Reading Challenge volbracht!

Begin dit jaar ging een Reading Challenge aan op de boekenwebsite Hebban.

Ik daagde mezelf uit om 75 te lezen in 2016. Dat is best een hele berg. Er waren periodes dat ik bijna niets las en weken dat ik er een heleboel las. Ik las hele dikke boeken van meer dan 750 pagina’s, maar ook dunne. Er waren bestsellers bij en boeken waar nog nooit iemand van heeft gehoord. De meeste gingen weer keurig terug naar de bibliotheek, andere leende ik of staan in mijn eigen boekenkast. Ik las bijna niets voor een tweede keer, bijna alles was eerste lezing. En stiekem las ik 76 boeken, omdat het Engelstalige boek Under Heaven van Guy Gavriel Kay niet in de database van Hebban stond. Tja, het is sowieso schandelijk dat Nederland de boeken van Kay negeert, terwijl er zoveel flut wordt vertaald.

Dus hierbij, op alfabetische volgorde van de achternaam van de schrijvers, de boeken die ik las in 2016:

  • 1.      Allende, Isabel                                 Liefde en Schaduw
  • 2.      Brown, Dan                                       Inferno
  • 3.      Canavan, Trudi                                  De verrader
  • 4.      Charboneau, Joelle                           De test
  • 5.      Charboneau, Joelle                           De studie
  • 6.      Charboneau, Joelle                           Het examen
  • 7.      Crispijn, Reina                                   De verborgen brieven
  • 8.      DeStefano, Lauren                            Vrees
  • 9.      DeStefano, Lauren                            Verwelken
  • 10.  DeStefano, Lauren                            Verbreken
  • 11.  Dickens, Charles                                Nicholas Nickleby
  • 12.  Dueñas, María                                   Het geluid van de nacht
  • 13.  Eggers, Dave                                     De Cirkel
  • 14.  Evans, Nicholas                                 De vergeving
  • 15.  Flynn, Gillian                                     Gone Girl
  • 16.  Follett, Ken                                        Kou uit het oosten
  • 17.  Frazier, Charles                                 Cold Mountain
  • 18.  Fulvio, Luca di                                   Het meisje dat de hemel aanraakte
  • 19.  Funke, Cornelia                                 Web van Inkt
  • 20.  Funke, Cornelia                                 Nacht van Inkt
  • 21.  Funke, Cornelia                                 Achter de spiegel
  • 22.  Funke, Cornelia                                 Levende schaduwen
  • 23.  Gabaldon, Diana                               Het vuur van de herfst
  • 24.  Gabaldon, Diana                               Het vlammende kruis
  • 25.  Gabaldon, Diana                               Sneeuw en as
  • 26.  Green, John                                       Paper towns
  • 27.  Green, Sally                                       Half zwart
  • 28.  Grimbert, Pierre                               De erfgenamen
  • 29.  Gruen, Sarah                                     Aan de waterkant
  • 30.  Gruen, Sarah                                    Diep in mijn hart
  • 31.  Gruen, Sarah                                     In mijn dromen
  • 32.  Gruen, Sarah                                     Water voor de olifanten
  • 33.  Gruen, Sarah                                     De gouden kooi
  • 34.  Harrison, Sarah                                 De sneeuwvalk
  • 35.  Hertmans, Stefan                              Oorlog en terpentijn
  • 36.  Hooft, Niels ‘t                                    Sneeuwdorp
  • 37.  Hooft, Nielt ‘t                                    De verdwijners
  • 38.  Hugo, Victor                                      De Klokkenluider van de Notre-Dame
  • 39.  Kay, Guy Gavriel                               Under Heaven
  • 40.  Koch, Natalie                                    De stad van de alchemist
  • 41.  LeGuin, Ursula                                              Ballingsplaneet
  • 42.  Mak, Geert                                        De Engel van Amsterdam
  • 43.  Marillier, Juliet                                  Ziener van Zeven Wateren
  • 44.  Marillier, Juliet                                  Vlam van Zeven Wateren
  • 45.  Marillier, Juliet                                 Dromerspoel
  • 46.  Montefiore, Santa                             De vrouwen van kasteel Deverill
  • 47.  Montefiore, Santa                             Als de rodondendron bloeit
  • 48.  Moyes, Jojo                                       Voor jou
  • 49.  Moyes, Jojo                                       Een leven na jou
  • 50.  Moers, Walter                                             De stad van de dromende boeken
  • 51.  Novik, Naomi                                    Ontworteld
  • 52.  Pescar, Tisa                                       De dochter van de Toragh
  • 53.  Price, Lissa                                         Starters
  • 54.  Price, Lissa                                         Enders
  • 55.  Rothfuss, Patrick                               De muziek van de stilte
  • 56.  Rowling, J.K.                                      Harry Potter & The cursed child
  • 57.  Sanderson, Brian                              Staalhart
  • 58.  Schwartz, Richard                             Het tweede legioen
  • 59.  Schwartz, Richard                             Het oog van de woestijn
  • 60.  Slee, Carry                                         Paniek
  • 61.  Soeteman, Gerard                             Zwartboek
  • 62.  Staveley, Brian                                  Het bloed van de keizer
  • 63.  Staveley, Brian                                  Het vuur van de keizer
  • 64.  Tahir, Sabaa                                      Vuur en As
  • 65.  Tonnon, Jolien                                              Aiya’s strijd
  • 66.  Vance, Jack                                        De wilde vaart
  • 67.  Vlugt, Simone van der                                  Nachtblauw
  • 68.  Vlugt, Simone van der                       De lege stad
  • 69.  Weisberger, Lauren                          Champagne in Chateau Marmont
  • 70.  Williams, Jen                                     De gouden belofte
  • 71.  Williams, Jen                                     De ijzeren geest
  • 72.  Williams, Tad                                    De weg naar de hemel
  • 73.  Young, Robyn                                    Koninkrijk
  • 74.  Zwigtman, Floortje                            Schijnbewegingen
  • 75.  Zwigtman, Floortje                            Spiegeljongen
  • 76.  Zwigtman, Floortje                            Tegenspel

