Boekenplank: Wat las ik in oktober?

Het antwoord op de vraag: Wat las ik in oktober? Is: eigenlijk niet zoveel. Om precies te zijn slechts drie boeken. Wel drie totaal verschillende boeken: een bestseller, een avonturen science-fiction en een historische thriller.

bvoorjouVoor Jou is de verfilmde bestseller van Jojo Moyes. Het boek dat zowat elke vrouw al eens gelezen had, maar ik niet. Ik dacht dus altijd dat het een echte romantische chicklit zou zijn. Vooroordeel: Wat wil je ook van iemand die van haar ouders de afgrijselijke naam Jojo heeft meegekregen? Pas toen ik een recensie van de film las, begreep ik dat dit boek toch iets meer diepgang heeft. Ik leende het boek en las het zo’n beetje in 1 treinretour uit (het is lang reizen van Oisterwijk naar Amsterdam, hè?) Moyes’ schrijfstijl leest heel snel weg. Ik kon zowel met Will, als met Louisa meeleven. Wel vind ik, dat de Engelse titel Me before you , de lading beter dekt. Ik had dan voor een andere Nederlandse titel gekozen. Ben nu ook wel benieuwd naar de film, mede omdat dit voor “Daenerys” toch een heel andere rol is. Verder is er nu een vervolg op dit boek uit en daar ben ik ook wel benieuwd naar.

bstaalhart

Brandon Sanderson is één van mijn favoriete schrijvers, sinds ik jaren geleden Elantris van hem las. Daarna volgde de Mistborn-trilogie en de spin-off(s) daarvan. Ik wacht nog steeds met smart op een uitgeverij die The Stormlight Archives durft te vertalen, maar ik vrees dat dat te weinig op brengt. Helaas ben ik bang dat ik er in het Engels niet zoveel van begrijp, want zijn verhalen zijn nogal ingewikkeld.

Goed, Staalhart is het eerste boek van een nieuwe serie, genaamd De Wrekers. Ook dit verhaal speelt zich af in een apocalyptische wereld, waar het altijd donker is. In die zin lijkt deze wereld wel een beetje op die in de Mistborn-trilogie. De wereld wordt beheerst door superhelden, maar in tegenstelling tot in de meeste superhelden-verhalen, zijn deze niet aardig. Ze zijn arrogant en zien de gewone mensen als nutteloze onderkruipsels. De ergste van hen allemaal is Staalhart. De Wrekers willen hier iets aan doen en de jonge David wil niets liever dan bij dit elite-clubje horen. Of dat hem lukt, lees je in dit boek. Dit is echt een mannenboek, een avonturenboek, een science-fictionboek. En toch vond ik het als vrouw, waarschijnlijk totaal niet behorend tot de doelgroep, zeer vermakelijk. Het tweede deel, Vlammenwerper, is ondertussen ook al vertaald. Ik wacht nog even tot ik die goedkoper te pakken kan krijgen. Yep, de boeken van Sanderson staan in mijn eigen boekenkast.

bhetgeluidvandenachtHet geluid van de nacht van de Spaanse schrijfster Maria Duenas is een historische thriller, die zich afspeelt in Spanje, Marokko en Portugal, ten tijde van de opkomst van dictator Franco. Dus in de jaren tijdens de Spaanse burgeroorlog, die zich afspeelde vlak voor WOII. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik hier niet zo veel van afwist, dus het is af en toe even goed lezen wat alle politieke standpunten zijn en wat de functie is van de verschillende historische personages.

Hoofdpersoon van het boek is Sira, geboren als buitenechtelijk kind, van jongs af aan opgeleid als naaister. En haar gave als naaister brengt haar uiteindelijk in de wereld van de geheim agenten.

Maria Duenas heeft een mooie schrijfstijl, die niet persé heel snel weg leest, maar wel met mooie omschrijvingen. Het boek schijnt ook verfilmd te zijn, maar daar kan ik zo gauw niets over terug vinden. Ik ga wel kijken of de bibliotheek ook de andere vertaalde boeken van Duenas in bezit heeft.

De covers van de boeken zijn van internet geplukt. De foto van de boekenkast ook.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Boekenplank: Wat las ik in oktober?

  1. Pingback: Reading Challenge volbracht! | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

