Weekend Vrij: November

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagvond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Slechts 1 pagina + een beetje reishistorie in november. Wel waren het bijna allemaal langere reizen. Dus we zullen eens zien of ik deze maand “winst” heb gemaakt. Ik reisde van of naar de volgende plaatsen:

Hoewel ik deze maand heel vaak in Eindhoven ben geweest en ook vaak overstap op dit station, heb ik er geen foto van. Ook van Amsterdam Centraal heb ik geen foto, maar daar kon ik het blauwe bord niet zo snel vinden. Ben deze maand maar 2x naar school geweest, want de eerste twee weken van november waren tentamenweken en ik had alleen portfolia. Mooiste aanwinst in de collectie of all places is Heiloo. Daar was ik nog nooit eerder uitgestapt.

De gratis reizen:

2x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 20,60 euro

1x retour Oisterwijk – Eindhoven, besparing van 7 euro

1x Oisterwijk – Baarn, besparing van 9,70 euro

1x Woerden – Oisterwijk, besparing van 9 euro

1x Oisterwijk – Heiloo, besparing van 12,70 euro


Totaal is dat een besparing van 59,10 – 32 euro abonnementskosten = 27,10 euro besparing. Dat is op die 10 cent na, hetzelfde als de besparing van vorige maand.

Wat de NS wel aan mij verdiende (dit is wel allemaal met 40% korting):

2x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 20,60 euro

1x retour Oisterwijk – Eindhoven, 7 euro

1x Heiloo – Oisterwijk, 12,70 euro


Totaal van 40,30 euro. De NS houdt vast heel veel van mij.

Deze maand reisde ik verder niet met het OV. Ik vind het wel jammer dat het abonnement op OV-fiets vervalt. Ik vrees dat de fietsen nu altijd en overal uitgeleend zullen zijn, nu ze voor iedereen toegankelijk worden.

Ook deze maand was Weekend Vrij opnieuw voordeliger dan alleen Voordeeluren. De tarieven van de NS gaan volgend jaar alweer omhoog, maar de abonnementskosten blijven gelijk (bovendien heb ik voor een heel jaar vooruit betaald).

In december gaat de nieuwe dienstregeling in. Van de ene kant is die gunstig voor mij, omdat de treinen beter op elkaar aansluiten. Van de andere kant verschillen de vertrektijden in Oisterwijk een heel kwartier, dus dan wordt het ’s morgens nog vroeger vertrekken, als ik voor de spits in wil checken voor 40% korting.

Tot nu toe is het schoolrooster echter heel gunstig, ik heb pas 2x vroeg op hoeven staan. In blok 3 en 4 zal dit wel veranderen, want dan heb ik veel meer vakken.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

