Leven zonder auto (1)

In juni 2012 deed ik mijn auto na vijf jaar weg. Het was een Renault Clio, die ik de bijnaam Reno had gegeven. Het was de eerste en enige eigen auto die ik heb gehad in mijn leven. Ondertussen leef ik dus alweer ruim vier jaar zonder auto. Ook ben ik voorlopig niet van plan om een auto aan te schaffen. Wat voor redenen heb ik daar voor?

reno2

Reden 1: Financiën

Ik ben op dit moment natuurlijk gewoon weer een arme student met een bijbaantje die zich een auto niet kan veroorloven. Theoretisch gezien zou ik van mijn spaargeld een auto kunnen betalen, maar ik bewaar dat geld liever voor andere dingen, zoals eigen woonruimte. Dat vind ik veel belangrijker dan een auto.

Daarnaast kost het bezit van een auto heel veel geld. Je bent er niet met de aanschafwaarde.

  • Je moet belasting betalen
  • De auto moet verzekert worden. En die verzekeringskosten kunnen flink oplopen als je schade rijdt. De dagwaarde van oudere auto’s is 0 euro, dus houdt hier rekening mee.
  • Brandstof is niet goedkoop. Maar zonder benzine rijdt je voertuig helaas niet.
  • Onderhoudskosten: je hebt zo een kleine schade aan je auto, of die nou door jezelf of een ander veroorzaakt is. Mijn auto is geen enkel jaar in 1x door de Apk-keuring gekomen, er moest elk jaar wel iets aan vervangen worden. En auto-onderdelen zijn een stuk duurder dan de onderdelen voor je fiets. Om over het uurloon van de garage nog maar niet te praten
  • Parkeerkosten: het is vaak niet gratis om je auto ergens te parkeren. Zeker in grote steden kunnen deze kosten flink oplopen.

Veel mensen beseffen het niet, maar de auto is voor de meeste mensen de tweede grootste uitgavepost in hun leven. (Op de eerste plaats staat je huis.)

In vijf jaar tijd reed ik zo’n 10.000 kilometer met mijn auto. Als ik alle kosten die ik voor de auto gemaakt heb, op een rijtje zet, kom ik ook aan zo’n 10.000 euro. Dat betekend gewoon dat hij 1 euro per gereden kilometer heeft gekost. Daar denk je bij de meeste ritjes niet zo bij na, maar het is toch behoorlijk veel geld. Ik had dat geld ook aan een heleboel andere leuke dingen kunnen besteden.

reno4

Reden 2: Milieu

Hoe je het ook wendt of keert, autorijden is niet goed voor het milieu. Uitlaatgassen zijn vervuilend. Punt. Ik ben verder geen milieu-activist ofzoiets en ga hier geen uitgebreid pleidooi overhouden. Maar de slogan Een betere wereld, begint bij jezelf, heeft me altijd aangesproken. Dus als ik door bijna geen auto meer te rijden bijdraag aan een betere wereld, dan vind ik dat een win-win-situatie.

En elektrische auto’s dan? Tja, daar zitten nog een heleboel mankementen aan. Verder kost het opwekken van elektriciteit natuurlijk ook veel energie.

Reden 3: Onderhoud

Door mijn hobby geocaching en zelfs door mijn toenmalige werk (ik reed vaak over de autosafari) reed ik vaak over modderige wegen. Ondanks dat hij zwart was, moest ik de auto dus eigenlijk vaak wassen. Ik had daar nogal een hekel aan en vond de wasstraat te duur. En dat gaat dan nog over de buitenkant. De binnenkant van mijn auto was ook vaak een rotzooi.

Ik had een oude auto, dus moest ook gewoon ijs krabben in de winter. En dan duurde het eeuw voor het een beetje warm werd in die auto. Ook geen airco, dus in de zomer was het weer te warm.

De vorige eigenaar had er een dakraam in laten zetten, maar dat lekte helaas als het regende.

reno3

 

De voordelen van een auto:

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan het hebben van een auto:

  • Je hebt altijd een vervoersmiddel bij de hand
  • Het is handig bij het vervoeren van zware spullen
  • Het is fijner reizen bij kou en regen
  • Je kunt met een auto op plaatsen komen, waar het OV niet komt
  • Mijn auto was een travelbug en ik vond het leuk om verhaaltjes over zijn geocachingavonturen te schrijven. Voor de geocachers, zijn trackable nummer was HDBD9H

Morgen ga ik schrijven over hoe ik tegenwoordig op de plaats van bestemming aan kom.

Deze blog is opgeleukt met foto’s van mijn voormalige auto Reno. Door mijzelf gemaakt.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Vervoer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Leven zonder auto (1)

  1. Pingback: Throwback Thursday: 8 december 2009 | Maartjes Moving Castle

  2. Pingback: Throwback Thursday: 5 januari 2012 | Maartjes Moving Castle

  3. Pingback: Throwback Thursday: 9 februari 2012 | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

