Leven zonder auto (2)

Tja, als ik dan geen auto heb, hoe kom ik dan op de plaats van bestemming?

Fiets

Ik heb twee fietsen. Ze zijn allebei tweedehands en ik gebruik ze allebei regelmatig. Merkvast ben ik niet, want ik heb een Batavus en een Gazelle.

De Batavus staat het grootste gedeelte van de tijd opgetuigd als werkfiets, dus met de fietstassen en een stuurtas van mijn werk. Ik heb ook zo’n stuursteun van het werk, waar je die stuurtas op vast kan maken. Omdat de Batavus steviger is dan de Gazelle, gebruik ik deze fiets ook als ik een langere fietstocht ga maken, dan haal ik alle fietstassen er af. Deze fiets is dit jaar ook mee op vakantie geweest.

Ook toen ik nog niet bij de post werkte, fietste ik naar mijn werk in het Safaripark. Dat was zo’n 11 kilometer fietsen enkele reis. Het dorp waar ik post bezorg (ik bezorg post in Berkel-Enschot, niet in Oisterwijk) is ongeveer een kwartier fietsen.

Mijn tweede fiets is een Gazelle. Die gebruik ik voor alle korte fietstochtjes. Om boodschappen te doen. Naar het centrum. Naar het station. Als ik naar Tilburg ga, voor wat dan ook. Naar de kanovereniging. Of als ik op bezoek ga bij vrienden. De Gazelle is minder stevig en is maar een kleine fiets. Maar omdat ik ook maar klein ben (1.70 m) is het voor mij het ideale formaat fiets.

Openbaar Vervoer

OV betekend voor mij meestal de trein. Ik ben heel blij dat er een station in Oisterwijk is, ook al zijn alle aansluitingen ruk. Ik twitterde ooit dat ik mijn halve leven sta te wachten op de trein naar Oisterwijk. Overdreven natuurlijk.

Ik ga minimaal 1x per week met de trein, dat is dan meteen naar school in Amsterdam. Maar ik ga ook heel vaak geocachen met de trein op de meest wilde bestemmingen. Dat noem ik dan ook treincachen. Ik houd van NS-wandelingen, die van station naar station lopen. Shoppen is ook handig met de trein: geen last van parkeerkosten. Zoals bekend heb ik een Weekend Vrij abonnement, dat is gratis reizen in het weekend en met 40% korting buiten de spitsuren.

Daarnaast heb ik een abonnement op OV-fiets, dit gebruik ik vaak als ik ga treincachen.

Ik houd niet zo van de bus (of meer specifiek: het rijgedrag van veel buschauffeurs). Toch heb ik het afgelopen jaar meer dan ooit in de bus gezeten, omdat ik anders niet bij het startpunt van wandelingen kon komen. Ik heb geen busabonnement, omdat dat niet rendabel voor mij zou zijn. Dus ik reis gewoon op het saldo van mijn OV-chipkaart.

Soms reis ik in Amsterdam met de metro, maar meestal wandel ik van het station naar school, dat is een kleine 20 minuten lopen.

Auto’s van anderen

Zelf rijd ik dus nauwelijks auto. Ik kan het nog wel hoor, want toevallig heb ik afgelopen zondag voor het eerst in vijf maanden weer eens gereden. In de auto van mijn ouders. Een beetje jammer is dat wel: het halen van mijn rijbewijs was destijds nogal een worsteling. Eigenlijk vind ik zelf autorijden ook wel leuk. Bij een ander in de auto zitten vind ik minder leuk. Ik kan me heel erg ergeren aan het rijgedrag van sommige mensen. (Zelf ben ik zeker ook geen perfecte chauffeur.) Dat is door de jaren heen steeds erger geworden. Dus lange autoritten probeer ik zo veel mogelijk te vermijden om problemen te voorkomen.

Maar soms is een auto gewoon het makkelijkste vervoersmiddel. Om te gaan geocachen in België bijvoorbeeld. Dan is het wel handig dat mede-Heideroosje Anke wel een auto heeft.

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Vervoer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

