Sinterklaas

Vandaag is het 5 december, de verjaardag van Sinterklaas. Wij hebben het gisterenavond al gevierd, want in het weekend is dat nou eenmaal handiger, dan op een doordeweekse avond.

sintboek

Ik kom uit een gezin waar Sinterklaas hoger gewaardeerd wordt, dan de Kerstman. Mijn ouders komen allebei uit een heel groot gezin, waar Sinterklaas vroeger uitbundig gevierd werd. Mijn moeder viert zelfs nog steeds elk jaar Sinterklaas met haar broers, zussen en hun partners.

Ook met het eigen gezin (= mijn ouders, mijn twee broertjes en ik) vieren wij altijd Sinterklaas. Toen wij nog klein waren met een zak vol cadeautjes en toen we niet meer gelovig waren, met surprises. Surprises vond ik helemaal geweldig, maar omdat ik bijna vijf jaar ouder ben, dan mijn jongste broertje, moest ik jarenlang wachten voor we eindelijk thuis surprise konden doen.

Dit jaar deden ook de twee vriendinnen van mijn broertjes mee. Dus waren we in totaal met zeven personen. Vanwege het tijdgebrek van enkele deelnemers maakten we dit jaar geen surprises, maar werden er alleen cadeautjes gekocht, met een gedicht. Ik trof de naam van de vriendin van oudste broertje en oudste broertje bleek op zijn beurt mij te hebben. Vroeger vond ik het een sport om te weten te komen wie wie had, nu heb ik die drang niet meer. Ik wist het dus echt niet, dit jaar.

sintballon

Traditioneel wordt er gegourmet op Sinterklaasavond, dat is een harde eis van mijn broertjes en mij. Ik vind gourmet gezellig, omdat iedereen gewoon kan eten wat hij lekker vindt en ik dus rustig vegetarisch kan eten, zonder de rest tot last te zijn. Verder is het leuk omdat je allerlei eten door elkaar kan eten, wat je anders nooit zou combineren (pannenkoek gevolgd door gebakken aardappeltjes en daarna nog een oosterse wok bijvoorbeeld). Omdat het gourmetstel maar zes pannetjes heeft, hadden we er dit jaar ook een pizza-oven bij (geleend), zodat er afgewisseld kon worden. We hebben bijna twee uur zitten eten, dus het was lekker en gezellig.

Daarna begonnen met cadeautjes uit pakken, aan de hand van een spel met vragen over de provincie Noord-Brabant. Met zeven personen ben je daar nog best een tijdje mee bezig.

Ik geloof dat iedereen zeer tevreden was met zijn of haar cadeautjes. Wat ik kreeg? Een vegetarisch kookboek en de uitbreiding voor het spelletje Regenwormen. Dat spel heb ik al jarenlang en het wordt heel veel gespeeld. Het gaat ook standaard mee op vakantie en weekendjes weg, ik grap altijd dat het ondertussen nogal versleten doosje, heel Nederland + half Europa heeft gezien. De uitbreiding lijkt mij leuk voor een nieuwe touch in het spel (ik heb het al een paar keer gespeeld trouwens, want Anke heeft dit spel ook).

Verder kreeg de “jeugd” van mijn ouders nog een cadeaubon van Bol.com en een grappige kerstbeker (we drinken allemaal nogal veel thee en/of koffie namelijk). Mijn moeder kan het nooit laten om extra cadeautjes te kopen, haha.

sintterpaard1

Ook hebben we nog erg gelachen om het feit dat mijn vader geen idee had wat vriendinnetje van jongste broertje op haar verlanglijstje bedoelde met een “fluffy fleecedeken”. Wel een geweldige alliteratie, trouwens.

Deze week doe ik nog het Decemberruilspel met de kanovereniging en met Kerstmis gaan we nog een avondje gezellig doen met dit family-clubje.

Tot zover de december-feestmaand ;>)

De plaatjes komen van internet en dezelfde plaatjes had ik bij mijn gedicht gezet.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Familie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

