Throwback Thursday: 20 oktober 2007

Over Throwback Thursday

#throwbackthursday is een bekende hashtag in de wereld van de sociale media. De bedoeling is om een foto van vroeger te posten en eventueel herinneringen op te halen. Ik wil graag een paar vaste rubrieken op deze blog introduceren en ik heb het volgende idee met Throwback Thursday: ik schrijf al jarenlang Geocachingverslagen, een verslag van elke geocachingdag. De Heideroosjes vonden hun eerste cache in 2004, dus reken maar uit hoeveel herinneringen ik heb aan bijna 12 jaar geocaching. Ook maak ik vrij veel foto’s. Maar eigenlijk doe ik daar verder niets mee. “Cacheverslagen” is een enorm Word-bestand van 1480 pagina’s. Fotobestanden zijn overal en nergens te vinden in mijn laptop of op de externe harde schijf. Daarom lijkt het me leuk om elke donderdag een oud verslag plus bijbehorende foto’s te plaatsen, wat op die datum heeft plaats gevonden, maar dan een of meerdere jaren terug in de tijd. Wij hebben caches op elke datum van het jaar gevonden, dus ik zou met deze rubriek in principe nog jarenlang vooruit kunnen.

Vandaag gaan we terug naar 20 oktober 2007

Het was een supermooie dag voor oktober en ik fietste naar Hilvarenbeek om daar een serie caches te gaan loggen en een mysterie die ik opgelost had.

Het verslag:

344. Bikse bilde, kapelle en unne meule: St. Joseph

345. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Maria 1

Maker: 1ltmoos

Type: Traditionals

Gevonden op: 20 oktober 2007

Heideroosjes: Maartje

Plaats: Hilvarenbeek

346. Rex

Maker: Rexenrakker

Type: Mysterie

Gevonden op: 20 oktober 2007

Heideroosjes: Maartje

Plaats: Hilvarenbeek

347. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Halve Man

348. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Ypelaertje

349. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Vendelier

350. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Maria 2

351. Bikse bilde, kapelle en unne meule: Meule

Maker: 1ltmoos

Type: Traditionals

Gevonden op: 20 oktober 2007

Heideroosjes: Maartje

Plaats: Hilvarenbeek

Het irriteerde mij ook al weken lang dat wij de Bikse bilde, kapelle en unne meule-serie nog niet hadden gevonden, terwijl die wel in de “nearbiest-lijst” stonden. Dus had ik gepland om daar de eerstvolgende vrije dag korte metten mee te maken. Op de avond ervoor lukte het mij ook nog om in speedtempo de nieuwe mysterie-cache Rex op te lossen. Dit kwam omdat ik met het principe (Vigenère-vierkanten) urenlang aan het prutsen was geweest voor Onbreekbaar. Die laatste is mij nog steeds niet gelukt, maar Rex is een stuk korter en lukte wel. Dus die kon ook mooi mee.

Gelukkig werkte het weer mee, dus zat ik al vroeg op mijn fiets richting Hilvarenbeek. Als eerste kwam ik bij het kapelletje van St. Joseph. Die was snel gevonden. Daarna volgde een ander kapelletje, de eerste kapel van Maria. Die van Joseph lag mooi verborgen, die van de eerste Maria aan een openbare weg. Stom om daar dan te staan gaan zoeken. Ik hield de hele tijd in de gaten of ik al in de buurt kwam van Rex en dat bleek nu het geval te zijn. Mijn fiets veranderde even in een mountainbike om de zandpaden te doorkruisen en Rex uit zijn schuilplaats te vissen. Daarna volgde de Halve Man, een heel lelijk kunstwerk van een doormidden gezaagde man. Het Ypelaertje was een veel schattiger beeldje. Vendelier vond ik tegenvallen. Die lag gewoon midden in een woonwijk bij een straatnaambord tussen de hondendrollen. Tja. De tweede kapel van Maria werd de laatste van de serie. Daar kon ik op het bankje mooi het startpunt van de bonus-cache Meule berekenen. Dat viel tegen, omdat ik twee antwoorden op vragen miste, die van Halve Man en die van Vendelier. Echt nergens te vinden. Naar het schijnt zijn de vragen nu aangepast, want Nopi (het team van Ankes familie) had er geen problemen mee. Ik besloot maar naar een molen te gaan zoeken, die konden er nooit veel zijn in Hilvarenbeek. Na wat rondjes fietsen was het raak en kwam ik aan bij de molen. Hier kreeg ik gelukkig nieuwe cijfers voor drie tussencoördinaten en konden mijn eerste antwoorden weg. Ik fietste langs een huisnummer, een hangslot en een vaag cijfer op een fietspad (waarbij ik me afvroeg hoe je dit punt met een auto kon bereiken) en kon de eindcache gaan uitrekenen. Die lag op een stomme plek, midden in een woonwijk, waarschijnlijk voor het huis van de eigenaar. Je kon er niet zomaar in, want je moest een cijfercode gebruiken. Die had ik net bij elkaar gesprokkeld op de tussencoördinaten. Zo kon ik de cache openen en loggen.

Hierna kon ik tevreden naar Oisterwijk terugfietsen, want de 350 was bereikt en zelfs al eentje extra gevonden :>)

Wat ik hier op 20 oktober 2016 nog aan toe te voegen heb:

Tja, Hilvarenbeek. Ik wist in 2007 nog niet dat ik er zou gaan wonen. In het schoolgebouw naast dat beeldje van het Ypelaertje. Het was min of meer een soort van anti-kraak, tot het gebouw gesloopt zou worden. Ik heb er ongeveer 2 jaar gewoond, van mei 2010 tot en met maart 2012. Ik werkte toen ook in Hilvarenbeek, in het Safaripark. In maart 2012 ging ik terug naar Oisterwijk, waar ik nu nog steeds woon. Het schoolgebouw waar ik in Hilvarenbeek woonde, is uiteindelijk gesloopt (superjammer, het was heel goedkoop huren en ik had gewoon een keuken, badkamer/toilet van mezelf + een aparte slaapkamer). Ik ben nog een keer gaan kijken en toen was het een tijdelijke parkeerplaats. Best raar, stond er een auto geparkeerd op de plaats waar eerst mijn bed stond. Waarschijnlijk staat er ondertussen een nieuw gebouw, maar ik ben al een hele tijd niet meer in Hilvarenbeek geweest.

De mysterie Onbreekbaar is uiteindelijk nog wel door ons gelogd, maar ik geloof dat we de oplossing van iemand anders losgepeuterd hadden.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

