GLOW – Festival of Light – 2016

In 2010 ben ik voor het eerst op GLOW geweest. Dat kwam doordat er een geocaching-event aan gekoppeld was. Ja, geocaching leidt soms ook tot culturele uitstapjes. De uitspraak geocaching, zo kom je nog eens ergens gaat hier zeker op.

GLOW is een route van lichtkunstwerken in Eindhoven, dat zichzelf de Lichtstad van Noord-Brabant noemt vanwege de luciferindustrie (de meeste mensen denken echter dat de benaming aan Philips te danken is). Officieel moeten die kunstwerken iets te maken hebben met architectuur, maar de laatste jaren zijn er ook steeds meer andersoortige objecten bijgekomen. Het is elk jaar in november. Dit jaar was het van 12 tot en met 19 november.

Sinds 2010 heb ik GLOW dus elk jaar bezocht. Eindhoven is vanuit Oisterwijk in 20 minuten te bereiken met de trein en de route loopt vrijwel elk jaar wel langs het station. Zo ook dit jaar.

Ik ging met mijn moeder. We gingen laat in de middag – na ons werk – naar Eindhoven met de trein. Nog snel wat winkels ingedoken, vervolgens een hapje gegeten en toen konden we zo instromen in de massa mensen. We gingen voor het eerst op een doordeweekse avond, want vorig jaar waren we op een weekendavond en toen was het zo druk dat je over de koppen kon lopen. Op een doordeweekse avond is het wat rustiger, meer gezellig druk.

Normaal zijn de officiële GLOW-route en de GLOWnext-route los van elkaar, maar dit jaar waren ze aan elkaar gekoppeld (ik denk in de hoop meer mensen te trekken voor GLOWnext). Wij kwamen dus eerst bij GLOWnext, wat plaats vond op het terrein van de universiteit. Hoewel het hier best leuk was, met een doolhof van bierkratten, de menselijke-bliksem-show en de projecties op de oude fabriekstoren, vond ik het niet echt GLOW. Wel leuk om al die studenten (hoofdzakelijk van de Technische Universiteit) hierbij te betrekken. De fabriekstoren was op zich wel echt een GLOW-object, die veranderde de hele tijd van kleur, ik heb hem niet op z’n mooist op de foto staan. Het is sowieso lastig foto’s maken in het donker, maar dat is natuurlijk wel part-of-the-show. Fotografen zijn er overigens genoeg. Mijn broertje – die GLOW op een andere avond bezocht – maakte er een persiflage van, door alleen foto’s van fotograferende mensen op zijn facebook te zetten.

Ook het echte GLOW viel dit jaar een beetje tegen. Voor mijn gevoel waren er veel minder kunstwerken te zien, dan andere jaren. Daarnaast was de met veel bombarie aangekondigde 3D-projectie op het stadhuis kapot. Ik hoorde later van vriendinnen, die op een andere avond waren geweest, dat het toen ook al kapot was. Natuurlijk blijft het mensenwerk, dat afhankelijk is van de techniek, maar het is toch een beetje jammer.

De grote stroboscoop-achtige bol op de foto hierboven, was vorig jaar ook al te zien. Op zich wel een leuk ding. De twee witte mannetjes waren gigantische opblaaspoppen, die op het dak van het gebouw zaten, als ware het twee godzilla’s. Beetje jammer, dat hun collega, een derde pop, er slap bij lag. Dit verminderde het schrikeffect ;>)

Er waren ook nog dingen die ik niet goed op de foto kreeg. De 10.000 fireflies-bomen met allemaal bewegende, gekleurde lichtjes, waar je gelegen op een zitzak naar kon kijken. Er was ook nog iets met een soort van ereboog van verlichting in een park. En natuurlijk de film op de Catharinakerk. Er is elk jaar een projectie op die kerk. Dit jaar was die geïnspireerd op Jeroen Bosch, zodat Eindhoven ook een beetje mee kon liften op het succes van het Jeroen Bosch-jaar van Den Bosch. Ik vond het een beetje een zwaarmoedig filmpje over de zondigheid van de mens, maar mijn moeder vond het wel mooi.

Mijn absolute favoriete kunstwerk van dit jaar, waren de dansende Tl-buizen in de Heuvelgalerie, de overdekte winkelstraat van Eindhoven. Deze lichten dansten op de tonen van muziek die live door een DJ werd gedraaid. Ze veranderden ook nog de hele tijd van kleur, alsof ze een discobol waren. Je kon hier foto’s blijven maken en ik postte er ook al eentje op mijn Instagram.

Er waren nog meer dingen te zien, maar voor enkele shows stond een lange wachtrij, dus die hebben we over geslagen. Ook was er overdreven veel extra horeca, om de glowwein aan het publiek te kunnen slijten.  Het GLOW-café (elk jaar op een andere locatie) was ook niet zo druk dit jaar.

We hebben toch wel een leuke avond gehad hoor. Ik denk dat je verwachtingen gewoon steeds hoger worden, als je hier al voor de zevende keer heen gaat. We kwamen trouwens keurig op tijd het station binnen lopen en de trein naar Oisterwijk stond al klaar. Kijk, daar houd ik wel van.

Foto’s zijn door mijzelf gemaakt.

 

Dit bericht werd geplaatst in Maartje doet cultureel en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

