Wat zit er mijn portemonnee?

Ik heb al heel lang dezelfde portemonnee, volgens mij zelfs al sinds ik 15 of 16 jaar oud ben. Hij is blauw en hij komt van de Hema. Gewoon een simpel ding met veel vakjes. Hij is nog steeds niet versleten, dus ik denk dat hij voorlopig nog wel mee gaat.

Maar wat zit er nou eigenlijk in die portemonnee? Meer pasjes, dan geld in ieder geval. Er is een vakje met muntgeld, hier zit meestal wel een paar euro in voor onverwachte zaken. Ook zit hier een winkelwagenmuntje in met het logo van de Albert Heijn. Niet dat ik nou zo heel vaak een winkelwagentje gebruik, ik gebruik eigenlijk altijd een mandje. Tenzij ik bier ga halen voor de kanovereniging, dan komt het winkelwagenmuntje dus ineens van pas.

Er is ook een groot vak voor briefgeld. Meestal is dit leeg. Ik pin eigenlijk alles, ook kleine bedragen. Alleen als ik naar een evenement ga, pin ik meestal een paar tientjes, voor het geval je ergens niet met pin kan betalen. Als ik op vakantie ga neem ik ook altijd wel wat contant briefgeld mee. Ook zitten in dit vak 2 cadeaukaart. Eentje van de Hema en eentje van de Etos. Die zullen er niet lang meer inzitten, want ze zijn beiden bijna op.

aangepaste pasjesfoto

Verder heb ik net als de meeste mensen, hoofdzakelijk pasjes in mijn portemonnee zitten. Ik ging ze eens even tellen en ik kwam tot 17 pasjes…best wel veel eigenlijk.

Het leek me wel leuk om even alle pasjes kort te behandelen.

