Meatless Monday: wortel- en erwtensoep

Een paar weken geleden kreeg je een gratis kookboek als je drie producten van Blue Band kocht. Ik ben heel erg beïnvloedbaar als het om supermarktacties gaat, ondanks dat ik best weet dat je er eigenlijk gewoon voor betaald. Goed, ik kocht dus drie producten (ik denk dat ik nu kan bakken tot eind 2017, gelukkig zijn het lang houdbare producten) en kreeg het kookboek. Natuurlijk staan er allemaal recepten in, waarbij je een product van Blue Band moet gebruiken, waarbij vooral de kookroom Blue Band Finesse veelvuldig wordt gebruikt. Omdat ik niet heel erg dol ben op kookroom, ik houd niet van romig, was ik stiekem wel benieuwd of ik dit product wel kon hebben. Dus diezelfde week probeerde ik de eerste recepten uit het kookboek uit en dat werden de wortel- en de erwtensoep.

DSC06313

Wortelsoep

Ingrediënten:

  • 250 gram wortel
  • 1 ui
  • 125 ml Blue Band Finesse
  • 750 ml groentebouillon

Hoe maak je het?

  • Snijdt de ui en de wortel in stukjes en bak ze in een beetje olie (natuurlijk zegt het boek dat je Blue Band moet gebruiken ;>) tot de ui glazig ziet. Ik doe dit meteen in een kleine soeppan.
  • Voeg de groentebouillon en de Blue Band Finesse toe en breng aan de kook
  • Laat alles zo’n 20 minuten doorkoken op een laag vuurtje
  • Neem dan de soep van het vuur en pureer met een staafmixer
  • Voeg kruiden naar keuze toe

Wat vond ik ervan?

Het is een heel makkelijk te maken soepje en het is snel klaar. Ik vond de romige smaak niet overheersend. Wel vond ik de soep heel flauw smaken, ik heb er nog wat pittige kruiden (chilipoeder, cayennepeper en paprikapoeder) aan toegevoegd om er wat smaak aan te geven. De volgende keer voeg ik er misschien ook nog wel gele paprika aan toe, kijken wat doet met de smaak.

DSC06311

Erwtensoep

Ingrediënten:

  • 450 gram diepvriesdoperwten
  • 125 ml Blue Band Finesse
  • 500 ml groentebouillon
  • groene kruiden, zoals basilicum

Hoe maak je het?

  • Doe de diepvrieserwten in een kleine soeppan, samen met de groentebouillon en de Blue Band Finesse en breng dit aan de kook, met de deksel op de pan. Af en toe roeren. Laat de soep daarna nog 10 minuten op een laag vuur doorkoken.
  • Voeg basilicum toe, neem de soep van het vuur en pureer alles.
  • Als het te dik is, kun je nog extra bouillon toevoegen.
  • Om de soep wat pittiger te maken kun je chilipoeder en/of cayennepeper toevoegen.

Wat vond ik ervan?

Deze soep heeft meer smaak dan de wortelsoep. Bij deze vond ik het romige wel lekker. Ik maakte al eerder erwtensoep, maar toen voegde ik ook stukjes uit en groene paprika toe. Ik denk dat ik de volgende keer ook weer ga doen, maar dan wel met de kookroom erbij.

Eet smakelijk!

De foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt. Verder word ik helaas niet gesponsord door Blue Band. Verschillende recepten uit het kookboek zijn ook terug te vinden op hun website.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Meatless Monday, Vegetarisch recept en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday: wortel- en erwtensoep

  1. Pingback: Maartjes Tweets Meatless Monday: wortel- en erwtensoep https://t.c…

Geef een reactie

