Meatless Monday: Supermarkten “trouw”

dsc04834

Je hebt mensen die altijd boodschappen doen bij dezelfde supermarkt, maar ik kom in diverse supermarkten en wissel regelmatig af. Want ja, wat de ene supermarkt heeft, heeft de andere weer niet. Ik ga ook rustig met de verkeerde shopper boodschappen doen of in een bepaalde supermarkt met twee verschillende shoppers. En ja, er liggen hier in huis shoppers van minstens vijf verschillende supermarkten.

In het dorp waar ik woon zitten de volgende supermarkt-ketens:

  • Albert Heijn
  • Emté (2x)
  • Nettorama
  • Lidl

Jaja, wij zijn volgens mij het enige dorp in Nederland met maar liefst twee Emtés. Persoonlijk hoop ik dat een van de twee nog ooit wordt overgenomen door een Jumbo.

Hemelsbreed is de Nettorama het dichtste bij, maar toch kom ik vaker bij de  Albert Heijn en de Emté. Dat heeft als reden dat die twee supermarkten het beste vegetarische assortiment hebben.

nettorama

De Nettorama kan ik zo’n beetje zien liggen vanuit het raam, zo dichtbij dus. Toch kom ik er zelden. Deze supermarkt heeft wel vleesvervangers, maar die zijn zeker tegen de avond (het tijdstip waarop ik vaak boodschappen doe) vaak uitverkocht. Daarnaast hebben zij weinig A-merken en is vegetarisch voedsel duidelijk niet hun eerste prioriteit.

lidl

De Lidl heeft wel vleesvervangers en hun groenteburger (die wel een rip-off is van die van Tivall) is best ok, maar verder hebben ze ook niet zoveel keuze. Als je de ingrediënten van de twee groenteburgers vergelijkt, faalt de Lidl trouwens zwaar, die van Tivall wint dik. Wel hebben ze regelmatig een goedkoop kookboek in de aanbieding met vegetarische recepten, maar dat is dus niet geïnspireerd op producten van de Lidl zelf.

emte-logo

De Emté heeft de laatste jaren hun vak met vleesvervangers aardig uitgebreid en verkoopt voornamelijk vleesvervangers van het merk Vivera. Dit merk timmert de laatste jaren aardig aan de weg en heeft pas een nieuwe lijn producten op de markt gebracht. Daar ben ik zeer over te spreken, dus het is een reden om vaker naar de Emté te gaan. Wat dan weer een minpunt is, is dat ze een hele kast Zonnatura-producten hebben, maar niet de spreads…heb hier al eens naar gevraagd, maar helaas, doen ze niets mee.

albert_heijnAls ik echt zou moeten kiezen, zou ik toch voor Albert Heijn gaan als mijn favoriete supermarkt. Zij hebben al jarenlang (eigenlijk al vanaf het begin dat ik vegetariër ben) een groot en veelzijdig vegetarisch assortiment, hoofdzakelijk van het merk Tivall, met wie ze een samenwerkingsverband hebben afgesloten. Daarnaast hebben ze ook veel vegetarisch broodbeleg, iets wat de eerder genoemde supermarkten in veel mindere mate of niet hebben. Verder ben ik ook fan van hun brood en de aardappelsalade (my guilty pleasure).

jumboHelaas zit er geen Jumbo in Oisterwijk, die eer ging naar Moergestel, het andere dorp in deze gemeente. Jumbo verkoopt o.a. ook vleesvervangers van het merk Vivera.

ekoplazaDan ga ik ongeveer 1x per maand naar de Ekoplaza, dat is een biologische supermarkt. Helaas is het veel te duur voor mijn portemonnee om al mijn boodschappen daar te doen, want de meeste dingen zijn toch wel duurder dan bij de reguliere supermarkt. Maar ik ga er vooral heen voor de “smeersels op brood”, want daar hebben zij een heel groot assortiment van. Dus sla ik elke maand een voorraad in, want de dichtbijzijndste Ekoplaza is in Tilburg, wat toch 7 kilometer fietsen enkele reis is.

Tot zover mijn sluikreclame voor de supermarkten.

Deze blog verscheen eerder op de WordPress die ik voor school maakte. De foto is door mijzelf gemaakt en de logo’s komen van internet.

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday: Supermarkten “trouw”

  1. Pingback: Meatless Monday: “Nepvlees” | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

