Aanrijding met een persoon

Gisterenochtend wilde ik, zoals gebruikelijk, met de trein naar school gaan. Op het station in mijn woonplaats aangekomen, bleek dat er in beide richtingen geen treinen reden, wegens een aanrijding met een persoon. Op dat moment baalde ik daar van, want ik kan me toch leukere dingen bedenken dan omstreeks 6.30 uur ’s morgens zeven kilometer fietsen naar het volgende dichtbijzijndste station. Van de andere kant was het droog en warm weer en in juni is het natuurlijk al licht zo ’s morgens vroeg. Als dit in de winter was voorgevallen, in het donker en in de kou en was het een normale collegedag geweest, dan was ik waarschijnlijk omgedraaid en thuis weer in bed gaan liggen. Maar nu moest ik wel naar school, want ik had een assessment en een tentamen, die ik allebei moest halen, wil ik ooit mijn propedeuse behalen.

In een grotere stad zet de NS dan bussen in. Maar ja, ik woon in een dorp en ik ben al blij dat we een station hebben. Helaas is het wel een onbemand station en voor die 10 man en een halve paardenkop, die daar ’s morgens om iets voor 6.30 uur op twee treinen staan te wachten, sturen ze geen bussen.

Dus fietste ik naar de dichtbijzijndste stad. Daar bleek dat het treinverkeer van half Midden-Brabant plat lag, maar gelukkig reden de treinen naar Den Bosch wel en die kant moest ik op (Den Bosch – Utrecht – Amsterdam Amstel). Mijn dorp ligt aan een driehoek van trainrails en ik had al bedacht dat twee zijden van die driehoek plat lagen, maar dat je over de andere zijde nog wel kon reizen. Ik kreeg gelijk. Ik was ook nog op tijd op school en ik haalde een ruime voldoende voor het assessment. Van het tentamen is de uitslag nog niet bekend, maar het was een herkansing en ik vond het beter gaan dan poging 1, dus fingers crossed.

Op de terugweg reden alle treinen perfect. Nu alle stress van de afgelopen schoolweken was gezakt (in principe was dit de laatste schooldag, mits ik geen herkansingen heb), dacht ik pas goed na over de reden van het platgelegde treinverkeer in de ochtend. Aanrijding met een persoon, betekend meestal dat er iemand voor de trein is gesprongen. Ik vraag me dan toch af hoe dat gaat. Hoe je op een mooie zomerdag, heel vroeg in de ochtend, zo tussen 6 en 6.30 uur ineens besluit om voor de trein te springen. Echt een prettige dood lijkt het me niet. Zou je dan geëlektrocuteerd worden zodra je de trein raakt? Of sterf je pas als het volle gewicht van de trein over je heen rijdt? Beiden vormen lijken me eigenlijk niet zo leuk. Zouden mensen die zelfmoord plegen hier van tevoren over na denken? Of willen die alleen maar dood en maakt de manier waarop hen niet uit? Hoe het is voor de psyche van de machinist, die de trein bestuurd en die niet meer op tijd kan remmen. Voor de mensen in de trein die het misschien wel zien gebeuren. Of voor de mensen die jouw stoffelijke resten tussen de rails uit moeten gaan schrapen. En hoe dat dan is voor je nabestaanden? Ik denk dat die dan niet meer in de kist mogen kijken.

Ik veroordeel mensen die zelfmoord plegen niet, ik denk dat je heel veer heen bent als je zoiets doet. Maar ik denk toch dat er “vriendelijkere” methoden zijn om jezelf naar het hiernamaals te helpen dan de trein. Eentje waar minder mensen last van hebben. En dan bedoel ik alle betrokkenen.

Nabestaanden van de persoon die gisteren ergens in de buurt van Boxtel voor de trein sprong: sterkte. Aan de persoon zelf: ik hoop dat je je rust gevonden hebt. En dat het snel ging.

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Aanrijding met een persoon

  1. Pingback: Maartjes Tweets Aanrijding met een persoon https://t.co/fblwrwiouz…

Geef een reactie

