niveau gegaan en daar hadden wij ook een paar andere klasgenoten voor in de plaats gekregen. Helaas zat hier één heel vervelend jongen bij, met wie ik gedurende dit schooljaar wel een paar keer overhoop heb gelegen. Hij was van het type: “Later word ik tandarts. Nee, dat vind ik helemaal geen leuk beroep, maar het verdient heel erg goed en ik wil rijk worden.” Hij had een vriendje die een echte meeloper was en alles deed wat hij zei. Hij was dus van het pesterige type en ik was één van zijn vele slachtoffers.

Ook hadden we eens in de twee weken maar liefst 9 uur les, van 8.30 uur ’s morgens tot 16.40 uur ’s middags. Haha, als ik nu het rooster van sommige collegedagen op het hbo bekijk, moet ik er om lachen. Op de middelbare school had je tenminste nog pauze tussendoor (op het hbo vaak niet). En waren de laatste twee uur handvaardigheid (wel van een erg vreemde docent).

In de week voor Pasen bestond de middelbare school 25 jaar. Dat werd natuurlijk gevierd met een groot feest. Ik herinner me nog dat we voor een foto met alle leerlingen en docenten in de vorm van het getal 25 op het schoolplein moesten staan. Die foto kwam toen in de krant. Maar het beste was het feestontbijt. Wij zaten als klas bij elkaar en onze mentor zat ook bij ons. Omdat het dus de week voor Pasen was, had iedereen een chocoladekip bij zijn bordje staan. Maar ja, er waren ook allerlei soorten broodjes, peperkoek, eierkoek enzo, dus iedereen had echt wel meer dan genoeg op en de meesten lieten die chocololadekip staan of namen het mee naar huis. Mentor E. (gefingeerde letter) had al behoorlijk wat broodjes achter z’n kiezen en ging niet mee naar buiten voor de foto. Toen we terug kwamen van buiten waren ineens alle chocoladekippen rondom zijn zitplaats verdwenen. Ik verdenk hem er nog steeds van dat hij die allemaal naar binnen heeft zitten proppen, tijdens het foto-moment.

Nog iets over mentor E.: hij was van het type die aan het einde van het schooljaar nog steeds niet de goede naam bij het juiste gezicht wist te benoemen bij zijn eigen mentorklas. Hij woonde in het gegoede deel van mijn woonplaats. Jaren later ging ik bij de post werken en ik heb heel lang de post rondgebracht in de gegoede wijk, ook wel de “goudkust” genoemd. Laat de oprit van het riante huis van voormalig mentor E. nou net het nabrengadres van die postwijk zijn. Mentor E. kwam regelmatig een praatje maken met mij, maar had geen flauw idee dat hij ooit mijn mentor was geweest. Ik heb dat ook nooit verteld, want iedere keer als ik hem zag moest ik aan die chocoladekippen denken…

In de tweede klas waren mijn resultaten voor de meeste vakken nog steeds best goed. Maar ik begon wel een probleem te krijgen met de taalvakken. Zolang het alleen lezen of woordjes leren was, ging het prima. Maar ik had grootste moeite met de grammatica van vooral Engels en ook wel van Duits en Frans. Terwijl ik een kei was/ben  in Nederlandse grammatica.

Uiteindelijk werd aan het einde van het schooljaar besloten dat ik atheneum zou gaan doen. Van mijn klas gingen er maar 8 leerlingen naar het atheneum, dus ik zou sowieso een andere klas krijgen in het volgende schooljaar.

Loesje en visie op school

 

Dit bericht werd geplaatst in Back to school en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Back to school #2: de tweede brugklas

  1. Pingback: Maartjes Tweets Back to school #2: de tweede brugklas https://t.co…

Geef een reactie

