MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 4

Een tijdje terug had ik gezegd dat ik nog een review ging schrijven over wat ik vond van de vakken tijdens het eerste leerjaar van de hbo-deeltijdopleiding Media, Informatie & Communicatie. Een opleiding die je in deeltijd alleen kan volgen aan de Hogeschool van Amsterdam. Er is dus meestal maar 1 klas per studiejaar die deze studie doet.

Je kunt de opleiding overigens ook in voltijd doen en dan zijn er iets meer klassen (en kan het ook bij Saxion Hogescholen). Er is ons gezegd dat deeltijd wel iets andere vakken heeft, dan voltijd, maar ik weet dus niet precies wat het verschil is.

Goed, de deeltijdstudenten moeten in het eerste jaar 13 vakken volgen en als je die allemaal haalt, heb je 60 studiepunten en je propedeuse. Om naar het volgende studiejaar door te mogen, moet je minimaal 50 studiepunten halen.

Blok 4

Media & Maatschappij: Het vervolg op het vak Medialandschap van blok 1. Zelfde docent, zelfde manier van lesgeven. Alleen vond ik het hier vervelend dat er heel veel gebruik werd gemaakt van losse teksten die online te lezen waren. Dat vond ik lastig leren, hoewel het wel fijn is dat je niet al die boeken apart hoefde te kopen. Omdat ik dacht dit vak wel makkelijk te halen, gezien mijn ervaringen met het eerdere vak, besteedde ik er niet zoveel aandacht aan. Er was ook simpelweg geen tijd voor in dit blok. Die deksel kreeg ik meteen zwaar op mijn neus, want ik haalde dus een totaal onverwachte onvoldoende, terwijl ik dacht het goed gemaakt te hebben. Bij de herkansing maakte ik dit wel goed. Overigens moest de halve klas herkansen, dus ik denk dat meer mensen dit vak op een zijspoor hadden gezet. Het was beter geweest als dit vak er in blok 2 bij had gezeten.

Dit vak leverde drie studiepunten op en bij de herkansing haalde ik een 7

Contentmanagement: Dit was wel mijn lievelingsvak. Tenminste, het WordPress-onderdeel. De andere colleges hadden van mij niet zo nodig gehoeven, daar zat weinig nieuwe informatie in. We moesten een blog maken over een eigen gekozen onderwerp met WordPress. Ik draaide er een beetje in door en besteedde er eigenlijk meer aandacht aan, dan had gemoeten. Maar ik werd er helemaal enthousiast van, vandaar dus ook dat ik nu deze blog heb. De Custom Fields hebben we me nog wel beziggehouden, maar ook dat werd opgehelderd.

Dit vak leverde vier studiepunten op en ik haalde dus een 9.

Audiovisuele Communicatie: Pfft, al mijn struggles met Digitale Media vielen in het niet bij mijn steeds verder groeiende haat voor dit vak. We moesten dus een filmpje maken. Vantevoren had ik bedacht – vanwege het markerting en communicatie-gehalte van de opleiding – dat we een promotiefilmpje moesten maken. Ik had ook al helemaal bedacht om dat voor de Kanovereniging te doen. Mooi niet dus, het moest een fictiefilmpje worden waarin nauwelijks gesproken mocht worden en eigenlijk ook geen muziek. Ik bleef eerst in het kanothema hangen en maakte een script over kanoën, dat zo’n beetje publiekelijk werd afgekraakt in de les. Uiteindelijk heb ik een filmpje gemaakt over eenzame mensen die elkaar ontmoeten en dan voorzichtig verliefd worden. Tegen die tijd had ik al zo’n grote haat voor dit vak ontwikkeld, dat ik het allemaal pure tijdsverspilling vond. Docent besteedde ook heel weinig tijd aan het daadwerkelijke omgaan met een camera of het editprogramma. We moesten vooral films kijken, ook veel van zijn eigen hand en die beoordelen. Het was duidelijk dat hij zelf helemaal gestoord was van films en films maken, maar hij kreeg dit niet overgebracht op de klas. Volgens mij vonden slechts enkele klasgenoten dit vak leuk. Goed, uiteindelijk was dit het laatste vak waarvoor het punt moest binnen komen. Er kwam een lijstje met punten online en ik had 55 punten. Ik hoopte maar dat dit rechtstreeks omgezet zou worden tot een 5,5, zodat ik niet opnieuw hoefde te gaan filmen in de zomervakantie. Nou, het werd zelfs afgerond naar een heel cijfers, dus zo had ik een 6.

