Museumjaarkaart: Scheepvaartmuseum

Op de laatste schooldag van het jaar had ik nog een tentamen, vroeg in de ochtend. Daarna begon dan echt mijn vakantie van school (werk gaat gewoon door). Omdat ik toch al in Amsterdam was, besloot ik de dag verder nuttig te besteden en nog maar eens een museum te gaan bezoeken met mijn museumjaarkaart. Een paar weken geleden was ik in het Rijksmuseum vooral geïntrigeerd door de modelschepen, dus de keuze voor het Scheepvaartmuseum was snel gemaakt.

Na het tentamen, wandelde ik met behulp van de kaart in mijn GPS, via de Muiderpoort – waar ik nog even een geocache meepakte – naar het Scheepvaartmuseum aan het Kattenburgerplein.

Het gebouw is al indrukwekkend, want dat is het Zeemagazijn, gebouwd in de Gouden Eeuw (1656), toen Amsterdam de grootste haven van de wereld had. Hier lagen kanonnen, zeilen, vlaggen en scheepsuitrusting voor de oorlogsvloot opgeslagen. In de gewelven onder het gebouw kon zo’n 40.000 liter regenwater worden opgeslagen om als drinkwater te dienen op schepen.

Het gebouw is deels afgebrand in 1791 en is toen witgepleisterd om toch nog statig over te komen. Daarna is het gebouw heel lang een pakhuis geweest voor de marine tot aan begin jaren ’70  van de vorige eeuw.

Het Scheepvaartmuseum is hier gevestigd sinds 1973 en is in de periode van 2007 tot 2011 grondig gerestaureerd. Het meest opvallende is de centrale ontvangsthal, het Open Pleyn genoemd. Deze ruimte wordt overkoepeld door een bijzonder dak, bestaande uit een stalen frame met glas erin. Het ontwerp is door architect Laurent Ney geïnspireerd op de kompaslijnen van oude zeekaarten.

Alleen deze hal is eigenlijk al de moeite waard om eens te gaan bekijken, je mag gratis in het restaurant en de museumwinkel, dus ook in de ontvangsthal.

 

De hal is verdeelt volgens de windstreken. Je komt binnen op Zuid en kunt vervolgens tentoonstellingen bezoeken op de verschillende verdiepingen van Noord, West en Oost. Er is een tentoonstelling over het leven van mensen in de Gouden Eeuw, over de walvisvaart (heel zielig, eigenlijk), over navigatietechnieken op zee en over de haven van Rotterdam. Overal zijn mooie muurschilderingen te zien en de in de hal over navigatie zijn de sterrenbeelden met lichtjes op de muren te zien. Ook heel gaaf zijn alle oude atlassen die je hier kan bekijken, zowel in vitrines als digitaal. Ik moest wel lachen toen het over moderne satellietnavigatie ging, dat doe ik ook met mijn GPS. Nadeel is dat het overal heel donker is, dus foto’s maken lukt niet zo goed.

Er wordt ook veel gebruik gemaakt van filmpjes. Ergens kon je ook nog een levend bordspel spelen, eigenlijk was het bedoelt voor kinderen, maar omdat het heel rustig was, heb ik het ook gedaan en ik behaalde de rang van kapitein. Yeah!

Ze hebben ook nog een grote collectie zeevaart-schilderijen, deze zaal deed dan toch weer een beetje aan het Rijksmuseum denken. Ik blijf toch moeite hebben met mijn focus bij zoveel schilderijen. De mooiste vond ik die van het schip in het Noorderlicht.

Je kunt ook nog meedoen aan een soort film in diverse zalen waarin het heden en het verleden van de scheepvaart samen komen. Hier zat ook nog een leuke twist in, maar die zal ik niet verraden.

Ook is er nu een tijdelijke fototentoonstelling over hoe kunstenaars zeelui zien. Dit sprak mij echter niet zo aan, om heel eerlijk te zijn. Er werd een heleboel reclame voor gemaakt, maar je moet van dit soort interpretatie houden om het mooi te vinden.

Natuurlijk komen de grote Nederlandse zeehelden voorbij, zoals Michiel de Ruyter, Maarten Tromp en Piet Heyn (die van de zilvervloot). Ook mijn Nova Zembla helden Willem Barentszoon en Jacob van Heemskerck kwamen voorbij. Willem Barentsz. kwam al om tijdens de terugreis, maar het trieste aan het leven van Van Heemskerck is, dat hij de overwintering op Nova Zembla overleefde, maar enkele jaren later omkwam tijdens een zeeslag bij Gibraltar. In het Rijksmuseum stond een kast met gevonden voorwerpen uit het Behouden Huys, in mijn opinie zouden die eigenlijk beter thuis horen in de collectie van het Scheepvaartmuseum.

Het allergaafste is toch wel buiten te zien: het nagebouwde VOC-schip de Amsterdam. Helemaal nagebouwd, tot in de kleinste details, door 400 vrijwilligers in zes jaar tijd. Het is een kopie van een beroemd VOC-schip, dat in 1749 al op de eerst reis verging op de Engelse zuidkust. Heel ver is het dus niet gekomen. Bizar om je voor te stellen dat ze hier met honderden mensen op dit schip leefden. De ruimtes zijn heel klein, slechts enkele bemanningsleden hebben een bed of een piepkleine slaapkamer, alleen de kapitein heeft zowel een zitkamer, als een vrij grote slaapkamer tot zijn beschikking. En nog een aparte eetkamer. Al het lagere scheepvolk moet het doen met een hangmat. Meer hierover is te lezen op de VOC-site.

Ook buiten, in een speciaal gebouwd paviljoen, is de koningssloep te zien. Wat een spuuglelijk ding is dit zeg, heel erg kitsch. Doe mij dat VOC-schip maar, veel mooier.

Je kon ook nog een rondvaart maken door de Amsterdamse grachten, maar dat heb ik niet gedaan, want het regende en ik had geen jas bij en het was een open boot. Ook moest je hier extra voor betalen.

Het Scheepvaartmuseum is zeker een aanrader. Voor kinderen ook leuker dan het Rijksmuseum, hoewel het mij persoonlijk ook meer aansprak.

En ondanks het zware zeeleven, zou ik best een dagje VOC-kapitein willen zijn hoor. Voor zover ik weet is er echter nooit een vrouwelijke kapitein geweest. Het was echt een mannenbestaan.

Foto’s zijn door mijzelf gemaakt.

Informatie komt van de website van het Scheepvaartmuseum.

Dit bericht werd geplaatst in Museumjaarkaart en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Museumjaarkaart: Scheepvaartmuseum

  1. Pingback: Maartjes Tweets Museumjaarkaart: Scheepvaartmuseum https://t.co/1Q…

Geef een reactie

