Heideroosjes 12 jaar!

Gisteren waren de Heideroosjes jarig. We werden 12 jaar oud. Op 22 augustus 2004 vonden we onze eerste cache. Dat was de Deer Cache in Oisterwijk, een cache die al lang in het archief zit. Het was samen met Stephanie en Karin (Anke kwam pas later bij het geocaching-team, Stephanie richtte haar eigen team op en Karin vond geocaching toch wat minder leuk). Ieder team heeft bij geocaching een nickname. Dus toen wij onze eerste cache vonden, moesten we ook een nickname bedenken. Ik zelf was in die tijd helemaal geobsedeerd door de Lord of the Rings en het bijzonder door Aragorn, the Ranger from the North.

Aragorn

Dus ik wilde “de Dolers” of “the Rangers” heten. Maar wij waren alle drie lid van de kanovereniging en daar werden wij de Heideroosjes genoemd. Daarom vond Stephanie  dat we de Heideroosjes moesten heten. En Karin stemde voor haar voorstel. Dus daarom heten wij nu nog steeds de Heideroosjes. Je kunt je naam wel online veranderen, maar ja, iedereen kent ons nu onder deze naam. En in alle logboekjes kun je het natuurlijk ook niet meer veranderen.

heideroosjesband

Nu moet ik ook nog een misverstand uit de wereld helpen: andere geocachers denken vaak dat ons team naar de voormalige punk/rock band de Heideroosjes is vernoemd. Dit is dus niet het geval. We zijn wel bekend met de muziek van deze band, ik heb ze 1x live gezien. Ik vind niet al hun liedjes geweldig, maar de ballad  A bag full of stories vind ik wel mooi en die past ook wel een beetje bij de zak vol herinneringen die ik heb aan 12 jaar geocaching.  Het lied gaat natuurlijk niet over geocaching, maar dit stukje past er wel bij:

But it takes me to places
no tourist will find
And even if I don’t earn a dime,
I’ll forever remind 

Maar we zijn dus vernoemd naar een ander liedje over een Heideroosje. Een liedje dat de toenmalige voorzitter van de Kanovereniging altijd voor ons zong om ons te ergeren. Wij waren toen tienermeisjes en vonden het een vreselijk liedje. Nou ja, om heel eerlijk te zijn vind ik het nog steeds een afschuwelijk liedje. Ik houd niet zo van Nederlandstalige muziek. Het gaat om het liedje Oh Heideroosje van de Havenzangers.

heideroosjeshavenzangers

Stephanie en ik kennen trouwens nog steeds de tekst uit ons hoofd, hebben we gisterenavond nog gedemonstreerd.

Goed, wij zijn dus al 12 jaar de Heideroosjes, een nickname die nu zo’n 6700x in logboekjes is geschreven (klopt niet helemaal, want earthcaches, webcams en virtuals hebben geen logboekje). Als Anke en ik samen het team hadden opgericht, hadden we waarschijnlijk MaAn geheten, het woord wat je krijgt als je de eerste letters van onze voornamen achter elkaar zet. En dat is natuurlijk ook gewoon een mysterieus hemellichaam, de maan.

Het is nog een tijdje hip geweest in de geocaching-wereld om logo-stickers te gebruiken: een soort van sticker met je nickname er op en een plaatje, waarop je dan de datum en tijd kon invullen. Wij hadden toen eerst een mannetje met een wereldbol en later een plaatje van een maan. Het nadeel van die stickers is dat ze best groot zijn en de caches werden steeds kleiner (micro), dus stopten de meeste geocachers weer met die stickers en wij ook. Door het steeds kleiner worden van logrolletjes, baal ik ook wel eens van de hoeveelheid letters die “Heideroosjes” heeft. Van de andere kant hoort die nickname nou eenmaal bij ons. Ik vind het altijd wel grappig om bij foto’s te zetten: “Heideroosjes op de heide”. Op Ameland liepen wij een cache in een natuurgebied dat de Roosduinen heette en daar heb ik toen de Heideroosduinen van gemaakt. In de buurt van Dieren is een restaurant dat Heideroosje heet.

Hoe het bloemetje er nu eigenlijk uit ziet, weet ik niet precies. De internetpagina’s spreken elkaar nogal tegen. Het zou zoiets als dit moeten zijn:

heideroosjesplant

We vinden geocaching nog steeds leuk, dus het zou helemaal geweldig zijn als we over nog eens 12 jaar nog steeds bestaan en dat ik dan een stukje schrijf over 24 jaar Heideroosjes.

Het 12-jarig bestaan “vierde” ik in Rotterdam met het vinden van drie caches, waaronder een zeldzame virtuele cache. Over de soorten geocaches zou ik ook nog eens kunnen schrijven.

De afbeeldingen bij deze blog komen van internet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Heideroosjes 12 jaar!

  1. Pingback: Maartjes Tweets Heideroosjes 12 jaar! https://t.co/w7IY5NhF90 http…

  2. Pingback: Throwback Thursday: 8 september 2012 – maartjesmovingcastleblog

Geef een reactie

