MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 1

Een tijdje terug had ik gezegd dat ik nog een review ging schrijven over wat ik vond van de vakken tijdens het eerste leerjaar van de hbo-deeltijdopleiding Media, Informatie & Communicatie. Een opleiding die je in deeltijd alleen kan volgen aan de Hogeschool van Amsterdam. Er is dus meestal maar 1 klas per studiejaar die deze studie doet.

Je kunt de opleiding overigens ook in voltijd doen en dan zijn er iets meer klassen (en kan het ook bij Saxion Hogescholen). Er is ons gezegd dat deeltijd wel iets andere vakken heeft, dan voltijd, maar ik weet dus niet precies wat het verschil is.

Goed, de deeltijdstudenten moeten in het eerste jaar 13 vakken volgen en als je die allemaal haalt, heb je 60 studiepunten en je propedeuse. Om naar het volgende studiejaar door te mogen, moet je minimaal 50 studiepunten halen.

Blok 1

Desk Research: Bij Desk Research moet je een onderzoek schrijven naar aanleiding van een onderwerp uit een aflevering van Brandpunt Reporter. Het is de bedoeling dat je daarbij uit bronnen put die dieper zijn dan Google alleen, dus  leer je van alles over databanken. Voor dit vak heb je ook een begeleidings (tutor)-uur, waarin je vragen kan stellen. Persoonlijk vond ik dit wel een interessant vak, maar het was wel lang onduidelijk hoe het uiteindelijke onderzoek eruit moest komen te zien. De klas was in tweeën verdeeld en de ene helft had de docent als tutor en mijn clubje had een andere tutor. Het bleek dat de twee tutors er wel een iets andere methode op na hielden, wat weer verwarrend was voor ons, kersverse studenten. Bij dit vak hoorde ook een excursie naar de bibliotheek van de Hogeschool van Amsterdam. En een interessant gastcollege van een privé-detective (wat verder niet zo nuttig was voor onze onderzoeken, maar wel een erg goed college was).

Dit vak leverde vier studiepunten op en ik haalde het met een 7

Marketing 1: Volgens mij is Marketing zo’n vak dat zo’n beetje bij elke hbo-opleiding wel een keer voorbij komt. We kregen les uit een heel dik en duur boek (De grondslagen van de marketing – Bronis Verhage). De docent bracht de lesstof leuk, hij was heel duidelijk in hoe de vraagstelling tijdens het tentamen zou zijn (meerkeuze) en gaf ook elk college voorbeeldvragen. Voor dit vak hoefde we nooit opdrachten te maken, maar hij hoopte wel dat we de betreffende hoofdstukken zouden lezen.

Dit vak leverde drie studiepunten op en ik haalde het met een 7

Medialandschap: Dit was wel echt een typische MIC-vak. Over de geschiedenis en opkomst van de verschillende media. Wel vrij theoretisch, maar persoonlijk vond ik het wel interessant. Toch dat stukje geschiedenis. Verder zat er een stuk over de verzuiling in en dat was ook een van de onderwerpen bij mijn examen geschiedenis op de havo, dus dat kwam me bekend voor. Voor dit vak moesten we wel vrij veel doen: elke week een door de docent opgenomen webcollege bekijken en opdrachten maken. Het college zelf was dan voor herhaling, vragen, bespreking van de opdrachten. En ook wel vaak een discussie, panel of presentatie-opdracht. Presenteren voor de klas is absoluut niet mijn hobby en zal het ook nooit worden, maar bij dit vak moest iedereen, dus dat scheelde wel weer. Wat stiekem ook wel fijn was, was dat er enkele vragen uit de weekopdrachten gewoon ook zo in het tentamen zaten, dus dat was punten scoren.

Dit vak leverde drie studiepunten op en ik haalde het met een 7

Verder moesten we in blok 1 nog bewijzen dat we Microsoft Office kenden. Dus we moesten een Word-opdracht doen, een PowerPoint-opdracht en een Excel-opdracht. Word en PowerPoint is geen probleem voor mij. Excel vond ik wel pittig en daar zijn wel wat uren in gaan zitten. Ik vind dat een lastig programma, ik heb altijd het idee dat ik langer bezig ben met formules verzinnen, dan als ik het zelf gewoon uit zou rekenen. Maar ja, bij veel bedrijven wordt deze kennis wel gevraagd.

Het Microsoft Office gedeelte hoorde bij Werkervaring en je kreeg er dus geen cijfer voor, maar alleen een voldoende/vinkje op de Werkervaringslijst. Dat haalde ik dus.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #deeltijdstuderen, Back to school en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 1

  1. Pingback: Maartjes Tweets MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 1 https://t.co/Tcnt…

  2. Pingback: Media, Informatie & Communicatie | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

