World Giraffe Day

Het is vandaag niet alleen de langste dag van het jaar en het regenachtige begin van de zomer, maar het is ook World Giraffe Day. Toepasselijk, langste dag van het jaar, het dier met de langste nek. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat de giraf één van mijn vele lievelingsdieren is. Misschien is het wel mijn favoriet. Ik ging op zoek naar giraffenfoto’s in mijn foto-collectie en kwam enorm veel foto’s tegen. Dit wordt dus een lang stukje met heel veel giraffenfoto’s! Alle foto’s in dit stukje heb ik zelf gemaakt, een stukje over elke dierentuin, staat onder de foto’s van de giraffen in dat park.

De Belgische dierentuin Planckendael vraagt op deze dag meteen aandacht voor de Giraffe Conservation Foundation, want de giraffen in het wild worden bedreigd door oorlogen, bomenkap en stroperij. Daardoor worden het er steeds minder en zouden ze op de lange duur zelfs uitsterven.

Deze foto’s zijn al in 2009 gemaakt in GaiaPark in Limburg. Er was toen net een baby-girafje geboren, dus die vond ik erg schattig. Hem zie je op de eerste twee foto’s. De giraffen staan daar in een kuil, dus je staat op ooghoogte met ze, dat zie je op foto 4. Er hing ook een skelet van een giraf, ze hebben namelijk maar zeven nekwervels, dat is evenveel als de mens… En dan toch zo’n lange nek! In de souvenirwinkel stonden supergrote girafknuffels ter decoratie. Ook kocht ik een knuffelgiraf voor mijn eigen kudde, die heb ik nu nog steeds. Je ziet hem op de laatste foto, met zijn nek uit mijn rugzak steken, want hij paste er niet helemaal in.

Blijdorp, in Rotterdam, heb ik 2x bezocht. De eerste keer was een soort van bedrijfsuitje met collega’s, toen maakte ik de foto rechtsboven. De andere twee foto’s maakte ik ruim drie jaar later, bij mijn tweede bezoek aan deze dierentuin. De giraffen waren toen gezellig met z’n allen aan het eten. Ze hadden ze in alle soorten en maten. De giraffenstal is daar heel mooi, het lijkt op een soort ui en je kunt er doorheen lopen over een brug, zodat je oog in oog staat met de giraffen.

Artis, in Amsterdam, is de oudste dierentuin van Nederland. Het is midden in de stad en de dieren hebben er minder riante leefruimte dan in andere dierenparken. Ik vond het wel grappig dat alle giraffen op de grond lagen. Ook de afbeelding van de rennende giraffen op het informatiebord spreekt mij aan.

Deze twee foto’s zijn gemaakt in het Ouwehands Dierenpark, in Rhenen. Ze hadden hier niet zoveel giraffen, maar ze hadden wel een mooi verblijf. De giraf op de eerste foto was heel bezeten van een kale tak aan het eten. Dat manische eten deed mij aan mijn cavia Fluff denken, die doet dat ook zo. Ze hebben ook hele, lange wimpers, dat zie je op die foto ook heel goed.

drenthe 130

In Noorderdierenpark Emmen (wat nu Wildlife nogwat heet) maakte ik deze foto. Ook hier stonden de giraffen in een kuil, maar ze leken heel gestresst, toen wij er waren. Het was al laat in de middag en ze wilden naar binnen in hun gesloten stal. Waarschijnlijk hadden ze honger ofzo.

Met mijn (ex)-collega’s bezocht ik Dierenpark Amersfoort. De giraffen waren hier druk met eten uit grote ballen vol hooi. Ook dat deed mij aan mijn cavia’s denken, want die hebben ook zo’n bal, maar dan in het klein.

Ik heb ruim 5,5 jaar in de souvenirwinkels van het Safaripark gewerkt. De grote winkel – waar ik het meeste heb gestaan – was achterin het park. Toen ik nog een auto had, moest je daar dus over de autosafari naar toe rijden. De giraffen willen altijd de auto’s aflikken of de bladeren ervan af eten. Als er een safaribus voorbij komt, worden ze helemaal happy. Zo maakte ik dus op een ochtend deze geweldige foto van een giraf die mijn auto “wast”. Ze kregen ook ’s morgens altijd hooi uit een soort van baskets. En die laatste foto vind ik echt zo’n vrijheidsgevoel geven: “Look up through the sky and see…”

2012 - Safaripark 105raffi 0082012 - Safaripark 103

Deze zijn ook allemaal in het Safaripark gemaakt, maar dan vanaf de wandelsafari. De middelste is wel vanuit mijn auto, die is van mijn travelbug Raffi. Deze reist ondertussen al ruim zeven jaar rond en is nog niet verloren gegaan.

Deze twee foto’s heb ik ’s morgens vroeg gemaakt, op mijn allerlaatste werkdag, toen we in de mist naar de winkel fietsten. Het was een mistroostige dag, in meerdere opzichten. Ik had nog één kleine wens en dat was de baby-giraffe zien, die de week daarvoor geboren was. Op de eerste foto komen de giraffen vanuit de stal de vlakte op gelopen en op de tweede foto zie je het baby-girafje een beetje zielig bij de grote volwassen staan, omdat zij natuurlijk nog niet bij die basket kan.

DSC05034

Mijn laatste bezoek aan een dierentuin, was aan Antwerpen Zoo. Helaas waren de giraffen daar niet te zien, wegens verbouwingen. Ik heb slechts een drietal nekken voorbij zien komen in de verte, toen ik bij het olifantenverblijf was. Als troost waren de okapi’s wel goed zichtbaar. Okapi’s zijn ook een soort giraffen, namelijk bosgiraffen.

De meeste giraffen in dierentuinen zijn trouwens Rothschild-giraffen, maar in totaal zijn er negen ondersoorten.

Ik hoop dat de giraf niet uit zal sterven, want ik vind het een prachtig dier.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op World Giraffe Day

  1. Pingback: Maartjes Tweets World Giraffe Day https://t.co/4vTyy2F6q5 https://…

Geef een reactie

