Meatless Monday: Maar wat eet jij dan?

salat herz

#maarwateetjijdan, de tag die ik gebruik op Instagram en Twitter als het over vegetarisch eten gaat, gaat voor dit stukje zeker op.

De laatste tijd vliegen de termen door de lucht. Wanneer ben je nu een vegetariër, een veganist of een flexitariër? Ik ga het proberen uit te leggen.

Vegetariër

Vegetariër is afgeleid van het Engelse woord vegetables, wat groenten betekend.

Dit is meteen de lastigste stroming, want de meningen over wat je als vegetariër nu wel of niet mag eten zijn nogal verdeelt.

Officieel is vegetarisme een eetwijze waarbij je geen vlees, vis, gevogelte, schaaldieren of gevogelte eet en ook geen voedingswaren waarin deze ingrediënten verwerkt zitten. Ook vermijd je voedsel waar bijproducten van dieren inzitten, zoals stremsel in kaas.

In de praktijk eten veel vegetariërs wel vis en/of schaaldieren. Daarnaast is het vrij lastig om alles waar een dierlijk bijproduct in zit verwerkt te vermijden.

cartoon

Een vegetariër gebruikt wel zuivelproducten, zoals kaas, eieren en melk. Ook dragen de meesten gewoon kleding die van dierlijke producten zijn gemaakt.

Uiteindelijk is een vegetarische leefstijl wat minder streng, dan een veganistische leefstijl.

Veganist

Veganisten zijn dus een stuk strenger in de leer dan vegetariërs. Zij eten geen enkel dierlijk product, maar streven er ook naar om geen enkel dierlijk product te gebruiken, zoals leer, wol of bont. Maar het betekend dus ook dat ze geen zuivelproducten eten en ook geen producten zoals honing. Ook vermijden zij producten met gelatine of dierlijk stremsel erin.

Veganisten zijn ook tegen het uitbuiten van dieren op allerlei manieren. Daarnaast zijn ze vaak heftiger in het uiten van hun mening naar de buitenwereld.

Flexitariër

Dit is een benaming die pas de laatste jaren op is komen zetten. Het betekend dat iemand minder vlees eet, maar geen vegetariër of veganist wordt. Veel mensen gaan minder vlees eten uit gezondheidsoverweging of omdat ze zich toch een beetje schuldig voelen over de bio-industrie.

Andere stromingen

Er zijn ook nog allerlei substromingen in het vegetarisme, die ik verder niet uitgebreid ga behandelen, maar die te lezen zijn in onderstaande tabel.

stromingen

Wat ben ik?

Ik ben dus een vegetariër, die geen enkel dier eet, ook geen vis. Dit is vooral omdat ik vis ook niet lekker vind, mijn moeder lust geen vis, dus het werd nooit klaargemaakt in ons huis. Ik eet wel vrijwel dagelijks kaas en ga dan niet altijd uitzoeken of er wel vegetarisch stremsel is gebruikt. Hetzelfde geldt voor producten met gelatine erin, die eet ik meestal ook wel gewoon op. Het zit ook in lijm en dat gebruik ik ook voor creatieve projecten. Ook eet en drink ik wel zuivelproducten, zoals melk, yoghurt, ijs en eieren. Overigens ben ik niet zo heel dol op dit soort producten, maar dat heeft meer met smaak te maken, dan met mijn vegetarische overtuiging. Verder draag ik wel leren schoenen, dit is vooral vanwege gezondheidsoverwegingen, ik heb veel last van mijn voeten, dus moet stevige schoenen dragen. Maar ik zal bijvoorbeeld nooit een leren jas dragen of een leren bank kopen. Met wol heb ik dan weer geen moeite, want daarvoor hoeft een schaap niet dood.

Volgens de tabel zou ik dan een ovo-lacto-vegetariër zijn, maar zelf houd ik het gewoon op vegetariër.

cartoonveggie

En nee, ik haat planten niet. Maar ik heb ook geen groene vingers.

Afbeeldingen in deze blog komen van internet. Deze blog verscheen eerder op de website over vegetarisme die ik voor school maakte.

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday: Maar wat eet jij dan?

  1. Pingback: Maartjes Tweets Meatless Monday: Maar wat eet jij dan? https://t.c…

Geef een reactie

