Kerstmis Tag

Deze Kerstmis Tag – met vragen over kerst – zwerft rond op de blogs. Ik weet niet waar hij vandaag komt, maar het leek me wel leuk om de vragen te beantwoorden. Je moet wel weten dat ik eigenlijk niet zoveel waarde hecht aan kerst.

Als deze blog online komt zit ik trouwens lekker te gourmetten met een stel vrienden, een traditie op kerstavond die we al een aantal jaren volhouden. Ik denk dat ik dan ook wel honger zal hebben, want ik verwacht overdag nog een heleboel (kerst)post te moeten bezorgen.

Wat is jouw favoriete kerstliedje?

Om heel eerlijk te zijn houd ik niet echt van kerstmuziek. Het lijkt allemaal op elkaar en ik kan nooit begrijpen waarom er voor twee dagen in het jaar zoveel muziek is geschreven. Ook gaan veel liedjes over een witte kerst, terwijl ze bijvoorbeeld in Australië in hun zwembroek zitten te bbq’en op het strand.

Als ik dan echt een grijsgedraaide kersthit moet opdreunen ga ik toch voor Last Christmas van Wham! Stiekem had ik het stoer gevonden als het over George Michaels verloren homovriendje was gegaan, maar ik weet niet of hij destijds al uit de kast was gekomen. Verder hebben we ooit bij de post een Nederlandse vertaling van dit liedje gemaakt en die hebben we de hele KNJ-periode gezongen: Vorig kerstfeest gaf jij me jouw hart, maar de dag erop gaf je het weg…

 

 

Een iets minder bekend kerstliedje, dat ik wel grappig vond was Shake up Christmas van Train, uitgebracht in 2010.

https://www.youtube.com/watch?v=J-8VCL4uSUc

Wat is jouw favoriete kerstfilm?

Ik ben eigenlijk ook niet zo van de kerstfilms. Maar Love Actually kan ik wel verdragen.

love-actually-252657l

draakinsokWat staat er bovenaan je kerstverlanglijstje?

Niets, want wij doen geen cadeautjes met kerst. Dat hebben we met sinterklaas al gedaan. Maar als het zou bestaan, zou ik best een klein draakje willen in mijn kerstsok…

Welke gezinstradities heb je met kerst?

Wij doen gelukkig niet al te moeilijk met kerst. De laatste paar jaar komen we op een kerstavond allemaal samen (ouders, broertjes + vriendinnen, ik) en dan maakt elk stelletje (en ik dus alleen) een gerecht. Ik maak dit jaar een aardappel/groente-taart.

Wat draag je het liefst tijdens de kerst?

Ook daarin doen we niet moeilijk. Gewone kleding. Vorig jaar had ik een foute kersttrui gewonnen bij het sinterklaasruilspel op de kanovereniging en waarschijnlijk ga ik die dit jaar weer aantrekken.

Speel je liever buiten in de sneeuw, of geniet je binnen van een kop warme chocolademelk?

Voor mij alsjeblieft geen witte kerst! Ik heb sowieso een pesthekel aan sneeuw, want dan wordt mijn werk heel lastig en ligt het complete openbaar vervoer op z’n gat. Sneeuw vind ik alleen mooi in natuurgebieden, als het daar nou plaatselijk zou vallen – prima. Verder hoef ik het niet te zien. Maar ik ga wel lekker naar buiten met kerst – wandelen/geocachen. En ja, dan lust ik daarna wel warme chocolademelk.

Hoe ziet je ideale kerst eruit?

Een vroeg kerstontbijt, daarna lekker op pad om te wandelen/geocachen. En dan ’s avonds lekker eten. Na het eten een spelletje spelen vind ik leuker dan TV kijken. Het is ook wel echt een family-time feest.

Wat doe jij met kerst dit jaar?

Nou, wat ik dus net omschreven heb bij ideale kerst. Op kerstavond gourmetten met vrienden, op eerste kerstdag gourmetten met familie en op tweede kerstavond het diner waarbij iedereen een gerecht maakt. Overdag wandelen/geocachen.

kerstboomletterbak

Heb je een echte of neppe kerstboom?

Zelf heb ik nooit een boom. Ben niet zo van de kerstversieringen, heb maar een paar dingetjes. Dit in tegenstelling tot mijn moeder, die het hele huis versierd: met een echte kerstboom, een compleet kerstdorp, een kerststal en 100 miljoen andere kerstdingen. Dat enthousiasme voor Kerstmis heb ik niet geërfd, maar ik vind het leuk dat zij er zo gelukkig van word. Zo’n letterbak kerstboom zou ik nog wel iets vinden voor de toekomst. Nu heb ik geen plaats om het op te slaan.

Maak je elk jaar dezelfde gerechten of bedenk je steeds een nieuw kerstmenu?

Dat is dus elk jaar anders. Zelf zou ik het liefste een volledig vegetarisch menu willen, maar dat lukt niet met mijn vleesetende familie. En omdat het vrede op aarde is, moeten alle vleeseters, flexitariërs en vegetariërs elkaar in hun waarde laten.

Heb je een kerststal?

Ik persoonlijk heb geen kerststal, want ik ben niet meer gelovig. Maar mijn moeder heeft wel een mooie kerstgroep.

Stuur je kerstkaarten?

Alleen aan mijn twee penvriendinnen. Het is ook meer een soort van kerstbrief geworden. Verder heb ik als postbode al genoeg kerstkaarten rondgebracht de afgelopen weken.

christmasmailman

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

