Weekend Vrij: December 2016

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagvond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Twee pagina’s reishistorie voor december. Of ik deze maand winst heb gemaakt, betwijfel ik ten zeerste. 2x ging ik op een vrijdag al voor 18.30 uur naar huis. 1x betaalde ik ’s morgens de volle mep, omdat ik het niet op kon brengen om vroeg op te staan en me 2 uur te moeten vervelen in het donker en de kou in Hilversum. Mijn enige verre reis in het weekend was naar Alphen aan den Rijn.

In december reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

Zowel Alphen aan den Rijn als Hilversum Media Park zijn nieuwe toevoegingen voor mijn of all places collectie. De twee Amsterdamse stations zijn standaard in de collectie. Ik maakte eindelijk een foto van het bordje van Amsterdam Centraal. Dat bordje stond helemaal aan het einde van het perron en veel mensen stonden mij aan te staren alsof ik iets vreselijks ging doen. Just a photo. Op Best en ‘s-Hertogenbosch kom ik ook regelmatig, alleen stap ik er niet altijd uit (in Den Bosch stap ik wel vaak over). Best is dat station in de tunnel, wat bij mij altijd een accuut thrillergevoel oproept: Moord in de tunnel…

De gratis reizen:

1x retour Oisterwijk – ‘s-Hertogenbosch, besparing van 5,40 euro

1x retour Oisterwijk – Alphen aan den Rijn, besparing van 20,80 euro

1x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,40 euro

1x retour Oisterwijk – Best, besparing van 5 euro


Totaal is dat een besparing van 41,60 – 32 euro abonnementskosten = 9,60 euro

Toch nog een kleine winst, die ik eigenlijk niet verwacht had.

Wat de NS wel aan mij verdiende (dit is wel allemaal met 40% korting, op 1 reis na*):

* 1x Oisterwijk – Hilversum Media Park (vol tarief), 15,40 euro

1x Hilversum Media Park – Oisterwijk, 9,20 euro

3x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 30,90 euro

1x retour Oisterwijk – Best, 5 euro


Totaal van 60,50 euro

Ja, deze maand blijft Weekend Vrij voordeliger, maar ik had goedkoper uit kunnen zijn met het uitstapje (voor school) naar Hilversum Media Park. ’s Morgens had ik geen zin om op tijd m’n bed uit te komen. En ik had geen zin om er tot 18.30 uur rond te hangen. In de winters, als het laat licht is, vroeg donker is en koud is, heb ik minder motivatie om in een stad te blijven hangen tot 18.30 uur. Daarnaast is er in Hilversum echt weinig te beleven, nadat je Beeld & Geluid hebt uitgespeeld.

Om dezelfde reden ben ik 1x ook al vroeg terug gereisd vanuit Amsterdam. Ik was toen al om 13 uur klaar en wilde graag meedoen met het Sinterklaasruilspel op de kanovereniging, wat ik anders gemist zou hebben. Tja, keuzes he.

We zullen eens zien hoe het in januari gaat. Ook dat is een donkere en koude maand.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Of all places en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

