Een echte heldin

Veel mensen hebben wel een held of een idool, iemand die ze heel erg bewonderen. Vaak is dat een sporter, een muzikant, een acteur of een schrijver, een bekend iemand die iets gepresteerd heeft. Natuurlijk heb ik ook mijn favoriete schrijvers, bands en zelfs favoriete acteurs. Eerlijk gezegd heb ik geen favoriete sporter. Ik heb zelfs verschillende van mijn favoriete schrijvers in levende leven gezien, op Elfia. Hoewel ik de lezingen (ja, ik heb haar 2x gezien) van met name de schrijfster Robin Hobb heel interessant vond, heb ik nooit zo de behoefte aan handtekeningen ofzo. Ook hoef ik geen praatje te maken met bijvoorbeeld leden van een band na afloop van een concert, iets waar sommige mensen nogal op kicken. Ik vind het prima als er een bepaalde afstand is tussen mij en die mensen. Ik bedoel, ik ken hun nauwelijks.

Toch zijn mijn echte helden niet dit soort “beroemde” personen. Mijn echte helden zijn vaak gewone mensen zoals jij en ik. Mensen die ik tegenkom en die een interessant levensverhaal hebben. Afgelopen zondag had ik een ontmoeting met een wildvreemde vrouw en ik vond haar een echte heldin.

Ik liep de NS-wandeling Savelsbos, die loopt van station Eijsden naar station Maastricht, voor een groot deel dus door het Savelsbos, dat is een groot bos dat op een heuvel ligt. Op een bepaald moment ontmoette ik een oudere dame, ik schatte haar in de eerste instantie een jaar of 70. Zij kwam uit de tegengestelde richting. Ze vroeg mij of ik een bepaald pad was gepasseerd, maar ik moest ontkennend antwoorden. Zij zei toen dat ze aan mijn stem hoorde dat ik niet uit Limburg kwam. Ja, dat klopt natuurlijk wel, ik kom uit Noord-Brabant en dat is zeker een ander accent dat Limburgs. Ze vroeg hoe het dan kwam dat ik helemaal hier aan het wandelen was, dus ik legde uit dat ik het leuk vond om in andere delen van het land te wandelen en dat ik NS-wandelingen heel leuk vind.

Toen vertelde ze dat ze haar hele leven veel gewandeld had. Aanvankelijk samen met haar man, maar die was door een medische fout verlamd geraakt en inmiddels overleden. Ter herinnering aan hem liep ze met twee verschillende wandelstokken: eentje van zichzelf en eentje van haar man. Dat vond ik dus wel mooi. Ze had eerst dus twee setjes, maar een setje was ze ooit vergeten op een parkeerplaats en toen ze terug reed om te kijken of ze er nog waren, waren ze al weggehaald. Dat vond ik sneu voor haar, maar ze was nu extra zuinig op deze set. Ik zei ook dat ik het zielig vond voor haar man dat hij verlamd was geraakt, terwijl hij dus altijd heel actief was geweest. Maar zij zei dat hij nooit geklaagd had. Ze was altijd blijven wandelen, het liefste in haar eentje, want dan kon ze doorlopen en hoefde ze met niemand rekening te houden.

Ze wandelde veelvuldig in het Savelsbos, maar ook wel op andere plekken. Haar kinderen vonden het maar niets dat ze altijd alleen op pad ging, want ze was al 82 (!). Ik had haar dus helemaal geen 82 geschat, ze zag er echt nog veel jonger uit, dus actief zijn is echt goed voor je gezondheid, wat ik eigenlijk al wel wist. Ze luisterde ook niet naar haar kinderen, ze zei: “Zo lang ik nog kan lopen, zal ik wandelen!”

We gingen weer allebei verder, in tegengestelde richting. Ik wenste haar nog vele jaren wandelplezier toe en zij wenste mij ook nog een prettige wandeling.

Ik hoop echt dat ik zo actief en gezond oud mag worden als deze dame en dat ik op mijn 82ste ook nog steeds wandelingen maak. Wat een heldin!

DSC05906

Foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt (nou ja, die waar ik zelf op sta, door de timer).

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Wandelen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een echte heldin

  1. Pingback: Maartjes Tweets Een echte heldin https://t.co/A6uiQDw9K5 https://t…

  2. Pingback: NS-wandeling: Savelsbos – maartjesmovingcastleblog

Geef een reactie

