Throwback Thursday: 4 augustus 2008

Over Throwback Thursday

#throwbackthursday is een bekende hashtag in de wereld van de sociale media. De bedoeling is om een foto van vroeger te posten en eventueel herinneringen op te halen. Ik wil graag een paar vaste rubrieken op deze blog introduceren en ik heb het volgende idee met Throwback Thursday: ik schrijf al jarenlang Geocachingverslagen, een verslag van elke geocachingdag. De Heideroosjes vonden hun eerste cache in 2004, dus reken maar uit hoeveel herinneringen ik heb aan bijna 12 jaar geocaching. Ook maak ik vrij veel foto’s. Maar eigenlijk doe ik daar verder niets mee. “Cacheverslagen” is een enorm Word-bestand van 1480 pagina’s. Fotobestanden zijn overal en nergens te vinden in mijn laptop of op de externe harde schijf. Daarom lijkt het me leuk om elke donderdag een oud verslag plus bijbehorende foto’s te plaatsen, wat op die datum heeft plaats gevonden, maar dan een of meerdere jaren terug in de tijd. Wij hebben caches op elke datum van het jaar gevonden, dus ik zou met deze rubriek in principe nog jarenlang vooruit kunnen.

Vandaag gaan we terug naar 4 augustus 2008:

De dag waarop Anke en ik onze eerste Zweedse caches vonden, tijdens een ongeveer twee weken durende vakantie in Zweden. De eerste week zaten we in een buitenwijk van de hoofdstad Stockholm.

TexelStockholm 100

Het verslag:

  1. OTTT #2 – Changing of the Guard

Maker: Trang

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

  1. Don’t get your nose wet

Maker: Paddan, Obal & Hingsten

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

  1. OTTT #3 – Sightseeing

Maker: Trang

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

  1. Riddarhuset

Maker: Librex

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

  1. Robinson Crusoe

Maker: Kabbe & Nackros

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

  1. Strömsborg

Maker: Librex

Type: Traditional

Heideroosjes: Maartje en Anke

Gevonden op: 4 augustus 2008

Plaats: Stockholm

 

Zweden. Een erg mooi, ruimtelijk land. Het is 14x zo groot als Nederland, maar er wonen minder mensen. Hierdoor is erg veel natuur en niemandsland. Tijdens onze eerste week verbleven wij in de hoofdstad: Stockholm. We zaten in een trekkershut op een kleine camping in Angby, een buitenwijk van Stockholm. De camping was oud en behoorlijk smerig, met name het toiletgebouw. Daarom waren we zoveel mogelijk weg.

We hadden een 3-daags abonnement op de metro. De eerste dag gingen we winkelen in de oude buurt van Stockholm. We zouden ook wat caches doen. In dit oudste gedeelte van Stockholm waren heel veel oude gebouwen en vooral veel souvenirwinkeltjes. Wij hadden geen enkele Zweedse kroon, dus konden niets kopen, tenzij we pinden. Ik werd al meteen verliefd op alle rendier en trollensouvenirs. Met name op een kleine trol van steen, die verstopt zat onder een grote vikinghelm. Net toen we ons af begonnen te vragen of Stockholm wel pinautomaten bezat, kwamen we er eentje tegen. Hier voorzagen wij ons rijkelijk van Zweedse kronen. Waarom Zweden trouwens niet meedoet me de euro is ons een raadsel. De Zweden zijn namelijk heel erg Europees georiënteerd. Ze spreken allemaal vloeiend Engels, ook de kinderen. Aan het Zweeds zelf is geen touw vast te knopen. Op bijna alle klinkers staat een accent en alles word anders uitgesproken dan je denkt. Dan zit er ook nog een vreemd hobbeltje bij de uitspraak in de taal, dat ik niet na kan doen.

Wat wel grappig was dat ze ook hier in de metro “Mind the gap” omriepen, net als in Londen. De metrolijnen in Zweden zijn nog simpeler dan in Engeland. Er zijn er namelijk maar 3, waarvan wij hoofdzakelijk over de “green line” hebben gereisd. Onze camping lag ongeveer 300 meter van het metrostation Angby Plan af, we hoefden alleen maar een heuveltje over te klimmen.

TexelStockholm 105

Heel gaaf bordje bij de “Bokhandeln”, maar alles in het Zweeds, dus onleesbaar voor mij.

