Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 8 + 9)

dwarsdoorgelderland

Gisteren schreef ik al een stuk over mijn ervaringen – tot nu toe – met het Lange Afstand Wandelpad Dwars door Gelderland. Vandaag volgt het verslag van etappe 8 en etappe 9, die ik heb gelopen op 20 juli 2016.

Vandaag zou het een enorm hete dag worden, met een temperatuur van meer dan 30 graden. Na het ontbijt liep ik vanaf de camping naar de start van etappe 8. Toevallig liep die weg precies langs een andere letterbox Langs de tennisbaan – die niet bij DDG hoorde. Dit was ook al geen echte letterbox, het leek meer op een offset-multi (multi met maar 1 waypoint). De cache zou lastig te vinden zijn, maar ik had geluk, want ik had hem snel te pakken.

Nu kon ik beginnen met etappe 8, van een nieuwe maker. En eindelijk eentje met een duidelijke vraagstelling, waar geen twijfel over mogelijk was. De etappe liep eerst door het bos, daar was het nog goed te doen met de hitte. Daarna volgde een oversteek dwars door een stuifzandgebied: Planken Wambuis. Dat was weer even flink doorbikkelen door het mulle zand. De rest van de etappe liep langs het fietspad over de Edese Heide. Dit natuurgebied ligt aan de rand van de Edese stuwwal, die is al ontstaan in een IJstijd, zo’n 200.000 jaar geleden. Er liggen nog veel stenen die door het ijs zijn aangevoerd. Ik vond het een beetje jammer dat de route het asfalt volgde, het had van mij wel meer door het bos gemogen. Maar goed, nu kwam ik wel langs alle fietspaddestoelen – zo kon ik ook nog aan waymarking doen. En langs de kunstwerken met de marmeren stenen die hier overal liggen. Ze zijn vorm gegeven door kunstenaar Adri Verhoeven. Dit soort kunst vind ik wel mooi. Verder kwam ik ook nog langs een uitkijkpunt, maar dit was niet zo heel hoog, dus het uitzicht was niet heel spectaculair.

Ik had heel veel water meegenomen en liep heel rustig. Het was echt veel te warm voor een heftige inspanning. Ik vond de cache van etappe 8 en kon door voor etappe 9. Die liep weer meer door het bos en over zand/fietspaden. Ook hier geen problemen met de vragen, was dan ook van dezelfde maker als etappe 8. Ik kwam ook nog ontzettende schattige, jonge koeien tegen, die midden op het pad stonden. Geen haarbalkoeien dit keer, maar evengoed heel erg lief.  Volgens mij waren dit blaarkop-koeien. Ook deze cache werd gevonden en nu was ik vlakbij station Wolfheze, het eindpunt voor deze dag. Vandaag had ik slechts 18 kilometer gewandeld, maar vanwege de hitte voelde het als veel verder.

Foto’s bij deze blog zijn gemaakt door mijzelf.

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Day Zero Project, Wandelen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 8 + 9)

  1. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 10, 11, 12 + 13) | Maartjes Moving Castle

  2. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 14 en 15) | Maartjes Moving Castle

  3. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 19, 20 + 21) | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

