Treinabonnementen

Op de dag dat ik hoorde dat mijn auto niet door de Apk-keuring kwam (tenzij ik heel veel geld uit ging geven aan reparaties), bestelde ik meteen een OV-chipkaart. Ik had van tevoren al besloten, dat als de reparaties aan de oude auto meer dan 750 euro gingen kosten, dat ik hem dan weg zou doen. Dat was in juni 2012. Ondertussen leef ik dus al ruim vier jaar zonder auto. In het begin vanwege de geldbesparing en het idee van een betere wereld begint bij jezelf. Ondertussen ben ik weer student en kan ik een auto simpelweg ook niet betalen. Het is wel jammer dat ik daardoor ook vrijwel nooit meer auto rijd, omdat het halen van mijn rijbewijs destijds een hoop moeite heeft gekost. Nu rijd ik alleen heel soms in de auto van mijn ouders, maar de laatste keer was…eh…in april…geloof ik.

OV-chipkaart

Je kunt kiezen tussen een blauwe, anonieme OV-chipkaart, maar dat is meer iets voor als je niet zo vaak met het openbaar vervoer reist en de kaart deelt met andere mensen. Ik koos meteen voor een gele kaart, op naam. En vrijwel meteen kwam er ook een Voordeelurenabonnement op, want ik ben dol op korting. Met een Voordeelurenabonnement reis je met 40% korting buiten de spitstijden. Het kost slechts 50 euro per jaar, dus eigenlijk heeft iedereen die ik ken en die regelmatig met het OV reist, zo’n abonnement. De spitstijden zijn van 6.30 uur tot 9.00 uur ’s morgens en van 16 uur tot 18.30 uur ’s avonds. In het weekend en op feestdagen, krijg je de hele dag korting. In de zomervakantie meestal ook. Ik ben dan ook nog wel zo pinnig dat ik er voor zorg dat ik altijd in die voordeeluren reis. Zeker toen ik weer ging studeren en elke week naar Amsterdam Amstel moest (ik zie dat ik nooit een foto van dat stationsbordje heb gemaakt), werd het een sport om altijd met korting te reizen. Ja, dat betekend dus dat ik altijd al in de trein van 6.26 uur zit, ook als ik het eerste uur geen college heb, want dan check ik net in voor de spits in en krijg ik korting, ondanks dat de reis dan volledig in de spits plaats vindt. Ook probeerde ik altijd voor 16 uur in te checken voor de terugreis en anders bleef ik in Amsterdam tot 18.30 uur. Overigens heb ik ook vaak college tot 17.50 uur, dus dan had ik toch al die trein.

ovpaal

De korting geldt ook al 5 minuten voor de spits en 5 minuten na de spits. Op vrijdagavond, iets voor 18.25 uur, is dit altijd goed te merken op station Amsterdam Amstel. Dan staat er een hele groep studenten klaar om de incheckpaal, om zo snel mogelijk in te checken.

Ondanks de 40% korting, kostte een dag school (elke vrijdag) me toch zo’n 22 euro aan reiskosten. Dus besloot ik eens uit te zoeken of dat toch niet goedkoper kon. Zo kwam ik uiteindelijk uit bij het Weekend Vrij abonnement. Het weekend van de NS gaat namelijk op vrijdagavond op 18.30 uur in…dat betekend dus dat ik dan “gratis” naar huis zou kunnen op een schooldag. Want voor de rest van de week, geldt ook bij dit abonnement 40% korting buiten de spitstijden. En naast mijn reisjes naar school, reis ik ook vaak in het weekend (nou ja op zondag, op zaterdag moet ik werken) met de trein, om te treincachen vooral.

Hierboven zie je een greep uit de plaatsen waar ik de afgelopen tijd naar toe ben gereisd. Dit zijn ze nog lang niet allemaal en ik heb niet eens foto’s van plaatsen waar ik heel vaak kom, zoals Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en mijn eigen Oisterwijk. En dus ook niet van Amsterdam Amstel.

Eind juni zette ik dus mijn Voordeelurenabonnement om in het Weekend Vrij abonnement. Dit is wel een stuk duurder, namelijk 32 euro per maand, dus 384 euro op jaarbasis. Maar als ik alleen al gratis terug naar huis kan reizen op schooldagen (40 dagen x 11 euro) heb ik het er al uit. Ik ga er voorlopig elke maand een blogje aan wijden, hoe veel geld ik heb bespaard met het abonnement.

DSC04778

Daarnaast heb ik ook een abonnement op OV-fiets. Dit zijn de blauw/gele fietsen die je kan huren op de meeste stations. Soms haal je ze uit een witte box, soms bij een bemande fietsenstalling. Dit abonnement kost 10 euro per jaar en elke keer dat je een fiets huurt, kost dat 3 euro nog wat (weet het exacte bedrag niet). Je kunt 2 fietsen lenen op een abonnement als je wilt. Ik gebruik dit dus als ik ga treincachen. De kwaliteit van de fietsen is heel wisselend. Logischerwijs zijn die uit de bemande verhuur beter onderhouden, dan die uit de onbemande witte boxen. Maar ik heb nog nooit met een lekke band gestaan, gelukkig. Het irritantste was de fiets waarvan de zadelpen gebroken was en ik hele dag rondjes heb gedraaid op het zadel. Die kwam dus uit een witte box.

De NS wordt dus jaarlijks best rijk van mij, maar uiteindelijk is dit voor mij veel goedkoper dan een auto. Tenslotte heb je bij OV niets te maken met belasting, verzekering en brandstofkosten. Het bedrag dat je afrekent is what you see is what you get. Voorlopig komt er dus geen auto voor mij.

De foto’s van de OV-fiets en de stationsborden zijn door mijzelf gemaakt. De overige afbeeldingen en de tekening van de trein zijn van internet geplukt.

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Treinabonnementen

  1. Pingback: Maartjes Tweets Treinabonnementen https://t.co/qyWTpsNUqm https://…

Geef een reactie

