Of all places: Eijsden

Het is ondertussen wel duidelijk geworden dat ik vaak met de trein reis. Dit omdat ik geen eigen auto heb en dus afhankelijk ben van het openbaar vervoer. Ik ben ook nog eens zo’n type die foto’s maakt van de blauwe stationsborden met de witte letters waar de plaatsnamen op staan. Dit wel alleen van stations waar ik ben gestapt of uit ben gestapt, dus niet van tussenliggende stations. Ondertussen heb ik een aardige collectie foto’s opgebouwd, maar ik heb nog lang niet alle stations van het land gehad.

Ik voel hier meteen een nieuwe categorie opkomen: foto’s van stationsborden en dan een blog over hoe ik daar terecht kwam. Die categorie gaat dan “Of all places” heten, een uitdrukking die ik vaak gebruik. Het pas ook goed bij geocaching, want één van de slogans van geocaching is: “Geocaching, zo kom je nog eens ergens.” En natuurlijk ben ik op veel “rare” plekken beland, dankzij geocaching.

Goed, vandaag dus de eerste Of all places: Eijsden.

Zo had ik dus de vreemde wens om eens het meest zuidelijk gelegen station van Nederland te bezoeken. Dat is Eijsden, in de provincie Limburg dus. Toen ik ontdekte dat er een NS-wandeling Eijsden – Maastricht bestaat, werd dat meteen mijn keuze voor de volgende wandeling.

Eijsden is wel een beetje een vreemd station. Hoewel het een Nederlandse plaats is en het station er verder uitziet zoals elk ander onbemand NS-station, wordt het niet bediend door de treinen van de NS, maar door treinen van de NMBS, dat is de Belgische spoorwegmaatschappij. Ik vroeg me af waarom dat was en het is best een aparte reden:

Een belemmering bij de exploitatie vanuit Nederlandse richting is het feit dat het station sinds de elektrificatie in 1985 op het Belgische net is aangesloten. Tussen Maastricht Randwyck en Eijsden ligt de spanningssluis met de overgang van 1500 V (Nederland) naar 3000 V (België) gelijkstroom. Het station is niet te bereiken met het Nederlandse elektrische materieel dat slechts geschikt is voor een spanning van 1500 V.

Waarom de Belgische treinen dan op zoveel meer volt rijden dan de Nederlandse treinen, heb ik nog niet ontdekt. De sprinters gaan in ieder geval niet sneller.

En mensen, wat zijn de Belgische treinen vies, vuil en goor! Het lijkt wel alsof ze nog nooit schoon gemaakt zijn, sinds ze in gebruik zijn genomen. Van buiten zitten ze helemaal vol graffiti en van binnen zit er overal het vuil van jaren (?). Ik weet wel dat de Nederlandse treinen ook niet altijd even schoon zijn, maar ik heb dit jaar tot nu 2x in een Belgische trein gezeten (de vorige keer was Roosendaal – Antwerpen) en beide treinen waren echt ontzettend ranzig. Zo vies dat je bijna niet op het bankje wil gaan zitten, maar blijven staan en een vieze paal vasthouden is ook geen goed alternatief. Of zal het zo zijn dat de Belgen gewoon hun alleroudste en -vieste boemeltreinen naar Nederland sturen?

Gelukkig is het stukje van Maastricht naar Eijsden slechts 13 minuten, dus kon ik de stinkende trein weer snel verlaten.

DSC05889

De foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Of all places en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Of all places: Eijsden

  1. Pingback: Maartjes Tweets Of all places: Eijsden https://t.co/kxytXiFXh5 htt…

  2. Pingback: NS-wandeling: Savelsbos – maartjesmovingcastleblog

Geef een reactie

