Boekenplank: wat las ik deze zomer? (1)

Het allerbeste aan groep 3 vond ik dat je er leerde lezen. Schrijven vond ik ook leuk. De rest boeide me wat minder. Tijdens mijn periode op de basisschool las ik de halve jeugdbibliotheek uit en als 10-jarige wilde ik al aan de 12+ boeken beginnen, maar die mocht ik niet lenen van de dame achter de balie, wat mij erg boos maakte. In de week nadat ik 12 ben geworden, ben ik al die “verboden” boeken onmiddellijk gaan lenen.

Vroeger las ik echt alle genres door elkaar, als tiener ging mijn smaak steeds meer richting de fantasy, afgewisseld met historische romans. Beide genres lees ik nog steeds graag, maar ik wissel het ook wel eens af met een vrouwenroman, een bestseller of een thriller. Ik lees ook nog steeds vaak Young Adult, de boeken die eigenlijk voor tieners bedoeld zijn. Al die series die in een dystopische wereld spelen, ik vind ze heerlijk weglezen.

 

Ik heb zelf boeken, ben lid van de bibliotheek en leen ook nog boeken van familie en vrienden. Het is maar net waar ik zin in heb. Vroeger kocht ik heel veel boeken, na drie verhuizingen besloot ik mijn collectie toch maar eens te gaan sorteren. Dus nu verkoop ik meer boeken en ben ik heel selectief in wat ik wel koop.

Dit jaar doe ik een Challenge bij boekenwebsite Hebban. Ik heb mezelf uitgedaagd om dit jaar 75 boeken te lezen. Ik zit nu aan de 54 boeken, dus met nog vier maanden te gaan, zou het moeten lukken. Ik heb eigenlijk zelfs al 55 boeken gelezen, maar het Engelse boek – Under Heaven van Guy Gavriel Kay – zit niet in de database. Soms lees ik dus Engels, maar bij voorkeur gewoon in het Nederlands. Helaas is fantasy niet zo’n populair genre en stopt de vertaling soms halverwege een serie.

Het idee is om elke maand een update te gaan doen over wat ik heb gelezen. Deze zomer las ik heel veel boeken, dus we doen juli en augustus in 1x.

Goed wat las ik zoal deze zomer?

binferno.gif.jpg

Dan Brown – Inferno

Het duurde heel lang voor ik de nieuwste Dan Brown ging lezen. Ik vond het vorige boek over hoogleraar Robert Langdon, Het verloren symbool, niet zo geweldig. Robert Langdon is een soort van mislukte James Bond in mijn ogen, daarnaast is hij een onuitstaanbare betweter en een vervelende rokkenjager, want in elk boek een andere vrouw. Natuurlijk is het leuk als er enkele wetenswaardigheden in de boeken worden verweven, maar soms gaat hij daarin te ver. Goed, hoewel ik de avonturen van Robert Langdon en zijn nieuwste semi-verovering in dit boek verder niet zo bijzonder boeiend vond (waar ik de Da Vinci Code nog een pageturner vond, kon ik dit boek heel goed wegleggen), is het probleem van een te snel groeiende wereldbevolking, wat in dit boek geschetst wordt, wel een serieus probleem. En dat probleem wordt inderdaad onderschat door eigenlijk iedereen. Nee, het lijkt me niet zo’n geslaagd idee om een dodelijk virus op de wereldbevolking los te laten, maar we zouden met z’n allen toch wel meer hiermee bezig moeten zijn en minder kinderen moeten krijgen.

untitled

Diana Gabaldon – Sneeuw en as

Deel 6 van de beruchte Reizigers-cyclus. 1000+ pagina’s en ik heb er dan ook een eeuw over gedaan. Soms zijn de belevenissen van Claire en Jamie heel langdradig (in de eerste drie delen was ze minder gedetailleerd). Ik word vaak moe van de eindeloze medische uiteenzettingen van Claire. Een andere keer is het weer boeiend, hoe ze het leven in die eeuw weet te beschrijven. Gabaldon slaagt er toch steeds weer in om op het juiste moment een cliffhanger erin te stoppen. Tja en dat is dus de reden dat ik deel 7 en 8 ook nog wil lezen. Ik beleef nu al 6 boeken lang, lief en leed met die karakters, dus ik wil nu ook weten hoe het met hun afloopt.

bpapertowns

John Green – Papertowns

Het eerste boek van John Green dat ik las na The fault in our stars. Dat vond ik een heel goed en ontroerend boek. Helaas kan ik dat niet zeggen van Papertowns. Het is leuk om een keer gelezen te hebben, het was bij vlagen best amusant. Het is een young adult boek en als ik het vergelijk met de boeken van Carry Slee, is het wel weer origineler. Het gaat natuurlijk ook wel over Amerikaanse tieners, in plaats van Nederlandse tieners. Maar het probleem wordt eigenlijk niet echt opgelost. Waar ik Q. nog best een sympathiek karakter vond, vond ik Margot Roth Spiegelman uiteindelijk heel erg tegen vallen. In mijn ogen is Quentin uiteindelijk de sterkste persoonlijkheid en niet Margot. Of dat door de schrijver ook zo bedoelt is, betwijfel ik.

