K(r)amperen

Vanmorgen heb ik mij door het onweer laten verjagen van de Veluwe, waar ik vier nachten gekampeerd heb. Eigenlijk had ik vandaag nog willen wandelen over de Posbank, maar vanwege de weersvoorspelling heb ik dat maar achterwege gelaten. Ik denk dat het niet verstandig is om met onweer te gaan wandelen op de Veluwe. Daarnaast was ik na de fietstocht naar het station – van de camping in Otterlo naar station Ede-Wagingen – van zo’n 11 kilometer al zo zeiknat geregend dat ik er geen zin meer in had.

DSC05862

Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet zo’n groot fan van kamperen. Nooit geweest ook. Dat komt door mijn ouders. Die houden ook niet van kamperen, dus wij hebben nooit een vouwwagen of caravan gehad. Zelfs geen tent. Wij gingen altijd op vakantie naar huisjes of een luxe stacaravan.

Slapen in een tent deed ik alleen als ik met vriendinnen mee op vakantie ging en later met de kanovereniging.

Ik vind het ook nog wel een verschil of je gaat kamperen met een vouwwagen met alles er op en er aan (dat noem ik luxe-kamperen) of een iglotentje. Dit artikel gaat dan ook over het laatste: basic kamperen in een 2/3-persoons iglotentje.

Zo’n 10 jaar geleden besloot ik om een eigen tent te kopen. Met de kanovereniging gingen we regelmatig kamperen en ik was het zat dat ik altijd maar afhankelijk van anderen was qua materiaal. Die tent werd een iglotent, van het merk Coleman. Het is ongeveer zo’n tent als op de foto, maar die van mij is een andere kleur en heeft niet zo’n doorschijnend gedeelte. Officieel kun je er met drie personen in, maar als je al je spullen ook in je tent wil (en dat wil je), dan is twee personen wel de maximale bezetting. Meestal slaap ik er trouwens alleen in.

Met deze tent heb ik de afgelopen 10 jaar regelmatig enkele nachten gekampeerd. Meestal in Nederland, maar hij is ook mee geweest naar Slovenië. En de afgelopen week dus een midweek op de Veluwe. Alle spullen mee op de fiets, met fiets en al in de trein en dan vier nachten in mijn eentje kamperen.

Dat betekende dus dat er niet veel mee kon. Alleen de echte basic-dingen: tent dus, een slaapzak, een luchtbed, een bord en bestek, wat kleding, een handdoek en enkele toiletartikelen, waaronder zonnebrandcreme, want ik kan slecht tegen de zon.

Geen spullen om eten te koken, geen koelkast. Zelfs geen stoel, want dat paste ook niet meer op de fiets. Op het laatste moment dacht ik gelukkig nog aan de haringen, want mijn eigen haringen ben ik kwijt geraakt in Slovenië, toen ik zelf mijn tent (eh, eigenlijk al mijn spullen) niet in kon pakken, omdat ik niet kon lopen vanwege een zwaar gekneusde knie.

Gelukkig was het de eerste vier dagen heel mooi weer, met alleen een klein buitje op woensdagavond. Sterker nog, het was zo bloedheet dat ik dat buitje zelfs wel lekker vond. Ik begon zelf te denken dat basic kamperen zo gek nog niet was. Tot de laatste nacht. Halverwege de nacht begon het te onweren, echt met heel harde donder, bliksem en regen, heel erg veel regen. Ik ben niet bang van onweer, maar ik was wel bang dat mijn tentje dit niet ging overleven. Gelukkig waaide het niet (ik herinner me nog een vreselijke vakantie in Zeeland, waarbij mijn buitentent er ’s nachts afwaaide bij windkracht 7), dus mijn tent hield stand. Ik had het geluk dat het gras op mijn plek net iets omhoog liep, dus er liep ook geen water onder mijn tent. Mijn buren hadden dat geluk niet, zij stonden in een kuil in het veld en de voortent van hun vouwwagen was helemaal ondergelopen.

Ik moest deze dag toch al naar huis, maar nu betekende het mijn tent afbreken in de stromende regen. De rest van de week had ik steeds glimlachend naar mijn regenpak gekeken: “Dat heb ik toch niet nodig.” Nu was ik heel blij dat ik het WEL had meegenomen. Een zeiknatte tent mag je dus thuis weer uitpakken om te drogen. Dat vind ik al een van de nadelen van kamperen, dat je thuis alles nog eens uit- en in moet pakken.

Wat haat ik er verder nog aan?

  • gore toiletgebouwen op campings met te kleine douchehokjes en te weinig waterkracht uit de kraan.
  • vieze toiletten zonder toiletpapier en zonder licht waar 100 mensen gebruik van moeten maken en waar het daardoor dus altijd stinkt.
  • ’s nachts moeten plassen en dan helemaal in het donker naar dat smerige toiletgebouw moeten lopen. Het alternatief is het ophouden tot de ochtend.
  • irritante medekampeerders, de afgelopen week waren het gefrustreerde ouders die hun kinderen (kleuter en peuter) niet opgevoed kregen (ik kan me niet herinneren dat mijn broertjes en ik vroeger ZO irritant waren als de kinderen van het echtpaar naast mij). Of de vader van het gezin achter mij, die voortdurend zijn kinderen (een jaar of 10) uit stond te schelden (dit waren in mijn ogen best aardige kinderen, die niet echt iets verkeerds deden) en van alles, maar vooral van de kinderen “schijtziek” werd. En dan z’n vrouw die niet tegen hem op kon.
  • hoewel ik de warmte op zich wel fijn vond, kon ik geen etenswaren bewaren. Dus dat bekende geen kaas op mijn brood en geen sinaasappelsap, want in mijn eentje drink/eet ik zo’n verpakking niet in 1x leeg.
  • ongedierte. Muggen. Vliegen. Mieren. Gelukkig waren hier voor de verandering eens geen mieren (ik heb al zo vaak mijn tent opgezet bij een mierennest). Wel muggen, maar het viel op zich nog mee.

Uiteindelijk vind ik kamperen dus alleen leuk met mooi weer en vooral niet te lang. In die zin was deze midweek wel weer lang genoeg. Of ik ooit nog een keer zo basic ga kamperen met mijn fiets en met de trein? Wie weet volgend jaar nog eens, maar voorlopig even niet meer. Over wat ik deze vakantie verder heb uitgevoerd, zal ik nog gaan schrijven in een andere blog.

 

Dit bericht werd geplaatst in Kamperen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op K(r)amperen

  1. Pingback: Maartjes Tweets K(r)amperen https://t.co/ly0eO5isEL https://t.co/s…

Geef een reactie

