Of all places: Oisterwijk

Ik woon dus in Oisterwijk, een dorp in Noord-Brabant. Al mijn hele leven, op 2 jaar in Hilvarenbeek na. Je spreekt het overigens uit als OOSTerwijk, iets wat mensen die niet uit deze regio komen, vaak niet weten. Dat is vaak hilarisch in de trein, dan roepen ze om: “Het volgende station is OISTerwijk.” En dat dan de hele coupé vol Oisterwijkers verzucht: “OOSTerwijk.”

Een paar jaar geleden, zocht ik al eens uit waarom het nou eigenlijk zo geschreven wordt, na het vinden van een cache bij een oude grenspaal in het bos:

Midden in het bos stond een oude grenspaal. Waarop Oisterwijk nog als Oosterwyk werd geschreven. Die twee “oo’s” vind ik eigenlijk logischer. Maar het is nou eenmaal Oisterwijk, Oirschot, Helvoirt, Cromvoirt en Goirle. Geen idee waarom. Aanvulling: Omdat het vraagstuk van de “oi” me al een tijdje bezig houdt heb ik het ingevoerd op google en ik kreeg zowaar een antwoord en wel dit op de site van Onze Taal: “Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) is de spelling oirbaar een overblijfsel uit de Middeleeuwen, toen in sommige gebieden de oo ook wel als oi werd geschreven, vooral als er een r volgde. Deze oi treffen we nu nog aan in enkele Zuid-Nederlandse plaatsnamen, zoals Helvoirt, Oirschot, Oisterwijk en Goirle.” Wat bij mij dan weer accuut de vraag oproept waarom Oisterwijk in dit lijstje voorkomt, na de “oi” in de plaatsnaam volgt immers niet de letter “r”, maar de “s”. En die paal op de Stille Wille zou ook Middeleeuws zijn en daar word de plaatsnaam wel met twee “oo’s” geschreven. Iemand hier een verklaring voor?

Na nog wat surfen over de site van Onze Taal vind ik ook nog dit stukje, wat het meer verklaarbaar maakt: “De i in de combinatie oi is het restant van een vroegere spelling; hij diende in het Middelnederlands om aan te duiden dat de voorafgaande klinker (in dit geval de o) verlengd moest worden.”

————–

Er bestaat ook nog een dorpje dat echt Oosterwijk ligt, dat ligt ten westen van Leerdam en is hier dus niet eens zo heel ver vandaan.

Oisterwijk heet zo, omdat het ten oosten van Tilburg ligt. De gemeente bestaat uit Oisterwijk, Moergestel en het buurtschap Heukelom. De meeste inwoners zijn er buitengewoon trots op, dat Oisterwijk in 1212 stadsrechten heeft gekregen van hertog Hendrik I van Brabant. Dat is in 2012 dan ook uitgebreid gevierd, met de Oisterwijk 800 feesten.

Verder staat Oisterwijk natuurlijk bekend om de Oisterwijkse bossen- en vennen en het heidegebied de Kampina. Ik zeg altijd dat je hier zo’n beetje tot in het oneindige kan wandelen en fietsen en dat is ook echt zo.

DSC06207

Foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Of all places en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