Opmaak 1

Stefan Hertmans – Oorlog en terpentijn

Dit boek is vooral bij de zuiderburen een bestseller, Hertmans is dan ook een Belgische schrijver en het boek speelt zich ook af in België. Het gaat over het leven van Hertmans’ grootvader Urbain. De lange proloog en de iets minder lange epiloog zijn niet echt in verhaalvorm, het is meer een verslag van het leven van Urbain, doorspekt met herinneringen van de kleinzoon aan zijn grootvader. Ik vond het niet echt lekker lezen, maar het boeide net genoeg om door te gaan (en ik zat in de trein en had niets anders bij). Het middenstuk is wel in romanvorm en dat is een verslag van de ervaringen van Urbain als soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een oorlog die in België de Grote Oorlog wordt genoemd. In tegenstelling tot Nederland, dat neutraal was tijdens WO I en waar WO II dikgedrukt in de geschiedenisboeken staat, was dat in België andersom. Het verslag van Urbain is rauw en wreed: zoveel doden (10 miljoen Europese mannen vonden de dood tijdens WO I). Hij beschrijft de loopgravenoorlog minutieus. Op een bepaald moment zit hij in Engeland om te herstellen van een ernstige verwonding en dan vraagt de vrouw bij wie hij in huis zit of er nog wel jongemannen op het Europese vasteland in leven zijn…heftig. Het is dus een zwaar op de hand liggend verhaal, met een beetje een depressieve ondertoon. Dat het echt gebeurt is, maakt het nog schrijnender.

bsneeuwdorp

Niels ’t Hooft – Sneeuwdorp

Een boek van mijn game-minnende broertje. Dat verklaart ook waar dit boek over gaat: een tienerjongen die van school is getrapt en als grootste hobby gamen heeft. Blijkbaar is het autobiografisch voor het leven van de schrijver zelf. Om in de trant van de eerder genoemde Carry Slee te blijven: in die zin vond ik dit boek wel verfrissend in het genre. Voor gamers zit er waarschijnlijk nog meer herkenning in. Ik ben zelf geen gamer, dus die links heb ik vast gemist. Maar op zich vond ik dit best een lekker weglezend boek.

bdeverdwijners

Niels ’t Hooft – De verdwijners

Na Sneeuwdorp en, veel langer geleden, Toiletten leende ik ook het derde boek van deze schrijver uit de boekenkast van mijn broertje. Nou, dit boek vond ik echt een dikke tegenvaller. De verdwijners is een thriller over een stel zeer seksbeluste mensen (als je van seksscènes houdt, lees dit boek) die een organisatie leiden die zelfmoorden aanbiedt. De manier waarop ze dat doen vond ik zowel luguber als ook wel weer lachwekkend – een soort van verdiende loon voor al het dierenleed dat mensen de wereld aandoen. Ik had het hele gebeuren ook al sneller door dan de hoofdpersoon. Het is maar een dun boekje, dus ik heb het wel uitgelezen, maar een volgende thriller van deze schrijver laat ik lekker aan me voorbijgaan.

bdromerspoel

Juliet Marillier – Dromerspoel (Meidoorn en Grim, deel 1)

Ik heb ze geteld en er staan 18 boeken van Juliet Marillier in mijn boekenkast. Zelf noem ik het altijd een kruising tussen een boeketreeksroman en historische fantasy. Dit vond ik overigens niet haar beste boek. Wat wel leuk is, is dat ze voor het eerst (volgens mij) een oudere hoofdpersoon heeft, in plaats van een jonge, knappe vrouw uit een adellijke familie. Het verhaal wordt ook bekeken vanuit meerdere oogpunten. Het grootste minpunt is dat ze eenzelfde soort vervloeking gebruikt als in een ander boek van haar hand, Vlam van Zeven Wateren. Daardoor had ik al lang door hoe het allemaal zat en werden sommige stukken wat langdradig. Omdat het geheim van Grim nog niet onthuld wordt in dit boek en ook Meidoorn haar lotsbestemming nog niet vervuld heeft, wil ik deel 2 nog wel graag lezen.

Alle afbeeldingen komen van internet. Ook de boekenkast.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Boekenplank: wat las ik deze zomer? (1)

  1. Pingback: Maartjes Tweets Boekenplank: wat las ik deze zomer? (1) https://t….

  2. Pingback: Boekenplank: Wat las ik deze zomer? (2) – maartjesmovingcastleblog

  3. Pingback: Reading Challenge volbracht! | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

