Meatless Monday: De Langste Vegetarische Tafel 2016

Eén van mijn goede voornemens voor 2016 was om eens een keer vrijwilligerswerk te doen. Maar ik wilde dan wel iets doen wat ik leuk vind en waar ik achter sta. Toen enkele weken geleden de Langste Vegetarische Tafel op facebook voorbij kwam en de bijbehorende oproep voor vrijwilligers, wist ik het ineens: daar ga ik vrijwilliger zijn. Tenslotte ben ik al sinds mijn 13e vegetariër en sta ik zeer achter een vegetarische leefstijl.

Ik had al wel eerder van de Langste Vegetarische Tafel gehoord, maar was er nog nooit eerder geweest. Want ja, het is dus in Amsterdam en Amsterdam is ver weg. Maar zoals bekend zit ik sinds een jaar in Amsterdam op school en als je een stad wekelijks bezoekt, lijkt het ineens een stuk minder ver. Dus gaf ik me op als vrijwilliger en werd ik ingedeeld in de opbouwploeg en de serveerploeg.

De Vegetarische Tafel is een evenement van de Vegetariërsbond om het vegetarisch eten te promoten. Mensen mogen gratis een bordje vegetarisch eten komen halen op het Museumplein in Amsterdam. Drankjes kosten wel geld en als je een VIP-plaats koopt, heb je een gegarandeerde zitplaats met eten.

Afgelopen vrijdag, 15 juli, stond ik om iets over 11 uur op het Museumplein, want hier ging het plaats vinden, voor de zesde keer. Ik kreeg een T-shirt van de Vegetariërsbond en een badge met mijn naam erop en maakte kennis met enkele andere vrijwilligers. We begonnen met donatieboxen in elkaar zetten. Daarna kwam de vrachtwagen met de tafels en bankjes aan. Om precies te zijn ongeveer 250 tafels en 500 bankjes. Van dat scoutingmeubilair, ook wel biertafels genoemd.

biertafel

Wie wel eens op het Museumplein is geweest, weet hoe het eruitziet. Het ligt dus tussen diverse Amsterdamse musea in, het Rijksmuseum staat op de kop. Midden op het plein ligt een soort van vijver (die overigens pas aan het einde van de dag vol water liep) met een betonnen rand. Om die vijver staan wat rijen met boompjes en verder is er grind, heel veel grind. En zwaar beladen karren vol biertafels rijden niet zo lekker door dat grind. Ondanks dat er best veel mensen waren, duurde het wel een paar uur voor al die tafels en bankjes stonden.

De temperatuur was ondertussen flink gestegen. Dus het water en de lunch gingen er wel in. Wat heerlijk om dan met allemaal vegetariërs en veganisten te zijn en niet op een kaart te hoeven kijken of er vlees/vis in je lunch zit. Ik was ondertussen ook al een heleboel recepten rijker en de namen van de diverse vleesvervangers vlogen over en weer.

Na de lunch werden de laatste tafels opgesteld en werden de vier kooktenten opgesteld, waar het eten werd uitgeserveerd. Het meeste van dat eten was vooraf allemaal al klaargemaakt en hoefde alleen opgewarmd te worden, maar de vegaballetjes moesten nog ter plekke worden afgebakken, dus arriveerden er o.a. grote pannen.

Het is de hele dag door druk op het Museumplein, veel mensen waren nieuwsgierig wat er plaats ging vinden en de hele dag werd er druk gebruikt gemaakt van de tafels en de bankjes.

Om 18 uur begon het daadwerkelijke eten. Ik hoorde bij de ploeg in de VIP-tent en heb balletjes af staan bakken in een grote koekenpan. Later heb ik nog mee drankjes verkocht. Omdat het zo druk was, heb ik eigenlijk nauwelijks over het Museumplein uitgekeken, maar alle tafels zaten vol en halverwege het uitserveeruur kwam al de boodschap dat de 2000 (het doel) eters gepasseerd waren. We moesten ook mensen teleurstellen, want aan het einde van het uur was bijna alles op: de bordjes, de vorken en ook het grootste gedeelte van het eten.  Gelukkig hadden de vrijwilligers van tevoren al wat geproefd, want was echt een lekker en kleurrijk menu, dat er mooi uitzag op de bordjes. En tja, het was deels ook promotie voor Tivall, dus o.a. de bietenbal, die ik al ken, werd gepromoot. De andere balletjes vond ik ook lekker: de spinaziebal en de spicy falafel, volgens mij heeft de plaatselijke AH die echter niet. Qua eten en drinken kom je als vrijwilliger dus niets te kort.

Eigenlijk stond ik niet ingedeeld voor de afbouwploeg, maar het grootste gedeelte van de vrijwilligers verdween ineens na het daadwerkelijke event. Blijkbaar had niemand trek in het afbreken van die 250 tafels en 500 bankjes. Dus besloot ik nog maar even te blijven helpen. Dat afbouwen hebben we dus met maar ongeveer 20 mensen staan doen, waarvan het grootste gedeelte er ’s morgens ook al was. Aan het einde kon ik dan ook geen tafel of bankje meer zien, die dingen leken steeds zwaarder te gaan wegen.

Ik verliet pas rond 21.30 uur het terrein, toen alle tafels en bankjes op de karren zaten. Ik was de tijd een beetje vergeten en hoopte nog thuis te kunnen komen. Nou, dat is gelukt, ook al was ik pas om 00.45 uur thuis, met de laatste (of eigenlijk eerste) trein naar Oisterwijk.

langstevegtafel2

Het opbouwen en afbouwen was best zwaar werk, vooral het afbouwen, omdat we toen met heel weinig mensen waren. Het koken en serveren was superleuk. Verder was het wel heel gezellig en zijn alle vrijwilligers en de mensen van de Vegetariërsbond superaardig, blijkbaar heeft het niet eten van vlees een goede invloed op je karakter (?). Het eten zelf is dus ook lekker, maar daar hoefde ik dan ook niet meer van overtuigd te worden, ik eet al vegetarisch sinds ik 13 jaar oud ben.

Mocht het volgend jaar weer zo uit komen, dan heb je best kans dat ik me weer aanmeld als vrijwilliger. Het lijkt me ook leuk om een dag mee te koken, maar dat was nu op werkdagen, dus dat kwam nu niet goed uit voor mij en de keuken was nog verder Noord-Holland in.

De foto’s bij dit verslag komen van internet en de website van de Vegetariërsbond.

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Meatless Monday: De Langste Vegetarische Tafel 2016

  1. Pingback: Maartjes Tweets Meatless Monday: De Langste Vegetarische Tafel 201…

  2. Pingback: Meatless Monday: Tivall – maartjesmovingcastleblog

  3. Pingback: Meatless Monday: Veggie Fair 2016 – maartjesmovingcastleblog

  4. Pingback: Meatless Monday: Medewerkersdag Vegetariërsbond | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