 

Maar goed, terug naar de caches. Nadat we Zweeds geld hadden, gingen we wat Zweedse caches proberen. Ik had mijn zinnen gezet op een 6-delige serie langs de toeristische high lights van Stockholm. De eerste Zweedse cache die we vonden was er dan ook eentje van die serie. Ook bij het paleis in Stockholm deden ze aan wisseling van de wacht (net als in Londen), dat hebben we ook echt zien gebeuren en hier lag de cache ook verstopt. Hierna liepen we langs het water (overal in Stockholm is water) naar een cache met een heel vreemde naam, die nergens over ging, die verstopt zat op een informatiebordje. Daarna nog een cache van de toeristische serie die lag verstopt bij de vele rondvaartbootjes die hier op klanten lagen te wachten.

We gingen verder naar het Museum voor de Moderne Kunsten, maar konden de cache hier niet vinden. Hier stonden wel heel vreemde kunstwerken, van allerlei vreemde wezens. Dan maar weer terug richting de stad. Hier vonden we nog Riddarhuset, die bij een erg mooi huis verstopt lag, Robinson Crusoe, die achter een losse steen in een muur verstopt lag (vond het vreemde cache voor een cache die niet op een onbewoond eiland verstopt lag) en Strömsborg, ook weer bij een groot huis.

Toen besloot ik dat ik toch de vikingtrol wilde hebben, dus gingen we alle winkels terug af om mijn trol te zoeken. We hebben hem nog wel gevonden. Hij heette volgens het doosje van de winkel trouwens Johan. Al die trollen hadden overigens Nederlandse namen, heel vreemd. Of zou het spottend bedoelt zijn??? De rest van de vakantie ging het er de hele tijd over of we Johan en zijn zon nog wel bijhadden, hij zat namelijk in een plastic tasje met een zonnetje erop. En omdat de zon niet veel wilden schijnen in Zweden, was het tasje van Johan onze zon.

Wat ik hier op 4 augustus 2016 nog aan toe te voegen heb:

Tijdens vakanties zijn mijn geocachingverslagen bijna een dagboek en gaat het niet alleen over het geocachen zelf. Dat is hier heel goed te merken. Verder heb ik zowaar een keer foto’s bij het verslag! Zweden is echt een heel mooi en ruimtelijk land, ik zou nog wel een keer terug willen. Wel een duur land en totaal niet gericht op vegetarische eetgewoonten. Maar misschien is dat acht jaar later ook wel verbeterd.

We hebben wel heel slecht weer gehad in Zweden, bijna elke dag regen en het was ook koud. Geen zomers weer. Ik weet nog dat ik niet eens een fatsoenlijke regenjas had, maar alleen een katoenen zomerjasje. Verder hadden we toen een GPS waar niet eens een kaart in zat. Alle coördinaten waren handmatig door mij ingevoerd, cijfertje voor cijfertje. Verder had ik lijsten bij met de cachenaam, de coördinaten, de soort cache en de hint. Bijna alle Zweedse caches hadden als hint “sten”, wat dus “steen” betekend in de breedste zin van het woord. We hadden wel een TomTom voor de navigatie in de auto. Dat was meestal zoiets als 300 kilometer rechtdoor en dan rechtdoor over de rotonde. Autorijden in Zweden is veel makkelijker dan in Nederland. Er is nauwelijks andere verkeer, dus je hoeft alleen maar op te letten dat je niet in slaap valt of een ravijn in stuurt.

Het is dus best knap dat we tijdens die vakantie 95 caches hebben gevonden, waaronder zelfs enkele multi’s met een volledig Zweedse beschrijving.

Wat wel leuk is: we vonden die dag zes caches. Daarvan zijn er vier nu nog steeds online. Dat is zeker wel bijzonder, omdat veel caches die wij in de beginjaren hebben gedaan al lang gearchiveerd zijn.

En Johan, de trol? Nou, die heb ik nog steeds. Hij zit in een vakje van mijn Expedit-kast, waarin ik van alles en nog wat tentoonstel. Ik vind het nog steeds een grappige trol.

De foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt op 4 augustus 2008 in Stockholm.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Throwback Thursday: 4 augustus 2008

  1. Pingback: Maartjes Tweets Throwback Thursday: 4 augustus 2008 https://t.co/c…

Geef een reactie