Dit leverde drie studiepunten op en zo had ik dus uiteindelijk een 6.

Bedrijfskunde: Een onderdeel van Werkervaring. Van dezelfde docent als Organisatiekunde, deze colleges waren iets beter. Ik mocht dit dan wel weer over PostNL doen, ondanks mijn “minderwaardige mbo-baan” van postbode. Nou, voor PostNL heb ik zeker wel wat bedrijfsverbeterende oplossingen. Ook kwam er veel terug uit mijn cursus boekhouden en calculaties. Dat scheelde wel. Ik schreef dus een keurige bedrijfsanalyse met een verbeterplan voor PostNL en daar haalde ik een 8 voor. Die dus verder nergens mee zou tellen, alleen als voldoende/vinkje voor de Werkervaringslijst. Dat heeft mij nogal gefrustreerd.

Blok 4 was dus onevenredig zwaar ten opzichte van de andere blokken. De blog voor Contentmanagement was veel werk. Het filmgedoe was ook veel werk. Dan nog alles voor Media & Maatschappij. Ik moest dus ook nog Organisatiekunde opnieuw leren, want die herkansing zat ook bij dit blok. De bedrijfsanalyse…en dan nog alle andere ellende betreffende Werkervaring. Het was echt te veel. Daar waren alle klasgenoten het over eens.

Werkervaring: Het vak dat maar liefst 20 studiepunten opleverde en waar ik veel moeite voor heb moeten doen om die te krijgen. Ik ben er tot op mijn botten toe van doordrongen dat ik te laat ben begonnen voor dit vak en er te weinig voor gedaan heb. Dit omdat ik lang van plan ben geweest om na het eerste jaar hbo door te gaan naar Geschiedenis op de universiteit. De toelatingseisen en het feit dat het voltijd is, maakten uiteindelijk dat ik dat niet heb gedaan. Die beslissing kwam pas laat in het schooljaar. Ik ben ook heel boos geweest over de voortdurende denigrerende opmerkingen over mijn baan als postbode. Goed, ik heb het aan moeten vechten bij de Examencommissie. Ik ben last-minute met dingen begonnen: deze blog en het zoeken van vrijwilligerswerk. En uiteindelijk heb ik last-minute een 5,5 voor dit vak gekregen + de felbegeerde 20 studiepunten. Wel met de belofte voor ernstige beterschap in het tweede jaar en voortzetting van de begonnen dingen. Ik vind nog steeds dat de studiepunten van Werkervaring opgesplitst moeten worden. Dus dat je gewoon apart punten krijgt voor Bedrijfskunde en Office. Blijkbaar is dat iets wat volgend jaar ook gaat gebeuren. Goed, ik kan hier nog pagina’s vol over schrijven, maar dat is voor de lezer niet erg interessant. Ik heb mijn Werkervaringslesje wel geleerd.

Propedeuse: Ik geloof dit pas echt voor 100% als ik het papiertje in mijn handen heb. Maar ik heb dus de 60 studiepunten gehaald met twee negens, een acht, drie zessen en jawel zeven zevens. Gemiddeld levert dit een dikke 7 op. Ik heb dan ook het hele schooljaar gegrapt over mijn zeventjesmentaliteit (als reactie op de zesjesmentaliteit van studenten, waar vaak over gesproken wordt).

Dit bericht werd geplaatst in #deeltijdstuderen, Back to school en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 4

  1. Pingback: Maartjes Tweets MIC-deeltijd, leerjaar 1, blok 4 https://t.co/dggn…

  2. Pingback: Media, Informatie & Communicatie | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

