Nog een keer Maastricht: Sint Pietersberg

Maastricht, 31 juli

Deze zondag ging ik nog een keer naar Maastricht, voor de derde week achter elkaar. Dit keer ging ik geen NS-wandeling lopen, maar de langere multi over de Sint Pietersberg, waar ik twee weken eerder niet aan toe gekomen was. Deze multi-cache zou me de andere kant van de Sint Pietersberg laten zien, het stuk waar ik nog niet geweest was.

Ik had me dit keer niet zo goed voorbereid, zo was de weersvoorspelling heel slecht. Gelukkig had ik wel mijn jas bij, maar als ik van te voren had geweten dat het zo slecht zou worden, was ik waarschijnlijk niet gegaan. Ook bleek vandaag de triathlon de Iron Man te zijn en ik ben de marathon verschillende keren gekruist. Gelukkig mocht je als voetganger wel overal door, zolang het de deelnemers niet stoorde. Het is wel een aparte wedstrijd zeg. Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden zijn die 3,8 kilometer willen zwemmen, 180 kilometer willen fietsen en dan nog een complete marathon af willen leggen. Dit alles in een enkele dag, ze waren al om 7 uur ’s  morgens begonnen met zwemmen. Wat een bikkels! Het waren hoofdzakelijk mannen, maar ik heb ook een paar vrouwen gezien. Ik weet niet of die hetzelfde programma als de mannen moesten afleggen, maar respect hoor!

Persoonlijk zou ik dat zwemmen nog wel volhouden, maar 180 kilometer fietsen met die snelheid is niet zo mijn ding. En een marathon gaat mij nooit lukken, omdat ik niet goed kan hardlopen.

Ik wandelde van het station naar de Sint Pietersberg en begon daar in de regen aan de multi-cache, die dus ook Sint Pietersberg heette. De route begon bij het fort en ik had meteen al een probleem, want ik kon het gevraagde jaartal niet lezen. Uiteindelijk heb ik een foto gemaakt met mijn fototoestel en heel erg ingezoomd en toen lukte het wel.

Veel mensen hadden moeite met de vragen bij deze cache, maar ik vond het wel meevallen, gewoon goed lezen en goed kijken, dan lukte het best. Het eerste stukje van de route herkende ik nog van de NS-wandeling, twee weken terug (toen kwam ik wel uit de tegengestelde richting), maar al gauw ging het de andere kant op. Zo kwam ik bij Hoeve Lichtenberg, hier was ik nog niet geweest. Dit zijn de restanten van een eeuwenoude hoeve met uitkijktoren bovenop de Sint Pietersberg. De uitkijktoren is nog steeds toegankelijk en bovenop heb je een geweldig uitzicht over de rivier de Maas en Maastricht. Omdat het vanwege alle regenbuien een beetje mistig was, vond ik het uitzicht heel sprookjesachtig. Er lag ook nog een cache bovenop de uitkijktoren, helemaal goed. Op zondagmiddag bleek ook nog het gratis museum open te zijn, dus daar ben ik ook nog doorheen gelopen. Het ging over de geschiedenis van het gebied en de nabijgelegen ENCI-groeve, een kalksteengroeve waar de winning binnenkort gesloten wordt en dan wordt de groeve terug gegeven aan de natuur. Ik heb hier ook nog een earthcache over gedaan, die ging over het tijdperk het Maastrichtien, waar de stad dus naar vernoemd is. Hier waren ook skeletten van mosasaurussen opgegraven. En die hadden ze dan Ber en Cor genoemd…ik vind dus dat je zo’n skelet minstens Nautilus of Poseidon moet noemen.

 

Ook was ik heel benieuwd naar het nieuwe uitkijkpunt bij de ENCI-groeve. Helaas stond dit niet echt goed aangegeven, dus ik moest er naar zoeken. Ik heb het wel gevonden, het lijkt op de Pride Rock uit de Lion King. Helaas is het nog niet officieel open, je kunt wel op het uitkijkplateau, maar er loopt ook een trap naar beneden de groeve in en die is dus nog niet open. Het idee is dat je dan de trap af kan gaan en door de groeve naar de Observant kan lopen, het andere uitkijkpunt op de Sint Pietersberg, waar ik twee weken geleden ben geweest. Balen. Nu wil ik nog een keertje terug. Of positief: yes, nu heb ik een reden om volgend jaar nog eens hierheen te gaan! Ik vond de lege groeve trouwens een beetje surrealistisch. Het leek net zo’n onbebouwd Roller Coaster Tycoon veld (ja, ik heb heel veel RCT gespeeld, vroeger).

Dus ging ik maar verder met m’n multi-cache. Die liep langs het voormalige klooster Slavante, waar nu een restaurant in zit. De laatste waypoints heb ik volgens mij niet helemaal goed gedaan, maar ik kon de gevraagde cijfers wel gokken. Daarmee vond ik dus keurig de cache op het door mij berekende coördinaat. Ik heb er niet al te veel moeite mee gehad, dus ik begrijp niet zo waarom er in zoveel logjes geklaagd werd. Ach, soms lukt het mij ook niet.

Op de terugweg naar het station kwam ik nog langs het koffiehuis waar de cache Coffeelovers verstopt ligt. Ik vond het een beetje moeilijk om hier binnen te stappen, omdat ik dus echt nooit koffie drink, ik heb het 1x geproefd en vond het zo vies dat ik het nooit mee geprobeerd heb. Ik zeg altijd: “Coffee isn’t my cup of tea” Ook ga ik stuiteren van de cafeïne, dat is meteen de reden waarom ik ook niet echt van cola houdt. Maar dit was nu al de vierde keer dat ik langs dit koffiehuis kwam, dus die cache moest er echt aan geloven. Er zaten geen mensen binnen, maar wel op het terras. Ik besloot maar gewoon brutaal aan het meisje achter de toonbank te vragen waar de cache lag. “Ja, daar ergens.” Gelukkig vond ik “daar ergens” de cache vrij snel, ik moet zeggen, hij was wel origineel verstopt. Ik bedankte het meisje en verliet vlug het koffiehuis, voor ze kon vragen of ik ook wat ging bestellen. Ik was blij dat deze cache erop zat, doe mij maar gewoon een cache in een natuurgebied. Na nog een keer de Iron Man gepasseerd te hebben, bereikte ik het station. Dit keer kwam ik zonder trein-problemen thuis. Mijn broertje zou zeggen dat ik de Sint Pietersberg nu wel uitgespeeld heb.

Alle foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Wandelen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nog een keer Maastricht: Sint Pietersberg

  1. Pingback: Maartjes Tweets Nog een keer Maastricht: Sint Pietersberg https://…

Geef een reactie

