Meatless Monday: Medewerkersdag Vegetariërsbond

Sinds een paar maanden ben ik “onbetaalde medewerker” (ik ben er nog niet over uit of dat beter klinkt dan “vrijwilliger”) bij de Vegetariërsbond. Ik ben medewerker online communicatie, waarbij ik me vooral bezig houd met Facebook en iets minder met twitter en webredactie. Ook ben ik vrijwilliger geweest bij de Langste Vegetarische Tafel en de VeggieFair.

Daardoor mocht ik gisteren deelnemen aan de eerste medewerkersdag van de Vegetariërsbond, ooit georganiseerd. In Baarn – of all places. Ik reis wat af voor deze organisatie: Amsterdam, Rotterdam, Nieuw-Vennep, Baarn – I have been there. Gelukkig worden je reiskosten wel vergoed, want ik sponsor de NS jaarlijks al met grootse bedragen.

Baarn bleek in de praktijk nog verder reizen dan Amsterdam (!). Maar liefst twee uur treinen met 4x overstappen. En op zondag rijdt de eerste trein in Oisterwijk pas om 7.58 uur. Klein, onbelangrijk station natuurlijk. Dat is niet zo handig als je om 10 uur ergens moet zijn. Het alternatief was eerst naar Tilburg fietsen om daar de trein van 7.25 uur te kunnen pakken, maar dat is toch 7 kilometer fietsen in het donker en de kou en toen er ook nog een herfststorm bij kwam, besloot ik dat plan niet uit te voeren. Dan miste ik het welkomstwoord maar.

 

In Baarn aangekomen, herkende ik het station. Ik bleek er ooit al eerder te zijn geweest, toen deed ik een soort van NS-wandeling/geocachingwandeling van station Den Dolder naar station Baarn. Hoewel ik mijn GPS wel bij had, om te navigeren van het station naar de locatie (die vertrouw ik meer dan mijn fossiele smartphone), was er voor geocaching geen tijd meer.

Uiteindelijk bleek bijna iedereen te laat te zijn en begon het hele programma later. Kon ik mooi even met een aantal mensen kennismaken. Van de meesten kende ik de naam wel, maar het is leuk om er nu ook een gezicht bij te hebben. De andere online communicatiemedewerkers had ik wel eens in real life ontmoet, dus het waren niet allemaal vreemden.

Eerst een welkomstwoord en daarna een lezing van Sijas Akkerman van Oliithe over de vier trends bij het menu van de toekomst. Dit was zeker wel interessant, maar het meeste wist ik/wisten wij als vegetariërs al lang. Ik zou het wel boeiend vinden om toe te kijken, hoe hij deze lezing houdt voor een zaal vol verstokte vleeseters en vooral wat voor weerstand hij dan zou krijgen. Nu was zo’n beetje het enige commentaar dat wij eigenlijk ook geen vis eten en dat zijn broeikassen van de toekomst wel heel veel energie verbruiken, wat dan ook weer niet duurzaam is. (Nederlandse zonne-energie was op deze grauwe stormdag nergens te vinden, namelijk).

Vervolgens was er de keuze uit twee workshops. Die ene ging over moestuinieren. Aangezien ik absoluut geen groene vingers heb en alle planten bij mij spontaan dood gaan, tot cactussen aan toe, koos ik voor de workshop over voedselhypes door voedingsdeskundige Sytske de Waard. Hier ging het vooral over de maar liefst twaalf kenmerken van een voedselhype (sorry, ik heb ze niet allemaal onthouden) en over zin en onzin betreffende vegetarisme/veganisme. Er was af en toe felle discussie, maar niet zozeer van mijn kant, want ik heb eerlijk gezegd niet zoveel verstand van de wetenschappelijke onderbouwing van het vegetariër zijn ;>) Uiteindelijk werden we het erover eens dat vooral variatie erg belangrijk is in je menu, dus eten uit alle vakken van de beroemde Schijf van Vijf.

Persoonlijk vind ik dat bewegen ook een belangrijk onderdeel is van je levensstijl, maar goed dat heeft natuurlijk niet primair met voeding te maken.

de-schijf-van-vijf

Na deze workshop gingen we lunchen, waarbij een deel van het broodbeleg zelf mocht worden gemaakt (bonenspreads). Owh en ik geloof dat er wel 10 foto’s zijn gemaakt van hoe ik aan het afwassen ben…dat doe ik dan ook vrijwel nooit, dus is vast een soort van wereldwonder ofzo ;>)

’s Middags waren er twee brainstormsessies. De meeste kozen voor “werving en behoud van donateurs”. Ik zat bij het zeer kleine groepje dat koos voor “evenementen en promotie”. Nou, we zijn helemaal los gegaan bij het brainstormen, vooral als we een budget van een miljoen zouden hebben. De meest wilde plannen kwamen voorbij. Probleem is alleen dat er geen miljoen is, dus de plannen moesten allemaal weer omgewerkt worden tot low-budget.

Hierna hadden we een soort van terugkoppeling van de brainstormsessies aan elkaar, waarbij ik werd gebombardeerd tot de “leider” van het promotie-clubje. (En bedankt, jullie moeten eens weten hoe erg ik de schurft heb aan presenteren.) Uiteindelijk gingen we nog verder door op de ideeën die we al hadden en werden er nog meer wilde promotieplannen bedacht. Ook waren we het erover eens dat de Vegetariërsbond aan de naamsbekendheid moet werken, want veel van de “nieuwe” medewerkers – waaronder ikzelf – wisten eerst niets van het bestaan van deze bond af.

email_logo

We sloten de dag af met een borrel inclusief pub quiz. Waarbij de quizmaster zelf niet meer wist hoe z’n vergeten groente ook al weer heetten. Mijn team verloor helaas zwaar van de andere teams (we waren wel het beste op het onderdeel muziek). Maar het was wel heel gezellig en dat is het belangrijkste.

Iemand was zo aardig om mij en nog een ander op station Woerden af te zetten. Dat scheelde voor mij een overstap. Helaas was het overal in het land chaos door de storm, het leek wel of er overal bomen op het spoor lagen en de NS van gekkigheid niet wist, waar ze moesten beginnen met opruimen. In Noord-Brabant was er iemand zo depressief geworden van het grauwe weer dat die persoon voor de trein is gesprongen. Dus uiteindelijk heb ik een half uur doorgebracht op station Tilburg, voor de sprinter van het 5-minuten-ritje naar Oisterwijk aan kwam rijden. Zo duurde die treinreis alsnog bijna twee uur. Maar goed, mijn boek is nu bijna uit, dus misschien haal ik m’n leeschallenge ook nog wel.

Wil je nou volgend jaar ook deelnemen aan deze gezellige dag? Er staan nog flink wat vacatures open. Het gaat wel om onbetaalde functies!

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