(Fijn dat WordPress zo’n zootje maakt van mijn mooie indeling in Word, maar dat terzijde)

Goed, over de meeste boeken schreef ik al eens een stukje. Dat deed ik in juli, augustus, september, oktober en november.

Maar wat vond ik nou echt de mooiste boeken die ik dit jaar heb gelezen?

De boeken van Brian Staveley: Het bloed van de keizer en Het vuur van de keizer. Dit is wel echte high-fantasy, dus je moet wel van het genre houden. Als je daar van houdt, dan zijn dit echt heel goede boeken. Ik kijk al uit naar deel 3.

Haar thrillers vind ik helemaal niets, maar als Simone van der Vlugt een geschiedenisboek schrijft, dan lees ik dat graag. De lege stad , over het bombardement op Rotterdam en de nasleep daarvan voor een gezin, maakte best indruk.

Natalie Koch is een Nederlands fantasy-schrijfster en ik vond het slotstuk van haar Verborgen Universiteit-trilogie, De stad van de alchemist erg mooi. Ook wel een beetje triest – magie is niet gemakkelijk – maar wel een erg goede serie.

Under Heaven van Guy Gavriel Kay is ook heel mooi, maar het is jammer dat het niet vertaald is, want ik ben bang dat ik nu niet alles goed begrepen heb.

Ondanks dat het eigenlijk kinderboeken zijn – ze zijn zelfs geïllustreerd – heb ik erg genoten van Cornelia Funkes Web van Inkt en Nacht van Inkt, de vervolgen op Hart van Inkt. Tja, Stofvinger he ;>) (en ja, ik bezit het zeldzaam verkrijgbare deel 2 in de originele editie!)

Verder las ik ook eindelijk eens de bestseller Voor jou van Jojo Moyes. Ja, ik vond het een mooi boek. Helaas vond ik het vervolg Een leven na jou minder mooi, dat had van mij niet gehoeven.

Water voor de olifanten van Sara Gruen vond ik ook een apart, maar mooi verhaal. Vervolgens ook al haar andere boeken gelezen, maar die laten toch een mindere indruk achter, hoewel ze wel prettig leesbaar zijn.

Ook Het geluid van de nacht van de Spaanse schrijfster Maria Duenas, vond ik een goed boek.

Verder ben ik nooit te beroerd om jeugdboeken/Young Adult te lezen. Dus las ik de halve dystopische afdeling van de bibliotheek uit, waarbij ik de trilogie van Lauren DeStefano beter vond dan die van Joelle Charboneau. Starters/Enders van Lissa Price vond ik ook best lekker weglezen.

De Nederlandse Floortje Zwigtman kan er ook wat van met haar trilogie over Adrian, een jongen die er achter komt dat hij homo is – in de achttiende eeuw. Problem, problem. Wel vind ik deze boeken af en toe wel heel erg over de top, Adrian is niet echt een schatje ofzo en ik vond ook net alles wat hij meemaakt even geloofwaardig. Blijft dat het wel lekker wegleest.

Wat de hype-boeken betreft:

Ja, de achtste Potter. Een script notabene. En toch wil iedereen het lezen, zo ook ik. En ja The Cursed Child beviel me best. Maar het is toch niet zo leuk/goed als de originele serie.

Gone Girl van Gillian Flynn (gewoon in het Nederlands gelezen hoor) vond ik echt een wangedrocht. Wat een idiote verhaallijn/verhaal. Wat een gestoorde personages.

Inferno van Dan Brown. Het probleem van overbevolking dat geschetst wordt is wel heel erg waar. Of dat dan op deze manier opgelost moet worden: nou misschien wel. Verder werkt Robert Langdon steeds meer op mijn zenuwen en vind ik het hele idee nu wel genoeg uitgemolken.

De Cirkel van Dave Eggers vond ik dan wel weer amusant om te lezen. Over the top natuurlijk, maar wel in een boeiend verhaal gegoten.

Verder houd ik ook niet van oude boeken. Vond zowel Victor Hugo als Charles Dickens heel lastig lezen.

Wat betreft de nominatie voor vreselijkste boek van het jaar twijfel ik tussen Gone Girl en De stad van de dromende boeken van Walter Moers. Owh en de Verdwijners van Niels ’t Hooft was ook een wanstaltig boek. Hmm, die laatste gaat winnen, denk ik.

Op naar 2017 – een nieuw leesjaar!

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Reading Challenge volbracht!

  1. Pingback: Boekenplank: Wat las ik in december 2016? | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

