NS-wandeling: Vughtse Lunetten/Of all places: Vught

Ik wist van tevoren niet zeker of ik deze dag wel op pad zou gaan. Op vrijdagavond was ik pas laat terug van een paar dagen in Zwolle, dus waren er dingen die moesten gebeuren zoals uitslapen, de was doen, spullen opruimen en de caviakooien moesten toch echt hoognodig worden schoon gemaakt. Verder bleken mijn wandelende takken-eitjes te zijn uitgekomen en de kleine takjes moesten naar een grotere en betere behuizing worden verhuisd.

Toen al deze huishoudelijke taken waren uitgevoerd, liep het tegen de middag en besloot ik dat ik toch nog een korte wandeling wilde maken. Omdat ik in het weekend gratis kan reizen met de trein en dit mijn laatste vrije zaterdag is (volgende week moet ik weer werken) viel de keuze dus op een korte NS-wandeling dichtbij huis: de Vughtse Lunetten. Deze wandeling is maar 10 kilometer en loopt van Den Bosch naar Vught, via de Bossche binnenstad, het Bossche Broek, langs het Drongelens kanaal en tenslotte via de Vughtse Lunetten langs de fussiladeplaats naar het station.

Omdat de wachttijden nogal lang zijn op dit traject, grapte ik al dat ik langer aan reistijd kwijt zou zijn, dan aan wandeltijd.

In Den Bosch was het heel erg druk. Er was markt, het was mooi weer en er waren dus gigantisch veel mensen. Ik kon de verleiding niet weerstaan om even de pas geopende Sostrene Grene binnen te lopen, hoewel ik die de afgelopen week ook al 2x in Zwolle had bezocht. Ook nog even bij de sale van de Sting gekeken, maar ze hadden niets leuks in mijn maat, helaas. Daarna vlug de drukke binnenstad verlaten.

20160730_144826

Ik vond het raar dat de officiële route langs de rand van het Bossche Broek – een moerasgebied ten zuidoosten van Den Bosch – liep en niet erdoorheen. Dus heb ik de route even naar mijn eigen zin aangepast. Eerst heb ik een cache opgepikt aan de rand van het gebied en daarna ben ik een stuk door het Bossche Broek gewandeld om met het voetgangerspontje – de echte Moerasdraak, hoewel ik die naam nu nergens meer terug kon vinden – naar de overkant te gaan. Via de nog relatief nieuwe voetgangersbrug over de spoorlijn, waar ik al heel vaak onderdoor ben gereden, maar nog nooit overheen was gelopen, kwam ik uit in het gebied langs het Drongelens Kanaal. Dit vond ik een saai stukje, je loopt vrij lang langs het kanaal en het is de hele tijd hetzelfde uitzicht. Het begon ook nog te miezeren.

Daarom was ik blij toen ik arriveerde bij de Vughtse Lunetten, dit is een bos met maanvormige waterplassen, dit zijn overblijfselen van de oude verdedigingswerken. Lunet is het Franse woord voor maan. Rondom de bossen liggen ook nog verschillende kazernes en natuurlijk Kamp Vught. Toen ik in groep 8 zat, bezochten we met de klas Kamp Vught en dat vond ik zo heftig, dat ik een tweede bezoek nooit meer heb aangedurfd. Nu kwam ik wel langs de fussiladeplaats, hier was ik ook al vaker geweest. Het blijft indrukwekkend, al die mensen, zoveel jonge mensen ook, die hier ooit, in deze nu zo vredige bossen, zijn neergeschoten.

Het laatste stukje van de route liep dwars door Vught naar het station. Er lopen eigenlijk twee spoorlijnen door Vught (er is meer rails dan huizen – grapje) en ik passeer die per trein dus regelmatig, maar ik was nog nooit in- of uitgestapt op station Vught. Het is ook wel een beetje een “of all places” plaats. Je bent er per fiets bijna sneller dan met de trein, omdat je een half uur moet wachten op Boxtel, voor je over kan stappen op de trein naar Oisterwijk. Ik wist dat van tevoren en had een boek meegenomen.

Alles bij elkaar vond ik dit niet de meest denderende NS-wandeling die ik ooit heb gemaakt. Waarschijnlijk omdat het helemaal over bekend terrein liep. Voor mensen die niet uit deze omgeving komen, is het vast aantrekkelijker.

De foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt. Met mijn telefoon, dus de kwaliteit is niet zo goed. Ik was mijn fototoestel helaas vergeten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op NS-wandeling: Vughtse Lunetten/Of all places: Vught

  1. Pingback: Maartjes Tweets NS-wandeling: Vughtse Lunetten/Of all places: Vugh…

Geef een reactie

