Boekenplank: Wat las ik in december 2016?

In december las ik vier boeken en dat was genoeg om mijn Hebban Challenge te volbrengen, want hiermee heb ik 76 boeken gelezen in 2016 en het doel was 75 boeken. Hier schreef ik al een blog over en ik postte een foto op mijn Instagram.

decdedochtervandetoraghDe dochter van de Toragh is een fantasyboek. Om heel eerlijk te zijn was ik er niet zo kapot van. Ik nam het mee uit de bibliotheek, omdat het een over een lesbische relatie zou gaan en dat komt niet zo heel vaak voor in boeken. Maar het ging allemaal zo snel met de liefde in dit boek, dat ik het eigenlijk niet meer geloofwaardig vond. Daarnaast kon ik me heel goed voorstellen dat de vrouwen op elkaar verliefd werden, omdat bijna alle mannen in dit boek totaal gestoord zijn. Ook de hele maatschappij in deze wereld klopte niet echt in mijn ogen. Ook wordt min of meer gesteld dat homoseksualiteit erfelijk is, wat niet zo is. Het boek wel uitgelezen, omdat het niet zo heel dik is en de schrijfstijl niet slecht is.

decdeengelvanamsterdam

Ik moest een hoofdstuk uit De Engel van Amsterdam van Geert Mak lezen, voor een schoolvak. Dat deed ik in de trein naar Amsterdam (naar school dus) toe, hoe toepasselijk. Na het verplichte hoofdstuk ook nog de rest van het boek proberen te lezen. Het ene verhaal sprak me meer aan, dan het andere verhaal. Het is duidelijk dat Geert Mak heel veel over de stad weet, maar hij springt vaak zo van de hak op de tak, dat ik het niet meer echt kon volgen. Sommige verhalen leidden ook helemaal tot niets. Dus een paar keer stukken overgeslagen. Na de terugreis het boek meteen weer afgeleverd bij bibliotheek Oisterwijk (meestal kom ik in Tilburg, maar met mijn pasje mag ik in heel Midden-Brabant lenen), wat tegenover het station is. Het is blijkbaar een populair boek, want het was gereserveerd.

decbobbydollarTad Williams, ik heb behoorlijk veel boeken van zijn hand in mijn boekenkast staan. Yep, ik heb alle vuistdikke boeken van de Anderland-serie gelezen en die zou ik best nog eens willen lezen. Ook las ik Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard en de Schaduwgrens.

Bobby Dollar De weg naar de hemel is een heel ander soort boek. Het is geen echte standaard-fantasy. Daarnaast is de schrijfstijl anders, dan bij Williams eerdergenoemde boeken. Het is op zich best een leuk boek om een keertje gelezen te hebben, maar ik verwacht niet dat ik het ooit nog eens ga lezen en dat heb ik bij de andere boeken van deze schrijver wel, ondanks dat ze soms langdradig zijn (deze ook een beetje). Er is nog een deel 2, die wil ik nog wel een keertje lenen bij de bibliotheek.

decliefdeenschaduwLiefde en Schaduw kreeg je gratis bij de bibliotheek in november – de maand van de democratie. Ik had al wel eens eerder een boek van Isabel Allende gelezen en toen had ik dezelfde mening als nu: bij vlagen vind ik haar boeken mooi, op andere punten vind ik ze vreselijk. Het verhaal over de misstanden in Chili (hoewel het land niet bij naam wordt genoemd) is interessant, maar de manier waarop het gebracht wordt, vind ik niet overal goed getroffen. Hoofdpersoon Irene is wel heel erg naïef. Het boek is heel seksistisch. Het probleem is aan het einde van het verhaal ook niet opgelost, maar met de hoofdpersonen komt het misschien wel goed.

In 2017 ga ik opnieuw proberen om 75 boeken te lezen. Hiervoor ben ik weer een Challenge aangegaan op Hebban. Deze Challenge maakt ook deel uit van mijn Day Zero Project.

Het plaatje van de boekenkast komt van internet, net als de afbeeldingen van de kaften van de boeken.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

