NS-wandeling: Fort de Roovere

Op maandag heb ik altijd vrij, omdat PostNL geen briefpost bezorgt op die dag. Deze dag besteed ik meestal aan schoolwerk, maar nu heb ik vakantie van school, dus de komende twee maanden zal er vaak gewandeld worden op de maandagen.

Op maandag 11 juli viel de keuze op NS-wandeling Fort de Roovere, dit is een rondwandeling bij Bergen op Zoom van 18 kilometer. Ook waren er flink wat geocaches te doen op de route. Ik zat dus al vroeg in de trein en kon rond half 11 aan de wandeling beginnen. Het was toen nog vrij bewolkt, maar in de loop van de dag klaarde het weer op en kwam de zon tevoorschijn.

DSC05565

De wandeling begon dus in Bergen op Zoom, wat ik niet zo’n heel mooie stad vind. In het vervallen park (heel vies water) vond ik de eerste cache van de dag. Wat ik wel grappig vond, met mijn voorliefde voor fietspaddestoelen, was dat er een Paddestoelstraat in Bergen op Zoom is. Later op de route kon ik ook nog echt enkele fietspaddestoelen waymarken. Ik liep de stad uit via knooppunt de Klavervelden, dit is een toeristisch punt (het was er dan ook heel erg druk met mensen) en het is ook een plaats waar verschillende wandelroutes elkaar kruisen, zoals het Grenslandpad, het Pelgrimspad en het Graaf Floris V – pad. Als ik al die wandelroutes nog eens wil lopen, dan kan ik volgens mij nog mijn hele leven vooruit. Maar eerst maar eens de wandeling van vandaag afronden.

Die ging verder naar Landgoed Zoomland, dit is een gebied met wisselende natuur, want je hebt er van alles wat: loof- en naaldbos, heide, stuifzand en moeras. Daarnaast lagen er enorm veel geocaches, omdat er twee trails lagen, die allemaal de namen van cartoons en Disney-figuren hadden gekregen. Ik heb behoorlijk veel van deze caches meegepakt, maar niet allemaal, want sommige lagen iets te ver uit de richting en ik kon vandaag niet te laat thuis komen, omdat ik nog een afspraak had ’s avonds. De Disney-caches waren wel allemaal mooi uitgevoerd, met poppetjes en attributen uit de films, zoals een grote wekker bij de Kapitein Haak-cache. Ook vond ik nog een cache bij het gebouw van de scouting, die hadden daar wel een prachtige locatie, compleet met buiten open haard. Al geocachend liep ik dit gebied uit.

Nu kwam ik bij mijn persoonlijke hoogtepunt van de wandeling: Fort de Roovere. Dit is onderdeel van de West-Brabantse Waterlinie, een serie verdedigingswerken. Fort de Roovere is in de eerste helft van de 18e eeuw gebouwd, naar een ontwerp van Menno van Coehoorn. Toevalligerwijs waren mijn moeder en ik die naam een dag eerder ook al tegengekomen tijdens de vierde etappe van de Walk of Wisdom, ter hoogte van Grave. Aan deze meneer Coehoorn ga ik nog eens een aparte blog wijden, want deze naam ben ik nu al heel vaak tegen gekomen bij het geocachen en dat wekt mijn belangstelling op.

Bij Fort de Roovere wilde ik heel graag de multi-cache doen, ook al werd mijn wandeling daar wel een paar kilometer langer door. Ik kreeg er geen spijt van, want de multi was erg gaaf, je mag overal over de oude vestingwallen lopen, er is een supergave brug, die de Mozesbrug wordt genoemd, omdat hij onder het waterniveau ligt en het dus net is alsof je de “zeeën” splijt, zoals Mozes doet in het bijbelverhaal. Er staan nog kanonnen en ze zijn ook nog van plan om een uitkijktoren te gaan bouwen, als ze de financiering rondkrijgen. Volgens de website gaat de bouw van de toren daadwerkelijk starten in november 2016, dus blijkbaar is er al veel geld opgehaald. Als de toren klaar is, zou ik nog wel een keer terug willen gaan, want ik vind uitkijktorens helemaal geweldig.

Tijdens de multi kon ik trouwens ook nog een traditional op de vestingwallen meepakken, die heette ook echt West-Brabantse Waterlinie.

Het was tijd om verder te gaan met de NS-wandeling. Die ging weer terug richting de stad en ik vond dit einde niet zo’n leuk stuk. Je liep nog door een park om een waterplas heen en hier lag nog een cache bij een vreemd kunstwerk. Ik pakte ook nog een voortuincache mee, die wel leuk uitgevoerd was. De route liep aan het einde nog door de historische binnenstad, maar het was toen al bijna 18 uur, dus de winkels zouden dicht zijn en mijn voeten waren er klaar mee voor vandaag, dus heb ik een stukje afgesneden en ben ik rechtstreeks naar het station gelopen, ondanks dat die straten waarschijnlijk minder mooi waren dan die binnenstad. Alles bij elkaar had ik nog ruim 20 kilometer gewandeld vandaag en 22 caches gevonden.

DSC05595

Alle foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, #treinleven, Wandelen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op NS-wandeling: Fort de Roovere

  1. Pingback: Maartjes Tweets NS-wandeling: Fort de Roovere https://t.co/CfV03gS…

  2. Pingback: Wandelroutes: Walk of Wisdom (etappe 4) | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

