Back to school: de derde klas

De derde klas was dus 3 atheneum, want je kon geen gymnasium doen op deze middelbare school. Wel kon je als extra het vak Latijn volgen, maar dat heb ik toen niet gedaan, omdat ik niet zo goed was in talen. Later heb ik daar wel spijt van gehad en daarom heb ik vorig jaar nog een cursus Latijn gevolgd. Wel apart was, dat wij, de klas die geen Latijn had gekozen, juist de docent Latijn als mentor kreeg.

Goed, we gingen dus maar met 8 mensen uit de brugklas naar het atheneum. Deze 8 mensen werden bij een andere klas gezet, die al vanaf de eerste klas bij elkaar zat en zij hadden allemaal een heel goede band met elkaar. Hoewel het allemaal wel aardige mensen waren, had ik moeite met er tussen te komen.

Ook kreeg ik moeite met twee vakken: wiskunde en Engels. Voor wiskunde hadden we een heel vreemde docent die de gebruikte wiskundemethode afkeurde en zelf maar wat ging doceren. Helaas legde hij het zo onbegrijpelijk uit, dat een groot gedeelte van de klas aan de lopende band onvoldoendes haalde. Ik dus ook. Ik weet nog dat hij bij de toetsenweek ineens binnen kwam lopen, nadat we net de toetsen wiskunde hadden ingeleverd en dat een jongen uit mijn klas toen vroeg: “Weet u zeker dat dit het proefwerk voor de derde klas was en niet dat van de zesde klas?” Docent werd kwaad en gaf geen antwoord.

Engels ging mij al niet meer zo goed af in de tweede klas, ik had heel veel moeite met de grammatica. We hadden hiervoor een docent die uit Canada kwam, als ik het me goed herinner. Zij sprak met een heel sterk accent en ik kon haar heel vaak niet goed volgen. Ik heb nog wel bijles gehad voor Engelse grammatica (van diezelfde docent), maar als ik dan 1 tijd begreep en ze in het proefwerk door elkaar zaten, dan ging het weer helemaal mis.

Zo kwam het dus dat ik aan het einde van het jaar voor zowel wiskunde als Engels een 5 gemiddeld stond. Voor Frans (en gymnastiek) had ik een 6 en voor alle andere vakken een 7 of een 8 (om de een of andere vage reden was ik wel goed in de Duitse grammatica). Maar ja, omdat wiskunde en Engels twee totaal verschillende vakken waren, kreeg ik het advies om naar de havo te gaan. Mijn mentor wilde mij nog naar vwo-4 kletsen, maar ikzelf zag een jaartje minder op de middelbare school wel zitten, dus ik ging naar havo-4.

Later, na mijn eindexamen heb ik nog vaak spijt gehad van deze keuze. Ik had beter vwo-4 op z’n minst kunnen proberen. Waarschijnlijk had ik vwo ook wel gehaald, misschien met een jaar overdoen, maar dan had ik meteen 1 of 2 jaar langer gehad voor het kiezen van een vervolgopleiding.

Maar ja, je kunt de tijd niet terug draaien, dus ik  zou na de zomervakantie beginnen in havo-4.

Loesje en visie op school

Dit bericht werd geplaatst in Back to school, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Back to school: de derde klas

  1. Pingback: Maartjes Tweets Back to school: de derde klas https://t.co/h6eQTjs…

Geef een reactie

