Meatless Monday: “Nepvlees”

De discussie is ondertussen alweer een paar weken oud, maar het gaat om de volgende stelling: Schmidt, de Duitse minister van Landbouw, wil af van “misleidende” namen voor vegetarische producten. Hij wordt hierin gesteund door de Duitse bio-industrie.

Het Nederlandse VVD-kamerlid Lodders is het volledig met Schmidt eens en wil dat “misleidende” benamingen op vleesvervangers verboden worden.

diervriendelijkvlees

Vleesvervangers worden in deze discussie ook wel “nepvlees” genoemd. Een benaming die bij mij ongeveer net zoveel weerstand oproept als “diervriendelijke vlees”. Deze term werd zelfs benoemd tot “meest irritante term van 2016”. In mijn opinie bestaat er ook geen diervriendelijk vlees, want het dier moet er hoe dan ook voor sterven. Je kunt hoogstens zeggen dat dieren die biologisch zijn gehouden een beter leven hebben gehad, dan dieren in de bio-industrie. Maar om op het bord van de vleeseter te belanden moeten ze onherroepelijk dood. Slachten is in mijn ogen nooit diervriendelijk.

Goed, theoretisch gezien zou je vleesvervangers “nepvlees” kunnen noemen, omdat het geen vlees bevat. Maar ik eet geen vleesvervangers, omdat ik het vlees als zodanig mis, maar om aan bepaalde voedingsstoffen te komen. Vleesvervangers zijn 100% vegetarisch en ik vind in die zin de benaming “nepvlees” misleidend.

Er zijn vegetariërs die ook geen kant-en-klare vleesvervangers eten, omdat daar volgens hen ook schadelijke stoffen in zouden zitten, zoals zout, suiker en E-nummers. Persoonlijk denk ik dat je nog altijd beter een goede vleesvervanger kan eten, dan vlees. Zelf eet ik dan ook gewoon vleesvervangers. Die hoeven van mij niet op vlees te lijken, ik eet het liefste de exemplaren die veel groente bevatten. Ook eet ik ze niet elke dag, want er zijn genoeg gerechten waarin ik aan aardappels, groente, pasta, rijst en/of peulvruchten meer dan genoeg heb.

Ook heb ik me nog nooit geërgerd aan benamingen zoals vegetarische worst, vegetarische schnitzel en vegetarische balletjes. Ik ken m’n vegetarische merken en bij twijfel lees ik het etiket voor ik het ga eten. Benamingen als “worst”, “burger” en “balletjes” staan voor mij ook meer voor de vorm van een product, dan voor de ingrediënten. En als er het woord “vegetarisch” voor staat, lijkt het me meteen heel duidelijk.

Om echt verkeerd te grijpen, is trouwens nog best lastig. In alle supermarkten waar ik kom (en ik kom bij vrij veel supermarktketens) liggen de vegetarische producten bij elkaar, in een apart stukje schap of zelfs een heel eigen schap. Verstokte slagtanden (= vleeseters) zullen dat schap automatisch al overslaan als ze door de supermarkt lopen.

Mensen vielen ook nog over de zogenaamde spelfouten op de verpakkingen van de Vegetarische Slager. Zij spellen “gehakt” als “gehackt” en “tonijn” als “tonyn”. Naar eigen zeggen doen ze dat om verwarring te voorkomen. Ik ben van mening dat zij expres zulke namen voor hun producten hebben gekozen. Ik heb er geen problemen mee en vind het wel hilarisch als vleeseters zo per ongeluk met vegetarische producten in aanraking komen.

Misschien vinden ze die wel heel lekker en gaan ze er flexitarisch of zelfs vegetarisch van eten. Dat lijkt me voor Nederland, Duitsland en de rest van de wereld een hele verbetering.

diervriendelijkvleesbetaatniet

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Meatless Monday: “Nepvlees”

  1. Pingback: Weekly Highlights #2 | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

