Rijksmuseum

Na een vroege ochtend op school met een tentamen (ging goed) en het gesprek met de eindexamencommissie (valt nog niets over te zeggen), was ik al vroeg klaar. Dus besloot ik om, nu ik toch in Amsterdam was, de tijd nuttig te besteden. Voor mijn verjaardag kreeg ik een Museumjaarkaart, maar omdat het de afgelopen weken nogal druk was, heb ik hem pas 2x gebruikt. In de zomervakantie wil ik hem heel vaak gaan inzetten, maar voor nu besloot ik eens een kijkje te gaan nemen in het Rijksmuseum. Ik wandelde er vanaf school naartoe met behulp van de kaart in mijn GPS en pakte meteen de cache mee, die verstopt ligt op de brug bij de Heineken Experience.

Het Rijksmuseum is al een mooi gebouw natuurlijk. Mooie ontvangsthal ook, waar ik dus mooi gratis kon doorlopen met mijn Museumjaarkaart. Bespaar ik toch weer 17,50 euro mee. Ook is er een gratis garderobe, want mijn rugzak mocht niet mee naar binnen.  Het museum zelf vond ik het nogal chaotisch, maar dat kwam vooral omdat het heel erg druk was vandaag. Heel veel Japanners, heel veel Engelsen, volgens mij ook Spanjaarden en dan nog hordes schoolklassen. Ook de opstelling van de kunstwerken vond ik niet overal even praktisch. Dan is het museum best wel groot, dus er is gewoon te veel te zien en je krijgt te veel indrukken te verwerken. Ik tenminste wel.

Wat vond ik het mooiste van de collectie? Tja, natuurlijk is het leuk om de Nachtwacht eens in het echt te zien. Het beroemde schilderij wordt gewoon bewaakt door twee mensen. Ik vind het ook echt wel mooi, jammer ook dat er ooit een stuk van afgezaagd is, dat gewoon weg is gegooid. Rembrandt verdiende 1600 gulden met dit schilderij…was voor die tijd vast veel geld, maar als je dan nagaat dat het nu miljoenen waard is…

Er hingen ook mooie schilderijen in de zaal met de zeeslagen en ergens hing een schilderij met dieren en fabeldieren van Paulus Potter, dat mij ook aansprak.

Toch is schilderkunst niet mijn favoriete vorm van kunst.

Op de middelbare school maakte ik een werkstuk over de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz. waar ik een 9.8 voor haalde. Sindsdien ben ik altijd geïnteresseerd geweest in zijn geschiedenis, dus ik heb wel een tijdje voor de vitrine gestaan waarin spullen lagen, die gevonden waren in de restanten van het Behouden Huys op Nova Zembla.

Ook de scheepsmodellen vond ik mooi en iets verderop de beschilderde piano’s in het muziekgedeelte.

Het allermooiste is echter de bibliotheek. Wow! Blijkbaar staat er 5 kilometer aan boeken. Als echte boekenfreak, word ik daar wel heel blij van om zoiets te zien.

Het Rijksmuseum is trouwens ontworpen door de architect Pierre Cuypers, dezelfde man die de inrichting van Kasteel de Haar (waar ik in april ook ben geweest met mijn museumjaarkaart) heeft ontworpen. De kerk in mijn woonplaats is ook van zijn hand. Zowel in Kasteel de Haar, als in het Rijksmuseum zie je de kerkelijke boogconstructies terug. Dat is wel echt een kenmerk van hem.

Uiteindelijk heb ik zo’n 3,5 uur rondgekeken in het museum. Toen was ik de drukte helemaal zat en ben ik naar buiten gegaan. Dat is dan weer het voordeel van gratis naar binnen mogen, dan voel ik me niet verplicht om heel lang te blijven. Misschien dat ik in de winter nog eens terug ga, het schijnt dat het dan rustiger is.

Ik ging trouwens naar huis via station Amsterdam RAI, waar ik nog nooit eerder geweest was. Maar ik had ontdekt dat je hier ook een webcam-cache kon doen, dus zette ik mijn moeder aan het werk met het bedienen van de webcam. Na veel moeite is het gelukt. Het is verder geen aanrader om via dit station te reizen, want het is met de sprinter vanaf Amsterdam RAI drie kwartier naar Utrecht. Zo deed ik dus 2,5 uur over de terugreis naar huis. Ondanks dat ik vandaag dus zo’n 4,5 uur in totaal in de trein heb doorgebracht, ben ik 0x gecontroleerd. Je vraagt je toch af of er nog wel conducteurs bestaan.

Dit bericht werd geplaatst in Museumjaarkaart en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rijksmuseum

  1. Pingback: Maartjes Tweets Rijksmuseum https://t.co/zuHH9Nrdjx https://t.co/l…

Geef een reactie

