Meatless Monday: Veggie in 30 minuten

Gisteren was ik op het Boekenfestijn en daar kocht ik een nieuw vegetarisch kookboek. De titel is Veggie in 30 minuten. Waarschijnlijk geïnspireerd door de sterk gelijkende titel van een kookboek van Jamie Oliver. Dit boek is echter niet van de hand van de beroemde Engelse kok, maar is geschreven door twee Vlaamse dames: Miki Duerinck en Kristin Leybaert. Ik heb ook al een ander boek van deze schrijfsters, namelijk Veggie burgers, balletjes en broodbeleg.

’s Avonds in bed meteen een beetje in het boek zitten bladeren. Dus het was niet zo gek dat ik vandaag besloot om meteen een recept uit dit boek te koken. Het werd de “penne met aubergines en olijven in tomatensaus” op pagina 51 van het boek. Helaas zonder foto erbij, dus ik moest maar raden hoe het eruit moest gaan zien.

20161107_174003

Ingrediënten:

  • 400 gram (volkoren) penne
  • 2 uien
  • 4 teentjes knoflook
  • 3 aubergines
  • 200 gram groene olijven
  • 100 gram kikkererwten (blik)
  • 3 blikjes tomatenblokjes

Kruiden:

  • komijn
  • paprikapoeder
  • peper
  • zout

20161107_174024

Hoe maak je het?

Kook de penne volgens de aanwijzingen op de verpakking

Snijd de uien en de knoflook in stukjes en roerbak ze in olie

Snijd ook de aubergines in stukjes en voeg ze toe aan de rest van de groenten

Voeg nu de tomatenblokjes toe en strooi naar smaak de kruiden in de saus

Laat dit alles pruttelen op een middelhoog vuur tot de aubergines gaar zijn

Voeg nu de kikkererwten en de olijven toe en als laatste de penne

Eet smakelijk!

Wat vond ik van dit recept?

Wow, eindelijk eens een recept waar ze lekker veel groenten gebruiken. In andere recepten voeg ik wel eens extra groenten toe, omdat er dan naar mijn inzien te weinig in zit voor vier personen. Bij dit recept was het eerder teveel: een volgende keer ga ik maar 2 aubergines gebruiken. Dit ligt natuurlijk ook aan de grootte van de aubergines in kwestie.

Wat minder penne zou ook best kunnen, er is nu nog genoeg over.

Ook voeg ik vrijwel nooit zout toe aan een gerecht, ook hier niet. Ik vind andere kruiden veel lekkerder, dus ik gebruik eerder wat meer peper, paprikapoeder en komijn.

Het is jammer dat er geen foto bij het gerecht in het kookboek staat, maar ik denk dat het wel goed gelukt is.

De 30 minuten kooktijd klopten bij dit gerecht trouwens aardig. Ben benieuwd of dat voor alle recepten gaat kloppen, want sommige dingen zien er best ingewikkeld uit.

Foto’s bij deze blog zijn gemaakt met mijn fossiele smartphone, dus niet al te beste kwaliteit.

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday, Vegetarisch recept en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday: Veggie in 30 minuten

  1. Pingback: Meatless Monday: Recensie “Veggie in 30 minuten” | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

