Boekenplank: Wat las ik deze zomer? (2)

En het vervolg op de zomerse boekenplank. Eerder deze week kwamen de eerste boeken van de zomer al op de blog voorbij. Vandaag het vervolg.

bdeverill

Santa Montefiore – De vrouwen van Kasteel Deverill

Santa Montefiore – Als de rodondendron bloeit

Ok, mijn moeder is helemaal weg van de liefdesromannetjes van Santa Montefiore, maar ik moet al bijna kotsen van de flapteksten. Tot de flaptekst van deze trilogie, waarvan het derde deel nog uit moet komen. Dit klonk toch wel beter, met een stukje geschiedenis erin. De titel van het tweede boek slaat helemaal nergens op, er komt volgens mij helemaal geen rodondendron voor in het boek, dus het had gewoon De vrouwen van Kasteel Deverill 2 moeten heten. Goed, de boeken lazen dus best lekker weg. Het gaat over de vrouwen van de familie Deverill en brodondendronhun levens en de eeuwenoude vloek die is uitgesproken over het familiekasteel. In het bijzonder over de nichtjes Kitty en Celia en het dienstmeisje Bridie. Wat ik onvoorstelbaar vind aan dit soort boeken is hoe rijk zo’n familie Deverill is en dat ze nauwelijks werken voor dit geld. En dat vrouwen eigenlijk nutteloze wezens zijn, aan het begin van de 20ste eeuw. Ook gaan zo’n beetje alle personages vreemd bij het leven, maar ja dat krijg je vast van al die gearrangeerde huwelijken uit die tijd. Verder zitten er genoeg intriges in om deel 3 ook nog te willen lezen.

bcursedchild

J.K. Rowling – Harry Potter and the Cursed Child

SPOILERALERT!

De nieuwe Harry Potter. Deel 8 in de reeks, waarin Harry volwassen is en drie kinderen op Hogwarts heeft. Het draait vooral om zijn jongste zoon Albus, het buitenbeentje van het gezin, want hij zit bij Slytherin/Zwadderich. Goed, zaten we hier nog op te wachten? Ik weet het niet, maar het lag voor de hand dat er nog iets zou komen, na dat laatste hoofdstuk in het zevende boek.

Het is niet eens een echt boek, het is het script van het toneelstuk en toch gaat het als zoete broodjes over de toonbank. Ik besloot het niet te gaan kopen en op z’n minst te wachten op de Nederlandse vertaling. Dan kon ik altijd later nog beslissen. Maar een vriendin kocht het boek wel en wilde het mij wel uitlenen. Ik moet toegeven dat ik het bijna in één ruk heb uitgelezen. Ondanks dat het dus vrijwel alleen gesproken tekst is – met wat regie-aanwijzingen tussendoor – weet het toch weer heel de Harry Potter sfeer op te roepen. Het is leuk om een hoop bekende karakters weer terug te zien, ook al miste ik er wel enkele: waar zijn de broers van Ron en Ginny gebleven in dit boek? Heeft George de fopwinkel opgegeven na de dood van Fred? En dan waren er ook nog Percy, Charlie en Bill. Ik vind Ron in het toneelstuk wel een enorme karikatuur geworden. Ik begrijp dat er ook een grappige noot in moet zitten, maar ik vond hem als volwassene helemaal niet zo leuk, terwijl ik hem als tiener juist een verfrissend karakter vond. Hermelien is als Minister van Toverkunst precies zoals ik me had voorgesteld. Maar wat Harry betreft had ik eigenlijk gedacht dat hij Hoofd van Zweinstein zou worden. De docenten van Engelse kostscholen zijn volgens mij allemaal ongetrouwd, dus dat zal wel de reden zijn. Wat betreft de Cursed Child zelf: wanneer heeft Bellatrix van Detta dat kind dan moeten baren? Tussen alle gevechten in? Kijk, ik begrijp het idee van dat de nieuwe generatie tegen elkaar moet vechten, maar Voldemort met een kind kan ik me nog steeds slecht voorstellen. En niet dat ik Bellatrix nou zo’n schatje vind, maar je zou maar met die lelijke creep van een Voldie naar bed moeten…ieks.

Verder gooit Rowling al haar eigen tovenaarsregels wel weer door de war als het om de Timeturner gaat.

Ik kan hier nog pagina’s vol over schrijven, maar ik ga erover ophouden. Ik zou dat toneelstuk best willen zien, maar de geruchten gaan dat het tot de zomer van 2017 al is uitverkocht.

bzwartboek

Gerard Soeteman – Zwartboek

Het boek dat de scenario-schrijver van de gelijknamige film schreef. De film Zwartboek zag ik met Dodenherdenking, dus ik was nieuwsgierig naar het boek. Het boek volgt het verhaal van de film, maar je krijgt aan het begin wel wat meer achtergrondinformatie over het verleden van Rachel, wat ik in de film een beetje miste. In de film was ik namelijk verbaasd dat ze vloeiend Duits sprak, maar ze heeft dus het grootste gedeelte van haar leven in Duitsland gewoond. Ook de epiloog van het boek is iets uitgebreider dan die van de film. Het middenstuk is echter precies hetzelfde als in de film inclusief de teksten, logisch ook als het van dezelfde schrijver komt. Het is verder maar een klein, dun boekje, ter grote van een Boekenweekgeschenk, dus ik had het ook heel snel uit.

bvuurvandekeizer

Brian Staveley – Het vuur van de keizer

Deel 2 van wat een trilogie moet worden en de opvolger van Het bloed van de keizer. In de boeken gaat het om de levens en de keuzes van de volwassen kinderen van een vermoorde keizer. Dochter Adara is opgevoed in het paleis en lijkt de meest geschikte opvolger. Maar vrouwen mogen niet op de troon, dus zal die naar haar jongere broer Kaden gaan. Die is echter opgeleid als monnik en weet nog weinig van zijn erfgoed. Dan is er nog de jongste broer, Valyn, opgeleid als krijger. De drie hebben elkaar sinds hun kinderjaren niet gezien en hebben nogal een ander idee over hoe het verder moet met het hun nagelaten keizerrijk. Dit levert een interessant verhaal op met goed uitgewerkte hoofdpersonages. Hun wereld ziet er behoorlijk hopeloos uit, dus ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

bwildevaart

Jack Vance – De wilde vaart

Een science-fiction verhaal, dat zich dus afspeelt in de ruimte. Het begin vond ik nog wel grappig, het deed me denken aan de Disneyfilm Piratenplaneet. Maar daarna wordt het al gauw saai en het verhaal leidt eigenlijk tot niets. Er schijnen nog meerdere delen te zijn, maar voor mij houdt het hierbij op.

 

bchampagne

Lauren Weisberger – Champagne in Chateau Marmont

Van de schrijfster van De Duivel draagt Prada, een boek (en ik zag ook de film) dat ik best wel vermakelijk vond. Dus besloot ik nog eens boek van deze schrijfster te lenen bij de bibliotheek. Ook dit boek is weer best vermakelijk en leest snel weg. Ook hier wordt het leven van hoofdpersoon Brooke (wat een vreselijke naam is dat toch) totaal op haar kop gezet en komt het aan het einde toch nog goed. Het zieligste moment vond ik trouwens niet toen Julian vreemdging, maar het stukje met de kleding.

Alle afbeeldingen komen van internet. Ook de boekenkast.

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Boekenplank: Wat las ik deze zomer? (2)

  1. Pingback: Maartjes Tweets Boekenplank: Wat las ik deze zomer? (2) https://t….

  2. Pingback: Reading Challenge volbracht! | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

