MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 3

Een tijdje terug had ik gezegd dat ik nog een review ging schrijven over wat ik vond van de vakken tijdens het eerste leerjaar van de hbo-deeltijdopleiding Media, Informatie & Communicatie. Een opleiding die je in deeltijd alleen kan volgen aan de Hogeschool van Amsterdam. Er is dus meestal maar 1 klas per studiejaar die deze studie doet.

Je kunt de opleiding overigens ook in voltijd doen en dan zijn er iets meer klassen (en kan het ook bij Saxion Hogescholen). Er is ons gezegd dat deeltijd wel iets andere vakken heeft, dan voltijd, maar ik weet dus niet precies wat het verschil is.

Goed, de deeltijdstudenten moeten in het eerste jaar 13 vakken volgen en als je die allemaal haalt, heb je 60 studiepunten en je propedeuse. Om naar het volgende studiejaar door te mogen, moet je minimaal 50 studiepunten halen.

Blok 3:

Informatie en Organisatie: Wij noemden dit vak gewoon Organisatiekunde. Ook weer een dik en duur boek (Toegepaste Organisatiekunde van Peter Thuis) met soms onmogelijke zinnen. Werd het dikke boek van Marketing nog in tweeën gesplitst, dit boek ging in 1x. De docent kon het ook allemaal niet zo goed brengen en vertelde vaak volslagen onzin, zoals over het kritieke pad bij de bereiding van lamsbout (wat mij dubbel niet interesseert daar ik vegetariër ben), dus eigenlijk had je niets aan de colleges. Het tentamen vond plaats op de ochtend na mijn verjaardag en was gruwelijk moeilijk. Het waren zowel meerkeuzevragen als open vragen. Die meerkeuze ging nog wel, maar de open vragen waren ook nog eens heel gedetailleerd. Ik had een totale black-out en wist helemaal niets meer, het werd dan ook een diepe onvoldoende. Uiteindelijk vind ik dat Organisatiekunde geen vak is, maar een studie op zich. Ik vrees dat er ook heel weinig blijft hangen van dit alles.

Dit vak leverde vier studiepunten op en bij de herkansing haalde ik (na 186 uur leren ofzo) een 7

Engels: Officieel heet dit vak Professional English en ik zag er een beetje tegenop, omdat ik op de middelbare school heel slecht was in Engels. Je moest een essay schrijven en een presentatie geven. In het Engels dus. De docent praatte vrijwel de hele tijd in het Engels, kwam zelf ook uit een Engelstalig land en was tweetalig opgevoed. Wow, ik wilde dat mijn ouders mij tweetalig hadden opgevoed…maar goed die zijn allebei Oer-Hollands. Essay en presentation mochten hetzelfde onderwerp hebben, iets wat in een museum voorkwam. Ik koos voor mammoets, omdat ik verschillende musea heb bezocht die o.a. over mammoets gingen, zoals het Hunebedcentrum in Borger, Drenthe, de tentoonstelling Giants of the Ice Age in Amsterdam Expo (dat vond ik toen een wereldreis, haha – nu doe ik het elke week) en een tentoonstelling over de ijstijd in het Noordbrabants Natuurmuseum in Tilburg. Verder vind ik mammoets sowieso geweldige beesten. Goed, de presentation was eigenlijk een soort van spreekbeurt over de mammoet. Je mocht je zelf begeleiden met een powerpointpresentation, maar verder moest het wel uit je hoofd. En het moest 5 minuten duren. Volgens de Ignite-methode. Ik kreeg hier helemaal de zenuwen van. Het scheelde dat het in groepjes moest en mijn groepje bestond maar uit 3 mensen (inclusief mijzelf) en de docent. Ook dit was op de dag na mijn verjaardag, na het desastreuze tentamen. Tot mijn grote verbazing ging het best wel goed, ik bleef in ieder geval 5 minuten lang praten en heb ook wel vrijwel heel mijn voorbereide verhaal verteld. Omdat veel mensen hun presentations pas een week later hadden, moesten we een week wachten op de uitslag. Ik haalde een 6, waar ik al heel blij mee was, want voor mijn doen voor de combinatie spreekbeurt met Engels is dit al heel wat. Toen het essay nog. Ik heb het eerst in het Nederlands geschreven en daarna in het Engels vertaald. Verder ook nog veel dank aan mijn broertje, die mijn Engelse verhalen nog eens gecontroleerd heeft. De docent vond mijn essay strange argumentive but interesting en ik haalde een 6,3. Stiekem had ik op een 7 gehoopt, maar goed het was een voldoende en veel klasgenoten hadden het niet in 1x gehaald.

Dit vak leverde drie studiepunten op en ik haalde dus een 6

Digitale Media: Voor ik aan deze opleiding begon, wist ik al voor 90% zeker dat ik in het tweede jaar voor de richting Archivistiek zou gaan kiezen. De andere richting is dus Digitale Media en dit vak zorgde er definitief voor dat ik niet voor die richting ging. De docenten (twee stuks maar liefst) waren lang wazig over wat we nu eigenlijk moesten doen voor dit vak. Of we maar even Muse wilde leren. Dat is een programma waarmee je websites kan ontwerpen, bijna programmeren. En programmeren is iets wat mij totaal niet boeit of aantrekt en waar ik het liefste zover mogelijk van weg blijf. Het moest aan de hand van een Amerikaans instructieprogramma, met een een zeer snel sprekende stem en ik kon het simpelweg niet bij houden. Ook moesten we nog een online cursus HTML volgen, een programmeertaal. Ook dit was een Engels programma. Ik herkende een aantal dingen van de geocachingwebsite: hier moet je ook HTML gebruiken voor o.a. de opmaak van je profielpagina en voor het aanmaken van een nieuwe cachepagina. De HTML-cursus is me dus wel gelukt. We moesten die Muse-opdracht samen doen in groepjes. Alle groepswerk-frustraties van mijn vorige, afgebroken hbo-opleiding kwamen weer boven. Er is op school al genoeg over gesproken, maar kort samengevat: persoonlijk vond ik die samenwerkopdracht in heel veel opzichten diepe ellende. Het is vrijwel onmogelijk om buiten schooltijd om af te spreken als de een in Noord-Brabant woont en de andere in het topje van Noord-Holland. Maar alle schooldagen waren helemaal volgepland. De communicatie verliep ook niet altijd even goed en zoals bij veel dingen: te laat begonnen en de deadline riep. Er hoorde ook nog een persoonlijk dossier met opdrachten bij dit vak, wat je dus individueel moest inleveren. Je kreeg voor dat dossier een punt en voor die groepsopdracht en dat werd dan gemiddeld tot het uiteindelijke cijfer. Voor mijn persoonlijk dossier had ik een 7,6. Voor de groepsopdracht kregen we een 7. Na de evaluatie kreeg ik nog puntenaftrek, omdat ik mezelf niet mild beoordeeld had, maar uiteindelijk maakte dat voor het gemiddelde cijfer niet meer uit, want dat bleef een 7. Overigens was ik met een 6 ook al lang blij geweest, ik was heel blij toen dit vak voorbij was.

Dit vak leverde drie studiepunten op en ik haalde dus een 7.

Bij Blok 3 begonnen dus eigenlijk pas de problemen te komen. Door blok 1 en 2 ben ik vrij moeiteloos doorheen gerold.

Dit bericht werd geplaatst in #deeltijdstuderen, Back to school en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 3

  1. Pingback: Maartjes Tweets MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 3 https://t.co/9N4k…

  2. Pingback: Media, Informatie & Communicatie | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

