Meatless Monday: Superkok of Miss Baksel?

Ik vind koken best leuk. Vegetarisch koken dan wel. Je moet me echt geen vlees of vis laten bereiden, want daar heb ik echt helemaal geen verstand van. Ook niet echt de interesse om het te laten slagen. Een hamburger bakken gaat nog net, maar een dieper niveau moet het niet hebben. En liefst wil ik het niet aan hoeven raken. Ik ben namelijk in de eerste plaats vegetariër omdat ik vlees ronduit smerig vind. De smaak, de geur, hoe het eruit ziet, alles. Ik mis de smaak van vlees dan ook absoluut niet. En ik houd het meeste van de vegetarische burgers/balletjes die het minste op echt vlees lijken.

Het grootste gedeelte van de week ben ik hier de kok in huis. Dat levert met vier bewoners die allemaal een totaal andere smaak erop na houden nogal wat problemen op. Er wonen hier twee verstokte vleeseters, waarvan er eentje ook graag vis eet – iets wat de andere drie huisbewoners verafschuwen. Dan hebben we een flexitariër en een vegetariër (ik dus). De flexitariër eet het liefste mee vegetarisch, maar houdt niet van gekruid eten. En ik ben zelf dol op kruiden: in grote hoeveelheden. Ook heeft de flexitariër een hekel aan moeilijke dingen koken – en er zijn veel dingen ingewikkeld.

duivelkok

De vlees/viseter en de vleeseter willen best mijn groentecreaties eten, maar gaan er dan zelf vlees en/of vis bij bakken, want daar ben ik mee gestopt na een paar weken kritiek over mijn slechte vleesbereiding. Zij zijn allebei niet zo’n fan van aardappelen en pastagerechten, want ze willen het liefste koolhydraatarm eten. Ik ben echter van mening dat vegetarisch eten niet te combineren valt met koolhydraatarm eten, omdat je dan eigenlijk langzaam verhongert. Verder vind ik mijn menu wel heel saai worden als ik ook geen aardappels, pasta en rijst meer mag eten. En ik ben heel erg dol op aardappels, altijd al geweest. Gebakken, gekookt, in de schil, in een stamppot, uit de oven, aardappelsalade, gnocchi (telt dat?), uit de frietpan, chips – ik eet ze graag. Waar vleeseter dan nog wel rijst lust, houdt vlees/viseter daar ook weer niet van.

Kortom, koken in dit huis is een helse taak. Dankbaarheid is vaak ook ver te zoeken. Soms heb ik er ook helemaal geen zin meer in. Het was makkelijker toen ik alleen woonde en alleen aan mezelf hoefde te denken.

ilovekoken

 

De meeste dagen vind ik het echter leuk om een amateur-vega-kok te zijn. Dat wil niet zeggen dat mijn kooksels altijd lukken. Zelfs met een kookboek in de hand, ben ik nog in staat om keihard te falen. Zo ben ik nog steeds op zoek naar het ideale vegetarische lasagnerecept. En naar een recept met gnocchi zoals het op vakantie in Slovenië smaakte.

champignonborstelje

 

Verder ben ik een vrij luie kok. Groente snijden vind ik prima, maar ik maak bijvoorbeeld zelden zelf vegaburgers. Ik heb daar gewoon geen geduld voor en die dingen vallen altijd uit elkaar bij mij, zodra ik er naar kijk. En in de supermarkt is tegenwoordig zoveel keuze, dat ik het daar ook niet voor hoef te doen. Zelf pasta maken vind ik ook veel te veel gedoe, dat koop ik gewoon kant en klaar. Ook schil ik nooit aardappels, ik gooi ze overal met schil en al in. Van het woord “champignonborsteltje” schiet ik in een onmiddellijke lachstuip. Ik spoel ze af onder de kraan en ze gaan met steel en al in mijn gerechten. Ik weeg ook niet zo vaak dingen af, ik doe het meeste op de gok. Kruiden gooi ik ook willekeurig in een gerecht.

remy

 

Of er dan ook wel eens iets lukt? Ja hoor, mijn risotto-met-rode-wijn is best een hit. En de ratatouille met kikkererwten. Ik ben heel goed in allerlei soorten soep. En met aardappels in allerlei verschijningsvormen. Pasta’s ben ik ook goed in. En ik word steeds beter met curry’s.

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

