Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 4 tot en met 7)

Tussen de doelen van mijn Day Zero Project staan enkele wandelroutes genoemd. Eén daarvan is Dwars door Gelderland en daar ga ik de komende dagen wat meer over vertellen. Van deze route heb ik nu 13 van de 25 etappes volbracht en de overige 12 etappes staan heel hoog op mijn wensenlijstje.

Dwars door Gelderland is een Lange Afstand Wandelpad (LAW) van 165 km. Zoals de naam al zegt, loopt de route dwars door de provincie Gelderland, om precies te zijn van Harderwijk naar ‘s-Heerenberg.

dwarsdoorgelderland

Deze wandelroute trok mijn aandacht door de caches die er langs liggen. In 2011 zijn enkele teams zo aardig geweest om een serie van 25 caches langs de route te leggen. Al vanaf 2014 wilde ik deze route gaan lopen, maar ja, als je geen auto hebt is het vervoertechnisch best lastig om daar te komen. Daarnaast kreeg ik toen een vervelende blessure aan mijn achillespezen (ja allebei tegelijkertijd), waardoor ik nauwelijks kon lopen, laat staan langere afstanden.

De caches zijn opgebouwd als letterboxen, maar eigenlijk klopt deze benaming niet, want het zijn multi’s. Bij een letterbox zou de hele omschrijving namelijk zonder vragen en waypoints moeten zijn en dat is bij deze caches niet het geval. Het zijn multi’s met weinig waypoints, waardoor je door kan lopen en kan genieten van de omgeving. Helaas zijn die weinig vragen ook meteen het zwaktepunt, want je hebt nu wel echt alle cijfers nodig om tot het juiste eindcoördinaat te komen – gokken is hier bijna onmogelijk.

In 2016 was het dan eindelijk zover: ik ging beginnen aan Dwars door Gelderland. Ik vertrok met mijn eigen fiets, beladen met kampeerspullen per trein naar de Veluwe, om mijn kamp op te slaan op een camping. Het idee was om die week 11 etappes van de 25 te lopen. Om precies te zijn etappe 4 tot en met etappe 15.

Verslag van dag 1: etappe 4 tot en met 7 (19 juli 2016)

Ik moest vanaf de camping nog best een eind met de bus, ik moest zelfs nog overstappen. Omdat het startpunt van etappe 1 helemaal een te lange wereldreis zou zijn, had ik besloten om te beginnen met etappe 4. Ook hier was niet echt een bushalte in de buurt, dus werd mijn startpunt de bushalte bij het Uddelermeer. Hier kon ik meteen een interessante earthcache doen, want dit meer is een pingo-ruïne en al ontstaan in de ijstijd. Supercool, ik zag de mammoets al rondlopen. Hoewel, het was nu wel heel mooi zonnig weer om je sneeuw en ijs voor te stellen. Op en neer naar het fotopunt was al drie kilometer, dus dat was het opwarmertje voor vandaag. Via een lange landweg liep ik naar de start van etappe 4 van Dwars door Gelderland. Aan die landweg kon ik al twee traditionals oppikken. Eerst het Terras, die naast een café lag. Het café was nog niet open, maar er was wel een andere geocacher. Deze kwam gewoon uit de streek en had ook etappes van Dwars door Gelderland gelopen. Hij wenste mij veel succes.

Iets verderop aan deze landweg kon ik ook nog een cache van de serie Buurtschappen Ermelo meepakken. Deze heette de Beek en zat keurig verstopt in een vogelhuisje. Aan de rest van de serie ben ik helaas niet toegekomen.

Aangekomen bij het startpunt van etappe 4, had ik er dus al wat kilometers opzitten. Etappe 4 liep dwars door het Houtdorper- en Speulderveld. Hier was ik al eens eerder geweest om te geocachen, tijdens een vakantie in Putten, maar toen was het winter. In de zomer ziet het gebied er heel anders uit. Ik kwam vrijwel meteen mijn geliefde haarbalkoeien (= Schotse Hooglanders) tegen, ook al waren deze niet zo enthousiast om op de foto te gaan. Ook kon ik al meteen het antwoord op de eerste vraag van de letterbox niet vinden. Overigens zijn de caches van Dwars door Gelderland eigenlijk geen echte letterboxen, maar gewoon multi’s. Ze hebben allemaal maar heel weinig (vier of vijf) waypoints, om het wandelgenot te verhogen. Maar als je maar vier of vijf vragen hebt, blijft er niet veel over om te gokken en moet je je vragen dus wel 100% goed hebben. Als je dan een vraag krijgt over een bordje dat blijkbaar al maandenlang verdwenen is (er werd in vele logjes over geklaagd), dan schiet dat niet zo hard op. En als de volgende vraag dan gaat om het aantal paaltjes om een omheind stukje bos, wat onduidelijk te zien is vanwege de uitgroei van de bomen en het gras eromheen verboden gebied is…tja dan is het toch echt tijd om een andere vraag te bedenken.

