Weekend Vrij: oktober

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagvond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Mijn reishistorie van oktober is maar heel kort. Ik reisde maar 4x met de trein. Dit vooral omdat ik slechts 1 dag naar school ben geweest deze maand. Iets met ziek zijn, “herfstvakantie” en dwars door mijn wekker heen slapen. Waar reisde ik zoal heen?

Nieuw Vennep is de mooiste aanwinst voor de collectie stationsborden. Echt weer zo’n of all places naam. Ik was hier ook nog nooit geweest en ik kan je vertellen: het is echt een uithoek van het land. (Waarschijnlijk vinden de mensen uit Nieuw Vennep en omstreken Oisterwijk een uithoek, maar goed).

Die vogel op het bord van Amsterdam Muiderpoort is wel een leuke toevalstreffer.

De gratis reizen:

1x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,70 euro

1x retour Oisterwijk – Leiden, besparing van 22,80 euro

1x Tilburg – Nieuw Vennep, besparing van 11,80 euro

1x Utrecht – Oisterwijk, besparing van 7,50 euro


Totaal is dat dan 52,80 euro – 32 euro abonnementskosten = 20,80 euro besparing. Is toch weer wat.

Wat de NS wel aan mij verdiende (dit is wel allemaal met 40% korting):

1x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 10,30 euro

1x retour Oisterwijk – Amsterdam Muiderpoort, 20,80 euro


Dat is dan 31,10 euro. Als het goed is, krijg ik de onderste reis nog terug als reiskostenvergoeding.

Verder verkocht ik nog twee kortingkaartjes (voor het weekend), die ik al had gekocht voor ik dit abonnement aanschafte.

Wel maakte ik nog kosten voor de bus.

Deze maand was Weekend Vrij dus weer opnieuw voordeliger dan Voordeeluren. Ik merk wel dat ik nu expres een verre treinreis ga maken op zondag. Zoals naar Leiden (wat overigens in combinatie met mijn museumjaarkaart helemaal een gratis dagje werd).

Ook heb ik deze maand een enquete voor de NS ingevuld over reizen met de OV-chipkaart. Ik ergerde me aan de vraagstelling over poortjes op het station en kreeg daar bijna slaande over met een huisgenoot, die zelden met de trein reist. Tja, tot zover mijn ervaringen met het OV afgelopen maand.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Of all places, Vervoer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

