Boekenplank: Wat las ik in september?

In september las ik zes boeken van drie schrijfsters, keurig twee boeken van elk. Ik merk wel dat ik veel minder tijd heb om te lezen. De meeste van deze boeken las ik dan ook in de trein.

De Gouden Belofte en De IJzeren Geest zijn deel 1 en 2 van iets wat een langere serie zou kunnen worden. Blijkbaar ooit begonnen als vervolgverhaal op internet en later toch uitgegeven als boek(en). Het verhaal leest heel snel weg, de gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op. Doden en bloed op bijna elke bladzijde, in die zin is het wat ik “James Bond-fantasy” noem. Ik vond het best leuk om eens te lezen, maar echt veel diepgang heeft het verhaal niet. Gelukkig waren het boeken van de bibliotheek, dus konden ze na lezing weer mooi terug. Mocht er nog een vervolg komen, dan leen ik dat waarschijnlijk nog wel van de bibliotheek.

Starters en het vervolg Enders van Lissa Price horen in de rij van Young Adult-boeken die spelen in een dystopische wereld. Ik heb ondertussen een heleboel van dit soort boeken gelezen. Toch vond ik deze beter dan een heleboel anderen. Vooral het eerste boek is best wel thrillerachtig geschreven. Het tweede boek is een tikje rommelig (en waarom entte haar vader haar moeder in hemelsnaam niet in tegen dat virus???), maar leest nog wel lekker weg. Ik vind dat meisje (ik neem aan dat het Callie is) op de kaft echt doodeng, die lege gezichtsuitdrukking, getver. Ondanks dat het verhaal best goed is, zaten er nog wel wat losse eindjes in: bijv.: kiest Callie nu voor Michael of voor Hyden? Voor de gemiddelde tiener is dat toch best een belangrijke kwestie – haha. Ook deze boeken gaan weer terug naar de bibliotheek.

Ziener van Zeven Wateren en Vlam van Zeven Wateren van Juliet Marillier zijn deel 2 en deel 3 van de tweede trilogie over Zeven Wateren. Maar de boeken zijn ook afzonderlijk van elkaar te lezen. Deze boeken zijn van mijzelf en ik las ze dan ook allebei al eens eerder. Tja, Marillier: ik noem het altijd een kruising tussen Carry Slee en een sprookje, maar dan wel met heel veel fantasy-saus. De scheidslijn tussen de echte (vroeg-Middeleeuwse) wereld en het feeënrijk is in de boeken van Marillier altijd flinterdun. Ook in deze twee boeken zitten weer de nodige bovennatuurlijke zaken verwikkeld. Ik denk ook dat dit echt boeken voor vrouwen zijn, ik denk niet dat er mannen zijn die haar lezen. De oorspronkelijke trilogie van Zeven Wateren (en dan vooral deel 1 en deel 2) blijven het mooiste, maar ik mag zowel Sibeal als Maeve ook wel.

De covers van de boeken zijn van internet geplukt. De foto van de boekenkast ook. Ik moet eigenlijk een foto van mijn eigen boekenkast(en) maken hiervoor, maar dan moet ik die eerst eens opruimen en dat komt er toch niet van.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Boekenplank: Wat las ik in september?

  1. Pingback: Reading Challenge volbracht! | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