Dus daar stond ik dan aan het einde van etappe 4: al mijn voorbereiding ten spijt, kon ik de foute vragen niet oplossen. En dat betekende dus geen cache voor mij. Erger nog, etappe 5 was van dezelfde maker en had eenzelfde soort negatieve recensies in de logjes: ook voor de meesten te onduidelijke vragen en geen cache. Omdat de waypoints van de wandelroutes wel gegeven zijn, kon ik wel gewoon verder lopen. Ook ik had dus de nodige problemen met etappe 5 en ook deze cache heb ik niet gevonden. Dan baal je wel hoor, als je je als zo lang verheugd op zo’n serie, er dan eindelijk bent en dan sta je daar in de brandend hete zon en vind je helemaal niets. Als troost vond ik onderweg wel twee met stip op de kaart-caches: in Garderen en Ouwendorp, of all places. Verder kocht ik bij een Spar onderweg een 1,5 literfles drinken, omdat ik toen al bijna al mijn meegenomen water (Dopper + los flesje) opgedronken had.

Etappe 6 was van een andere maker. Ik had de moed een beetje opgegeven, maar er was hier geen bushalte, dus moest ik verder. Etappe 6 ging dwars door het Kootwijkerzand, een eindeloze zandvlakte, omringd door bomen. Het was hier lastig lopen door het mulle zand en ik had er al vele kilometers opzitten. Hier had ik wel even een dipje, moet ik eerlijk zeggen. Ik pepte wel behoorlijk op van het vinden van de cache van etappe 6. Eindelijk had ik een echte Dwars door Gelderland-cache gevonden! Maar ook deze etappe was niet zonder slag of stoot gegaan. Deze etappe eindigde keurig bij een bushalte, waar de bus naar Otterlo zou gaan. Helaas was hij net geweest en zou de volgende bus pas over een uur komen. Ik bekeek etappe 7 eens op de kaart en zag dat die precies in Otterlo eindigde. Hmm, dan zou ik morgen niet eerst met de bus hoeven, maar vanaf de camping kunnen gaan wandelen. Ik had ook geen zin om een uur te gaan zitten wachten op een stoeprandje (er was geen bankje) op een bus. En het voordeel van de zomer is, dat het langer licht is. Dus at ik wat koekjes als avondeten (slecht, maar hey, ik heb de hele dag gewandeld op vier broodjes zonder beleg!) en begon ik door te lopen. Etappe 4, 5 en 6 liepen allemaal door natuurgebieden, maar etappe 7 was een echte verbindingsetappe: allemaal asfalt. Het begin nog door het buitengebied, later echt dwars door het dorp heen. Na dat dorp werd het weer beter, langs een zand/fietspad. Hier was Galerie Zuid, er woonden kunstenaars die hun hele tuin vol hadden staan met minibibliotheken. Ook mocht je er gratis water tappen bij het fietscafé. Hier maakte ik dankbaar gebruik van, want ik had m’n 1,5 literfles ook alweer helemaal leeggedronken. Het was echt bloedheet vandaag. Er was ook nog een cache, waar ik nog even flink naar moest zoeken. Weer opgepept begon ik aan de laatste kilometers. Ook dit keer kon ik de cache wel vinden en toen was ik vlakbij mijn fiets, die bij de bushalte stond. Er stond 32 kilometer op mijn teller.

Ondertussen heb ik met een andere Dwars door Gelderland-geocachers antwoorden uitgewisseld, dus nu heb ik de goede eindcoördinaten voor etappe 4 en etappe 5. Nu alleen nog de tijd om nog eens terug te gaan. En bekijken of ik die etappes nog eens ga wandelen of dat ik dan ga fietsen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Day Zero Project, Wandelen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 4 tot en met 7)

  1. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 8 + 9) | Maartjes Moving Castle

  2. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 10, 11, 12 + 13) | Maartjes Moving Castle

  3. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 14 en 15) | Maartjes Moving Castle

  4. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 19, 20 + 21) | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