  1. Pinpas: die heb ik dus altijd bij, want ik pin echt alles. Ik zit bij de ING-bank en heb al jarenlang een design met zebra’s. Het is geen eigen foto, maar een standaard-design. Ik vind hem eigenlijk wel best.
  2. Pinpas van de Kanovereniging: ik zit in de barcommissie van de kano, vereniging en dat betekend dat ik ook de inkopen doe. Daarom heb ik een pinpas van de kanovereniging. Die is van de Rabobank.
  3. Pasje van de Sligro: dit pasje heb ik dus ook vanwege het lidmaatschap van de barcommissie. De meeste spullen worden ingekocht bij groothandel de Sligro. Ik vind dat een leuke winkel om doorheen te lopen, maar echt goedkoop is het niet.
  4. Museumjaarkaart: Die heb ik dus voor mijn verjaardag gevraagd aan mijn ouders en ook gekregen. Ondertussen heb ik er 3 musea mee bezocht, maar de zomervakantie komt eraan, dus dan wil ik er optimaal gebruik van gaan maken. Hij is een jaar geldig, nog tot half april 2017, dus ik heb nog even de tijd.
  5. Klantenkaart van de Emté: eigenlijk is dit de bonuskaart van de supermarkt de Emté. Zelf noemen ze het de Fijnproeverspas. Je krijgt een punt voor elke bestede euro en die kun je dan later weer inruilen voor artikelen, veel keukenartikelen, maar ook voor uitstapjes ofzo. Ik heb ondertussen best veel punten, maar er nog nooit iets mee gedaan. Wat ik wel handig vind, is dat je de kaart zelf kan scannen bij de kassa, terwijl ze de boodschappen aan het scannen zijn.
  6. Bonuskaart van de Albert Heijn: tja, wie heeft hem niet, de bonuskaart van de AH. Ik kom er best vaak, dus een bonuskaart is wel handig. Ik heb hem echter nooit geactiveerd, dus hij staat niet op naam.
  7. Airmilespasje: Deze heb ik ook al heel erg lang, al langer dan 10 jaar volgens mij. Het tikt alleen niet meer zo hard door, alleen als ik bij de AH kom en soms bij de Etos of de Praxis. Toen ik nog een auto had, vlogen mijn airmiles bij elke tankbeurt bij de Shell snel omhoog. Airmiles ruilde ik eerst altijd in voor korting op Disney-dvd’s bij de AH. Maar de AH (tenminste die in mijn woonplaats) verkoopt geen dvd’s meer, dus nu zet ik ze in als korting bij Bol.com. Ik vind het trouwens wel jammer dat je geen airmiles krijgt bij je bestellingen bij Bol.com zelf en de airmileskorting niet geldt voor boeken.
  8. Studentenkaart: Dit is mijn studentenkaart van de Hogeschool van Amsterdam. Je hebt hem nodig als identificatie bij tentamens en kunt er in het schoolgebouw dingen mee betalen.
  9. OV-chipkaart: Ook al zo’n onmisbaar item in mijn portemonnee. Ik reis wekelijks met de trein. Naar school dus, maar ook wel regelmatig naar andere steden, omdat ik geen auto heb. Ik heb een persoonlijke OV-kaart en er staan twee abonnementen op: een Voordeelurenabonnement, zodat ik buiten de spits met 40% kan reizen en een abonnement op OV-fiets. Ik overweeg trouwens om van abonnement te veranderen, maar daarover een andere keer meer.
  10. Bibliotheekpasje: Als boekenfreak ben ik sinds een tijdje toch maar weer lid geworden van de bibliotheek. Ik ben heel lang geen lid geweest, omdat ik veel eigen boeken heb. Maar dit is ook wel fijn: nu kan ik boeken lenen die ik eigenlijk niet wil kopen, of boeken waar ik nieuwsgierig naar ben. En ik leen ook wel boeken voor school. Tegenwoordig kun je met 1 pasje bij alle bibliotheken van Midden-Brabant boeken lenen. Je moet de boeken wel weer inleveren bij de vestiging waar je ze geleend hebt. Ik weet nog dat ik als tiener twee pasjes had: eentje voor de bieb in mijn woonplaats en eentje voor de bieb van Tilburg. Ik ga meestal in Tilburg boeken lenen, omdat ze daar een heel grote bibliotheek hebben. Ik heb een klein abonnement, dan kun je 50 boeken op jaarbasis lenen, maar ik weet niet of ik het daar mee ga redden, dus misschien zet ik het nog om in een onbeperkt abonnement.
  11. Zorgverzekeringspasje: Het pasje van mijn zorgverzekering. Ik geloof dat je dat ook bij je moet hebben, dus heb ik het maar in mijn portemonnee gestopt. Volgens mij krijg ik elk jaar een nieuwe, maar ik heb het pas 1x hoeven laten zien: bij de podoloog om te bewijzen dat ik verzekerd was. Bij de huisarts en de apotheek staat het gewoon in het systeem.
  12. Rijbewijs: Ik was één van de laatsten in Nederland die nog zo’n boekje als rijbewijs kregen. Het enige voordeel aan dat boekje was, dat je het meteen mee kreeg op de dag dat je geslaagd was. Nu moet je een week ofzo wachten. Maar dat boekje is dus superonhandig om mee te nemen, het paste niet in mijn portemonnee. Ik ben het dus uiteindelijk verloren en toen moest ik een nieuw rijbewijs aanvragen. Nu heb ik een pasje, veel handiger. Alleen rijd ik, sinds ik geen auto meer heb, bijna nooit meer auto. Gemiddeld maar 1x per maand of zelfs nog minder. Toch ben ik wel blij dat ik toen mijn rijbewijs heb gehaald.
  13. Identiteitskaart: Tja, een ID-kaart die moet je nu eenmaal verplicht hebben en eigenlijk ook nog overal mee naartoe slepen. Volgens mij is dit al mijn vierde  exemplaar. Mijn allereerste was nog zo’n grote kaart in een hoesje. Deze is nu 10 jaar geldig, mooi, want die dingen zijn in mijn ogen belachelijk duur voor een plastic kaartje.
  14. IKEA-familycard: Ja, voor mijn enorm grote 1-persoons familie, bestaande uit me, myself and I. Ik heb dus al jaren zo’n familycard voor de gratis thee. Ook heb ik een aantal prentenboeken van IKEA (voor mijn imaginaire toekomstige kinderen, haha) en daar krijg je dan ook korting op.
  15. Kruidvat-voordeelkaart: De voordeelkaart van het Kruidvat. Die heb ik twee en ik weet niet welke nou de goede is, dus hij is nu al maandenlang niet gescand. Bij het Kruidvat zie ik het voordeel eerlijk gezegd ook niet zo.
  16. Lidmaatschapspasje van Natuurmonumenten: Nou ja pasje, het is meer een geplastificeerd kartonnetje. Ik ben lid van Natuurmonumenten, het goedkoopste lidmaatschap. Ik vind het belangrijk dat de natuur blijft bestaan, dus dit is het goede doel waar ik aan wil bijdragen. Verder krijg je een (best wel leuk) tijdschrift en korting op artikelen in de shops in hun bezoekerscentra. Gezien het feit er een groot bezoekerscentrum in mijn woonplaats is, maak ik daar wel eens gebruik van.
  17. Lidmaatschapspasje van Brabants Landschap: Ook dit is meer een geplastificeerd kartonnetje. Om dezelfde reden lid als van Natuurmonumenten: ik wil dat de natuur blijft bestaan. Eén van mijn favoriete wandellocaties is van Brabants Landschap. Verder is dit echt een heel goedkoop lidmaatschap en je krijgt ook nog een tijdschrift en je mag gratis in het Natuurmuseum in Tilburg en in Kasteel Heeswijk. Je kreeg ook nog een boek over alle natuurgebieden van Brabants Landschap.
  18. Donorcodocil: Staat niet op de foto, maar die heb ik wel eentje in mijn portemonnee zitten. Met de keuze erop aangekruist dat ze alles van me mogen hebben. Lijkt me wel een mooi idee dat er dan een stuk van mij voortleeft in een ander. Maar voorlopig wil ik zelf nog graag gebruik maken van mijn organen. Het lijkt me trouwens wel handig als dit digitaal gaat, want dat ding van mij is echt een vodje.

Ik heb ook nog een creditcard, maar die ligt thuis. Die gebruik ik hoofdzakelijk om spullen uit het buitenland te betalen. In Nederland zelf voldoet mijn pinpas uitstekend voor betalingen. Verder heb ik ook nog pasjes van winkels waar ik nauwelijks kom, zoals de Beversport en eh de V&D (die kan dus wel weg). En een patiëntenpasje van het ziekenhuis, maar daar kom ik gelukkig ook niet dagelijks. Dat is wel eeuwig geldig, dus ik houd het maar voor als ik het nog eens nodig heb. Ook bezit ik een abonnement op het buitenzwembad, dat krijg ik gratis omdat ik lid ben van de Kanovereniging, die daar gevestigd is met het clubhuis. Maar dat is een heel onhandige, grote, kartonnen kaart, die ik ook zelden tot nooit gebruik.

Pfft, wat een pasjes sleep je eigenlijk met je mee. Best grappig om ze eens te tellen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Wat zit er mijn portemonnee?

  1. Pingback: Maartjes Tweets Wat zit er mijn portemonnee? https://t.co/ZI1zkb84…

Geef een reactie

