Meatless Monday

meatless-monday-heart-300

Omdat ik meer vaste rubrieken op de blog wil en ook graag iets met vegetarisch eten wil doen, roep ik “Meatless Monday” in het leven. Deze term heb ik niet zelf bedacht, het is een bekende tag op internet.

Sterker nog, de term is al bedacht in de Verenigde Staten tijdens de Tweede Wereldoorlog, samen met “Wheatless Wednesday” om voedsel te besparen, dat besteed moest worden aan de soldaten en de bondgenoten. Na de oorlog was er ook nog een campagne onder deze naam om voedsel te verzamelen voor Europa.

posterus

Vervolgens raakte de term “Meatless Monday” in de vergetelheid om in 2003 ineens weer op te duiken op Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health’s Center for a Livable Future. Dit keer niet alleen om voedsel te besparen, maar ook als preventie tegen ziektes als kanker, hartziekten, diabetes en obesitas. De huidige generatie Amerikanen eet maar liefst 75 pond vlees per persoon per jaar meer dan de vorige generatie. Dus stel dat zij allemaal 1 dag in de week hun vlees laten staan, dan zou dat een enorme besparing opleveren. “One day a week, cut out meat” is de slogan van de campagne om Amerikanen over te halen iets goeds te doen voor de planeet en voor zichzelf.

reasons-to-go-meatless1

En waarom is dat op maandag? Nou, ik dacht dat “Meatless Monday” gewoon leuk allitereert. Maar volgens onderzoekers is maandag de perfecte dag voor kleine veranderingen.

Meatless-Monday

Nou ben ik zelf al sinds mijn 13e vegetariër en wil ik eigenlijk geen prediker zijn. Maar dit is mijn blog, vegetarisch eten is een vrij belangrijk deel van mijn leven, dus daarom zal het hier wel regelmatig over gaan. Nu hoeft van mij echt niet iedereen vegetariër te worden, maar 1 dag in de week geen vlees eten, zou ook in Nederland al enorm helpen. Dus word ik een prediker voor het eten van minder vlees.

image9

Het is ook al lang bekend dat het veel goedkoper is om de ingrediënten voor vleesvervangers te produceren, dan om vlees te produceren. Zie in de afbeelding hierboven maar eens het verschil tussen soja en vlees. Dat is best schrikbarend.

meatless_monday_copy

Vanaf volgende week maandag komt hier dus elke week een vegetarisch recept online of een blog over mijn vegetarische leefstijl.

Voor het vak Contentmanagement heb ik ook een blog gemaakt hierover. Mijn eerste idee was om deze blog ook voort te zetten, maar in de praktijk vind ik het lastig om twee blogs bij te houden en heb ik het liever allemaal bij elkaar. Dus de artikelen die op Maar wat eet jij dan? zijn verschenen, zullen ook nog hier verschijnen.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday

  1. Pingback: Maartjes Tweets Meatless Monday https://t.co/wIzkQs1vfj https://t….

Geef een reactie

