Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 14 en 15)

dwarsdoorgelderland

Eerder schreef ik al over mijn ervaringen – tot nu toe – met het Lange Afstand Wandelpad Dwars door Gelderland: deel 1, deel 2 en deel 3. Vandaag volgt het verslag van etappe 14 en etappe 15, die ik heb gelopen op 5 augustus 2016.

Drie weken na de vrijdag waarop ik de etappes over de Posbank eigenlijk had willen lopen, ging ik dan alsnog. Toen kon het niet vanwege heftig onweer, maar voor vandaag was een dag vol zon voorspeld. Dus ging ik met de trein naar Velp. Onderweg naar waypoint 2 van etappe 14 (waypoint 1 had ik drie weken geleden al gedaan) passeerde ik de traditional Velpie. Dat was de cache die ik drie weken geleden niet kon doen, vanwege een drukke jaarmarkt. Nu was het heel rustig en viste ik de cache zo onder de heg vandaan. Het was een soort van voortuincache, namelijk. Die “frustratie” was dus vast opgelost.

Het begin van etappe 14 voerde mij door decadent Velp, wat een villa’s staan hier zeg! Maar echt mooi werd het pas toen ik – via Landgoed Beekhuizen – de Posbank op mocht. Ik was al vaker hier geweest, maar het blijft toch een heel mooi stukje Nederland. Al die heide, de hoogteverschillen, de lucht erboven, de uitzichten. Ik bleef maar foto’s maken. Alleen had ik stiekem gehoopt, dat de heide al in bloei zou staan, maar daar voor was ik nog net iets te vroeg.

Op het uitzichtpunt bij de Posbank kon ik eindelijk de earthcache over de IJstijd oplossen (ja, ook de Posbank is al in de IJstijd ontstaan). Dit was ook een beetje een frustratiecache, omdat ik hier al eerder was geweest en toen niet van het bestaan van die earthcache wist.

Grappig hoe het rondom de horecapunten heel druk is, maar dat er verder weg geen mens te bekennen is.

De cache bleek uiteindelijk onder het restaurant te liggen in een vreemde constructie, het duurde even voor ik dat doorhad. Het zoekt ook niet zo lekker, op zo’n openbare locatie. 

Etappe 15 ging vervolgens over een stukje Veluwe wat mij niet bekend voorkwam. Met veel (onzalige?) bossen met statige bomenlanen. Ik kwam Haarbalkoeien tegen, maar die lagen half dood op het pad. Ik vrees dat deze niet helemaal gezond waren.

De vragen van deze etappe waren helaas weer niet zo duidelijk, maar ik – als paddofreak – kon wel afleiden uit de vragen, dat er eentje over een fietspaddestoel ging. Dus zo heb ik de juiste paddestoel gevonden en kon ik vanaf daar de andere getallen ook achterhalen. Daardoor heb ik deze cache kunnen vinden.

Ik begon ook nog aan etappe 16, maar ik had al zware moeite met de eerste vraag. Dit was wel een heel mooi stukje met een wandelpad langs een spreng (waterloop) op de Veluwe.  Maar ik kon echt de gevraagde objecten uit de vraag niet vinden. Ik had er ondertussen ook flink wat kilometers opzitten en het was warm, dus besloot ik naar de bushalte in Laag-Soeren te lopen.

Een heel mooie wandeling, maar met alle reistijd erbij wel een pittig dagje.

Alle foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Day Zero Project, Wandelen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 14 en 15)

  1. Pingback: Wandelroutes: Dwars door Gelderland (etappe 19, 20 + 21) | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

