Meatless Monday: Veggie Fair 2016

Ergens in de zomer besloot ik om een dag vrijwilliger te zijn bij de Veggie Fair, die pas in oktober plaats zou vinden. Ik had er al wel eens van gehoord, maar het is altijd in een uithoek van het land en om daar nou alleen heen te gaan, daar had ik niet zo’n zin in. Als vrijwilliger heb je reden om daar heen te gaan en heb je ook meteen wat te doen.

vf1

De Veggie Fair is een evenement voor mensen die geen (of weinig) vlees eten of die daar belangstelling voor hebben. Het duurt twee dagen, zaterdag en zondag. Ik ben alleen de zondag geweest, omdat ik op zaterdag moet werken. Het is een markt met standhouders. Hoewel er ook wel andere dingen waren (bijvoorbeeld kleding en kookboeken) is er vooral heel veel te eten. Alles vega of vegan natuurlijk. Het is dus vooral een foodmarkt. Verder waren er lezingen en (kook)demonstraties.

De Veggie Fair vond plaats op Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek. Voor mij is het echt een uithoek van het land. Lastig te bereiken met het OV vanuit Oisterwijk. De treinen gaan pas later rijden op zondag. De bussen rijden maar 1x per uur. In Utrecht aangekomen, bleek het halve treinvervoer plat te liggen. Maar goed, uiteindelijk ben ik aangekomen.

De Olmenhorst is een landgoed met een grote (18 hectare) boomgaard met appels en peren. Deze maand is het ook plukseizoen, dus het was behoorlijk druk met mensen die appels en/of peren kwamen plukken. Er zijn ook winkels en ateliers van De Olmenhorst zelf. Maar er kwamen ook behoorlijk wat mensen op de Veggie Fair af. Zelfs mensen uit Duitsland en België. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, op zo’n locatie in de middle-of-nowhere ;>)

Ik was er als vrijwilliger voor de Vegetariërsbond. Ja, dezelfde als die van de Langste Vegetarische Tafel. Ondertussen doe ik enkele dingen voor de Vegetariërsbond op het gebied van online media.

vfvrijwilliger

Dus wat hebben ik (en de andere vrijwilligers) zoal gedaan:

  • flyers uitgedeeld bij de ingang van het terrein om mensen naar de Veggie Fair te krijgen
  • hapjes uitgedeeld/promotie bij de stand van de Vegetariërsbond
  • publiek naar de lezingen lokken
  • foto’s gemaakt (nou ja, ik ben niet zo goed met andermans telefoon, waar alle knopjes anders zitten dan bij de mijne, but I have give it a try)
  • opbouw (nou ja, daar was ik te laat voor) en afbraak van de stands na sluiting (gelukkig waren het een stuk minder tafels dan bij de Langste Vegetarische Tafel)

Verder was er ook nog tijd om zelf rond te lopen en dingen te proeven. Aan eten geen gebrek, ik heb de hele dag van alles geproefd en ging ook nog met een tas vol eten naar huis.

De afbraak van het terrein ging best wel vlot. Vele handen maken licht werk.

Er waren mensen met auto’s die mij en enkele anderen wel af wilden zetten bij een station. Dat werd uiteindelijk zelfs station Utrecht, dus dat scheelde voor mij een heleboel reistijd. Echt super dat mensen die je net een dag kent dat willen doen.

Het was dus gezellig en lekker. Goede sfeer. Alleen jammer dat het terrein zo enorm afgelegen is. En dat het best wel koud was. Het is natuurlijk al herfst, dus we boften nog dat het droog was en er zelfs een zonnetje scheen. Maar er was ook wind en kou dus.

Misschien volgend jaar in Noord-Brabant? (grapje, ik weet dat mijn provincie totaal niet centraal ligt en dat Oisterwijk voor de rest van het land ook een uithoek is).

Plaatjes van internet afgehaald. En de foto is van mezelf (niet m’n beste foto ooit).

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Meatless Monday: Veggie Fair 2016

  1. Pingback: Meatless Monday: De Hobbit – maartjesmovingcastleblog

  2. Pingback: Word ik dan toch een Crazy Cat Lady? – maartjesmovingcastleblog

  3. Pingback: Meatless Monday: Medewerkersdag Vegetariërsbond | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

